Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Maksamisen hinnasta

Sain 13.12 päivätyn vastauksen kirjalliseen kysymykseeni liittyen paperilaskutukseen ja siitä perittäviin veloituksiin. Vastauksen antoi ministerin Jan Vapaavuori.

Vastauksen voi lukea kokonaisuudessaan tuosta linkistä, mutta tässä osa:

"Finanssivalvonnan eduskunnan pankkivaltuustolle 14.11.2013 antaman
selvityksen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta mukaan laskun
maksaminen käteisellä pankkikonttorissa maksoi yleisimmin 6,00-6,49 euroa
maaliskuussa 2013. Vaikka suurimmat veloitukset laskun käteismaksusta alenivat
edellisen vuoden jopa 12 eurosta 7-8 euroon, Finanssivalvonnan mukaan 7-8 euron
veloitus voi vaikeuttaa peruspankkipalveluiden saatavuutta kohtuulliseen
hintaan. Myös hinnaltaan edullisempien laskunmaksutapojen käyttö, kuten
verkkopankin ja maksupalvelukuoren avulla maksaminen oli kohonnut hinnaltaan.

Samaan aikaan sähköisen laskutuksen yleistymisen kanssa on kuitenkin
turvattava niiden kansalaisten asema, jotka eivät halua tai kykene hyödyntämään
sähköistä asiointia. Energiatehokkuusdirektiivissä (2012/27/EU), joka on
kansallisesti täytäntöön pantava 5.6.2014 mennessä, edellytetään sähkölaskujen
olevan kuluttajille ja muille loppukäyttäjille maksuttomia. Kilpailu- ja
kuluttajavirasto on verkkolehdessään vuonna 2011 ottanut kantaa kuluttajien
laskutuspalveluihin. Kuluttaja-asiamies on linjausten saamiseksi vienyt asian
markkinaoikeuden käsiteltäväksi, kuten kirjallisessakin kysymyksessä todetaan.
Mahdollista tarvetta tarkistaa lainsäädäntöä on tarkoituksenmukaista arvioida
sen jälkeen, kun kuluttaja-asiamiehen hakemus on saatu loppuun käsitellyksi.
Lisäksi asiasta vastaavat viranomaiset seuraavat sähköisiin laskuihin ja
paperilaskuihin liittyvää kehitystä." 

Ihan totta on myös se, että laskun maksaminen pankin tiskillä on todella kallista. Tähän asiaan kiinnitti moni huomiota  kun kirjoitin blogin e-laskutuksen ja paperilaskutuksen tiimoilta taannoin. FiVa onkin kiinnittänyt asiaan huomiota. Huomion lisäksi kaipaisin toimenpiteitä, jos siihen FiValla kynnet riittää. Tolkuttomat veloitukset laskun maksamisesta on saatava kuriin. Pelkkä seuraaminen kun ei taida ihan riittää?

Summa summarum, markkinaoikeuden päätöstä ja linjausta odotellessa...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Tässä on kaksi tärkeää asiaa, jotka säännöllisesti jäävät huomiotta:

1) Kaikenlaiset "lakutuslisät" ovat yksityishenkilöille asetettuna voimassa olevan lainsäädännön ja hyvän kauppatavan vastaisia, siis perusteettomia ja laittomia. Analoginen tilanne olisi, jos lähikaupan kassalla joutuisi maksamaan maidosta euron litra + 5 senttiä kassakoneenkäyttömaksua.

2) Yksityishenkilön pankkitilillä oleva raha ei ole "talletus", vaan rahoituslaitokselle annettu laina. Juuri siksi pankin taseessa on "ottolainaus" ja "antolainaus". Voimassaolevan lainsäädännön mukaan on velallisen velvollisuus pitää kirjaa siitä, kenelle on velkaa ja kuinka paljon. Periaatteessa on siis pankin lakisääteinen valvollisuus pitää kirjaa siitä, kenelle se on velkaa. Maksun periminen tästä kirjanpidosta lainanantajalta on vastoin lainsäädännön periaatteita ja kirjainta, siis laitonta. Kun asiakas maksaa laskunsa pankin kassalla, on käytännössä kyse tapahtumasta, jossa asiakas siirtää pankilta olevan saatavansa toiselle asiakkaalle, josta tulee uusi pankin velkoja. On vastoin lainsäädännön henkeä ja periaatteita, että velallinen perii tästä siirrosta itselleen palkkion. Sama koskee kaikkia pankissa hoidettuja tilitapahtumia. Esimerkiksi, kun yksityishenkilöille annetun lainan korko on täysin vapaa säännöstelystä, on voimassaolevan lainsäädännön hengen ja jospa kirjaimen vastaista, että pankki perii myöntämästään luotosta muuta maksua kuin koron.

Ongelma on, että pankkilainsäädäntö kokonaisuudessaan vaatisi täydellisen remontin ja kertakaikkisen yksinkertaistamisen, mutta millään puolueella ei ole kiinnostusta asian hoitamiseen. Puolueilla kun ei nykyisin SUomessa ylipäätään ole varsinaisia ohjelmia, vaan kaikki seksittyvät lähinnä populistiseen "hannukarpo"-propagandaan.

Näyttää siltä, että Persut ovat tässä suhteessa aivan samalla tasolla kuin "vanhat" puolueet.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Eri puolueiden Seksittymisestä en osaa sanoa...

Vakavasti ottaen ymmrrän sen, että rahan ja laskujen käsittely tuo joitain kuluja. Kyse on siitä, onko hinta kohtuullinen ja monissa tapauksissa näin ei todellakaan ole. Toiseksi, sähköiseen laskutukseen pakottamisessa ei ole tolkkua.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

On myös kohtuutonta vaatia pankin muita asiakkaita maksamaan tiskiasiakkaiden aiheuttamat kustannukset. Edullisia/ilmaisia maksupalveluita on kuitenkin tarjolla jo jokaiselle.

Jos asiointitapahtuma vie vaikka keskimäärin 5 minuuttia, pelkästään työntekijän kulut tuolta ajalta ovat vähintään pari euroa. En tiedä omakustannekuluja, mutta veikkaisin ettei tuolla 7-8€ palvelumaksullakaan vielä kovin hyvää bisnestä tehdä.

Kuulutus nyt kaikelle kansalle. Opettakaa mummonne ja vaarinne käyttämään moderneja pankkipalveluita. Taas vika on ahneessa pankissa kun mummot on hylätty infoyhteiskunnan armoille?

Esimerkiksi maksupalvelukuori on hieno keksintö hiukan yksinkertaisemmallekin vanhukselle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset