Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Suomi elää metsästä

Tänään on ollut todella kahden suuren uutisen päivä. Mikä on hienoa, on se, että suurin uutinen ei ollut negatiivinen vaan erittäin positiivinen.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/04/23/suurhanke-luo-1500-uutta-t...

Metsä Group kertoi siis suunnittelevansa yli miljardin euron investointia Äänekoskelle. Biotuotetehdas toisi työtä rakennusvaiheessa noin 6000 ja  noin 1500 uutta työpaikkaa. Tämä määrä riippuu uutisen mukaan siitä, millaisia tuotteita tehtaalla tullaan valmistamaan. Sellun lisäksi.

Metsäteollisuus ei siis ole auringonlaskun ala vaan kehittyvä ala. Uskon ja olen uskonut metsäteollisuuden tulevaisuuteen Suomessa. Tämä uutinen vahvistaa uskoani. Toivottavasti YVA:n jälkeen saadaan lopullinen päätös investoinnin aloittamisesta. 

Kun Metsä Group tuli ulos näin isänmaallisella uutisella, niin toivotaan tämän esimerkin vauhdittavan muitakin investointipäätöksiä. 

Yhtiön pääjohtaja Kari Jordan totesi: "Miksi Äänekoski? Koska siellä on ensimmäisenä uudelleenrakentamistarpeessa oleva tehdas. Ja miksi Suomi? Sen takia, että täällä on korkealaatuista raaka-ainetta."

Nyt odottelen tämän esimerkin innoittamana maan hallituksen ja ennen kaikkea elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren positiivista ulostuloa Myllykosken bioetanolitehtaan osalta. 

http://yle.fi/uutiset/myllykosken_tehtaalle_kaavaillun_bioetanolilaitoks...

Niin, mikä oli se toinen uutinen? Ei niin suuri, mutta merkittävä toki. Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen jättää tehtävänsä. 

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/04/23/jouko-karvinen-lahtee-stor...

Karvisen aikana on tehty suuria saneerauksia. Yksi niistä oli Kemijärven sellutehtaan lakkauttaminen. Karvinen ei tiedä oliko päätös oikea vai väärä. 

http://www.hs.fi/talous/Karvinen+En+tied%C3%A4+oliko+p%C3%A4%C3%A4t%C3%B...

Sellun teko kannattaa tällä hetkellä. Mutta erityisen mielenkiintoisia ovat näkymät uusien tuotteiden osalta ja siinä uskon olevan paljon potentiaalia.

Siksi vanha viisaus pätee: Suomi elää metsästä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Hyvä uutinen, jos toteutuu. Minäkin voisin tehdä kauppaa metsästä (42ha).

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Juuri näin. JOS toteutuu. YVA on tekemättä, mutta toivotaan nyt että esteitä ei keksitä vaan hanke menee maaliinsa. Tätä Suomi tarvitsee.

Mikko Saarinen

Lehtitietojen mukaan Stota-Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen ei tiedä, oliko päätös sulkea Kemijärven sellutehdas oikea. Turha sitä on pohtia. Tehdas on lakkautettu ja koneet myyty pois. Stora Enson omistajat menettivät rahantekokoneensa.

Jo sellutehtaan sulkemisesta päätettäessä monet asiantuntijat pitivät päätöstä vääränä. Näköpiirissä oli jo lehtipuusellun ylitarjonta ja havupuusellun kysynnän kasvu. Jostain syystä suomalaiset eivät ymmärrä, kuinka laadukasta sellua he tuottavat. Se on kaikilla kriteereillä mitattuna maailman parasta. Sitä ei pitäisi myydä bulkkina, vaan premium-laatuna.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ehdottomasti hieno uutinen Suomelle!

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Tälläkin blogialustalla on hoettu paperimiesten (mukaan lukien sellunpillaajat)vuosien saatossa korkeista ansiotasoista. Joista johtuen on uskottu jopa tuotantojen on lopettamisia. Mitä mieltä ex luottmusmies Jari on asiasta?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kiitos kysymästä. En ole kuullut yhdenkään paperitehtaan lakkauttamisen syyksi kerrotun korkeita palkkoja, en yhdenkään. Siis paperijätit eivät ole kertoneet palkkatasoa syyksi kertaakaan.

Omasta kokemuksesta voi vielä todeta, että meitä(Voikkaa) ei olisi pelastanut edes ilmaiseksi työskentely. Ylikapasiteetti oli syy ja sille emme voineet mitään. Lappu luukulle ja kassan kautta pihalle.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Anteeksi että kommentoin lähes jokaiseen mutten malta olla muistamatta että vuonna 2007/8 Kataisen ja Karvisen tapaaminen oli vahvasti esillä mediassa ja muistan kun molemmat herrat vakuuttivat että ongelma ei ole "tehtaan porttien sisällä" vaan sen ulkopuolella.

Eli jäljelle jää puun hankinta hinta ,hankintalogistiikka , verot ja vientilogistiikka .

Mitä on tapahtunut Kataisen hallituksen aikana: veroja vähennetty. kuorma auto liikenteen logistiikkaa halvennettu viimeksi 6.6.2013 27% ylikuorma luvat jne...

Mutta mitään luonnollista kehittämistä logistisen infran parantamista kuten EU:ssa on tällä välin sovittu ei olla aloitettu vaan kartellituomion saaneen hankintajärjestelmän romututtua saatiin hallitukselta puristettua em kuorma auto liikenteen lisä, jolla korvattiin ja jatkettiin edelleen puun alueellista kartellimaista hankinta infran ylläpitoa sen sijaan että olisi tehty todellisia ilmasto ja energia poliittisia muutoksia vesiliikenteen piiriin , joilla olisi ollut suora vaikutus myös valtion vuotuisiin väylänpitokustannuksiin.

Ilkka Luoma

Äänekoski repesi, Keski-Suomi repesi ja keski-suomalainen poliitikko Mauri Pekkarinen repesi. Isäntien omistama osuustoimintaliike Metsäliitto Metsä yhtiönään valmistelee Suomen metsähistorian suurinta investointia puolivalmisteeseen – selluun ja sen ympäriltä tuleviin niin kutsuttuihin biotuotteisiin ja ”ylijäämäenergiaan”.

Metsäliiton pääjohtaja, vuorineuvos Kari Jordan (kotoisin Savonlinnasta) otti suuren riskin, osoitti olevansa myös isänmaan mies, koska investoi puolivalmistetehtaaseen työttömyyspaikkakunnalle. Muut menivät Etelä-Amerikkaan ja Kiinaan – Metsä Group tähyää myös Kiinaan, mutta Suomessa valmistelulla sellulla – suomalaisesta puuraaka-aineesta, uskoisimme, että maailman moderneimmalla tehtaalla tehtynä – Metso Oyj:kin saanee hommia ---

Kari Jordanin riski ja markkina-arvion totuusarvo – ”se ei pelaa, joka pelkää”! Kiina on kulutusyhteiskuntaan nouseva ja huonosti hoidettuna 1] siihen kaatuva jättiläisvaltio. Kiinalaiset tykkäävät pakata paketinkin pakettiin – ja se tarvitsee pahvia, ja pahvi kuin kartonkikin tehdään sellusta – varmaankin kiinalaisittain ajatellen kierrätysraaka-aineista.

Nyt Metsäliitto halusi tuoreen puun kysyntää lisää omistajilleen -

… omistaahan Metsäliitto Osuuskunnan metsämiehet – metsänomistajat, Jordankin joutui hankkimaan pienen palan isänmaan multaa kuitatessaan Metsäliiton pääjohtajuuden. Pääjohtajuus aukesi pankista – Nordeassa ilmeisesti tie oli pystyssä pääjohtajaksi. Osuuspankkikokemus muistui metsämiesten mieliin ja Jordan kutsuttiin pankkimiehenä savupiipputeollisuuden johtoon.

Entä markkinat, jotka ostavat nyt sellua?

Metsäliitto ja muutkin sellunkeittäjät tietävät Kiinan kysynnän olevan suurta – ei niinkään paperiin, mutta pahviin ja kartonkiin. Varsinainen massojen kulutus ei ole edes Kiinassa alkanut ja toisaalta nyt pakkaukset ovat paljolti ohutmuovia - pusseina, joita ollaan kieltämässä. Entä kertakäyttöpakkaukset yleensä?

Kiinassa on meneillään vuosisadan ympäristöohjelman suunnittelu,

joka tosin on alkanut jo 2005, mutta kiihtyy vuoden 2017 jälkeen voimakkaasti – uusilla ympäristölaeilla ja pommi voi olla siinä, että laki tulee kieltämään kertakäyttöpakkaukset. Miten käy pahvilaatikoiden?

Kiina ei halua hakata omia ”vähäisiä” metsiä,

jotka ovat saatu kasvamaan osin suomalaisella osaamisella. Kiina ostaa mieluumin puolivalmisteet selluna muualta ja pakkaa siitä tehtyihin pahvilaatikoihin omat lopputuotteet kuluttajille ja maailmalle. On arvattavaa, että Kiina vaatii nopeasti pahvilta täyttä kierrätettävyyttä ja nuo kierrätystehtaat ovatkin sitten jo Kiinassa.

Lopulta Kiina vaatinee pakkauksilta monikäyttöisyyttä –

.. ei siis meidän kaltaista kierrätystä, vaan kestävyyttä standardikokoina, jolloin sellun kysyntä romahtaa ja nostaa puunjalostustuotteiden kirjoon puupakkaukset ohutlevyistä tehtynä – vain sisin pieni pakkaus saattaa olla kierrätyspahvia tai -kartonkia.

Kiina on siitä erikoinen, että se kiiruhtaa hitaasti,

kuitenkin tehden ympäristöpäätöksiä nopeammin kuin läntinen kulutusyhteiskunta – ja tämä tietää Kiinassa nopeutuvaa lainsäädäntöä, se saattaa tuottaa yllätyksiä ja ongelmia vedenkäytön, ilmaan päästämisen ja pakkauksiinkin liittyen kysyntäheilahteluja, ja tähän Metsäliiton on syytä varautua – nyt on todellisten kiinakonsulttien paikka kertoa, mitä Kiinan ympäristöasioissa tapahtuu.

Stora-Enso ja puupellot kiinalaisilta maanviljelijöitä

Toisen suuren metsäyhtiön Stora-Enson 2] pääjohtaja Jouko Karvinen jättää tehtävät, osin varmaan sen vuoksi, että kohtalokkaasti teki virheet kiinalaisten peltovuokrausprojektien osalta – palkaten väärät konsultit.

Kiinassa maa on vuokralla ja maaseudulla siihen on ikiaikainen nautintaoikeus itse pienien kylien maanviljelijöillä – juuri heidän pelloilleen pitäisi nousta puupeltoja Kiinaan rakennettavien sellu- ja paperitehtaiden raaka-ainekysyntää täyttämään. Tässä Stora-Enso teki karkeita virheitä – noiden virheiden lasku on nyt erääntymässä …

Toivottavasti Savonlinnan lyseon kasvatti ei kaadu nyt Kiinan,

maailman suurimpaan kulutusvaltioon. Toivottavasti kiinalaisten pakkausinto ei sokaissut Metsä Groupin ja Metsäliiton strategeja. Isänmaan miehenä tunnettu Kari Jordan on kuitenkin ansainnut suuren arvostuksen riskinotosta kansakuntamme hyväksi – onhan tunnettua, että Jordan ottaa osaa joka vuosi esimerkiksi Maanpuolustuskurssin avajaisiin yhdessä presidentin ja puolustusvoimain komentajan kanssa.

Osuustoiminta on isänmaan palvelua –
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150501-... – US_P/IL ]

kuten Osuuspankkikin, Metsäliitto on tukevasti ja aidosti suomalaisten itsensä omistuksessa, eikä kumpikaan osuustoiminta ole syytänyt rahojaan kummoisesti ulkomaille, vaan kotimaan investointeihin – tuomaan edes vähän työpaikkoja maahamme, joka kärvistelee maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa!

...
Kirjoitus vuosien takaa, kun Kari Jordan kuittasi vastuullisen tehtävän Metsäliitosta – tunnemmeko historian siipien havinaa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/09/osuustoimint... – [BLOG/il]

VIITTEET
1] Kestääkö kiinalaisten ympäristö? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-k... – [US_P/IL]
2] Stora-Enson ohdakkeet ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/06/stora-enson-... – [BLOG/IL]

EXTRA
Hinnoitteliko paperimies itsensä työttömäksi? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/143002-... – [US_P/IL]
Kiinan mobilisaatio ulottuu ympäri maapallon … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/kiinalainen-... – [BLOG/IL]

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka

AL - US IL Vf BL - BLOG 34693
---23042014---

doc.: metsaliitto_investoi_23042014.doc – OpenOffice Writer
604 | 5810

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Kiitos Jari rehellisen reilusta vastauksesta.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström
Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Jari olen hyhtä mieltä siitä että Suomi elää metsistä.

Se miten metsäraaka aine hankinta ja tuotteiden vienti markkinoille viedään järvi Suomessa ja Suomesta. Siitä olen ollut eri mieltä niin eduskunnan,hallituksen kuin Tekesin ja Temmin ja LVM:n kanssa.

Tänään viimeksi Pekkarinen esiintyi "ajantasa" radio-ohjelmassa , josta kirjoitin emailin niin Pekkariselle kuin hänen kanssaan esiintyneelle professri Hetemäelle:

Viite: ajantasa radio ohjelma noin tunti sitten eli 24.04.2014 kello 10:15 :

" Sain surukseni radion ajantasa ohjelmassa kuulla jälleen kansanedustaja Mauri Pekkarisen puheet liikenneinfran yksipuolisen kehittämisen tarpeesta tulevalle sellutehtaalle Äänekoskelle.

Puheet olivat yhtenäiset silloin vuonna 2009 ministerinä toimineen Pekkarisen Jyväskylän bioenergialaitoksen logistiikan järjestely puheiden kanssa.

Vaikka jo vuonna 2006 Jyväskylän energia ja EU olivat tehneet yhteisen tutkimuksen: EU Creating projektin jossa todettiin vesiliikenteen realistisuus, kilpailukyky ja kestävän kehityksen mukainen liikenteen kehittäminen

. Nyt kuitenkin Jyväskylä polttaa hiiltä.

Ja demarit ainoana eduskuntapuolueena ovat alkamassa liputtamaan vesiliikenteen kehittämisen puolesta, mikäli heidän ehdotukisensa toukokuun puoluekokouksessa no 130 menee läpi.

Olen todella iloinen, että Metsä Groupin hanke saadaan Suomeen.

Vielä iloisempi siitä että hanke tulee Keitele Päijänne hankinta alueelle.

Olen todella surullinen siitä että jälleen jatketaan vain tie ja raideliikenteen kehittämistä, vaikka mm oikeuskansleri on todennut maamme liikennepoliittisen selonteon, jolla puolustetaan kyseistä ex ministerin vaatimaa liikenteen kehittämistä , olleen perusteiltaan kestämätön, nyt viimeksi 15.04. julkaisemassaan raportissa.

Em. syistä johtuen maamme raide ja maantieliikenteen yksipuolinen puffaaminen, jolla toimitaan vastoin Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan viime marraskuussa toteamaa vaadetta logistiikan kaksinkertaisten kustannusten saamiseksi lähemmäs kilpailijamaitten kustannustasoa, on myös vastoin EU: ssa vuonna 2011 sovittua liikennepoliittista strategiaa .

Alla ja ohessa updeitattua tietoa vaihtoehtoisesta EU liikennestrategian mukaisesta vaihtoehdosta , jolla on vain yksi metsäteollisuudelle hankala kohta. Se luo vapaan kilpailun, puun hankintaan joka todettiin vuonna 2007 silloisen ministeri Pekkarisen asettamassa toimikunnassa , jonka johdosta vastaavaa vesiliikenne vaihtoehtoa ei toteutettu jo Jyväskylän bioenergialaitoksen yhteyteen, todelliseksi vaaratekijäksi (jota on nyt pystytty 7 vuotta suojelemaan kilpailulta liikenteen kehittämisen kustannuksella ) :

http://julkaisurekisteri.ktm.fi/ktm_jur/ktmjur.nsf... ) edellämainittuun KTM tutkimus tuloksiin 16 heinäkuuta/ Nilsson Vasara ” Metsäsektorin ja paperikemian uudistumisstrategia” julkaisuun sivulle 24 . Jossa todetaan :

” Biojalostamo on, tietyissä olosuhteissa, uhka metsäteollisuuden raaka-ainehuollolle. Se on uhka, mikäli sitä hallitaan metsäklusterin arvoketjun ulkopuolelta ja mikäli Suomessa murretaan metsäklusterin logistiikkaketju. ”

Joko nyt olisi aika vesiliikenteen kehittämiselle ? "

Jari , Tässä ohjetta niin Perussuomalaisille kuin Myllykosken hankkeellekin logistiikan hoitamisen merkityksestä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kyllä. Myös vesilogistiikkaa on kehitettävä. Kymijoen kanavahanke yhtenä sellaisena.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Jari olet "pääkallopaikalla"

Kysypä teidän liikennevaliokunnan jäseniltä miksi he antavat LVM:n toimia vastoin tahtoasi että vesiliikennettä kehitettäisiin:

Mitä sanot tästä :

http://lpi.worldbank.org/international/global

Rankingin neljä ensimmäistä eurooppalaista maata ovat Saksa Hollanti Belgia ja Englanti.

Nämä ovat samat maat joissa on voimassa sisävesiliikenteen kehittämis ja rahoitus suunnitelmat olemassa.

Me olemme pudonneet em listassa 21 sijaa vv 2012 -2014 .

Ja sitten Benchmarking http://www.naiades.info/funding/ databasesta näemme että näissä samoissa maissa on sisävesiliikenteen kehittämis ja rahoitussuunnitelmat olemassa.

Meillä niitä ei ole.

Olemme ilman koska valtio on tehnyt tietoisesti vuosikaudet totalitääristä EU liikennestrategian vastaista työtä

Selkeä esimerkki nykyisestä toimintamallista:

Meillä on kyllä nimitetty LVM :stä liikenneviraston entinen pääjohtaja Tervala TNT-T niiden hakemusten promootioon ja käsittelyyn , jossa maassamme toimii lähinnä raide ja tieliikenteen rahoitus tarvitsevia hankkeita ja niihin liittyviä liikenteen multimodaalijärjestelmiä.

Ei sisävesiliikennettä.

kun menee http://www.naiades.info/what-we-do/eu-transport-po... ja avaa kohdan 7 jossa huomaa IWT (inland Waterway - Naiades ) ja samssa kategoriassa erillisenä TNT-T jossa mm. liikenteen tärkeä multimodaali kehittäminen ja rahoitus…) kaksi samanarvoista EU kehittämislinjaa.

ja nyt ihmettely kuuluukin miksi näin vain toiseen on nimetty pääjohtajatason henkilö ja toisessa ei ole mitään toimintaa...…. no- jos ei olisi KTM raporttia vuodelta 2007, josta ilmenee selkeästi että valtion tehtävänä on suojella metsäteollisuuden hankintalogistiikkaa kilpailulta niin asiaa ei ymmärtäisi, mutta kun se on niin sen ymmärtää kyllä , ja koska myös oikeuskansleri 15.4.2014 on huomauttanut LVM :n epämääräisestä suunnittelusta ja tiedon jakamisesta eduskuntaan ja hallitukselle päätösten pohjaksi.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Kiitos ja hienoa että löytyy sisävesilogistiikan kannattajiakin.

Vesilogistiikka on todellisessa positiivisessa murroksessa meillä vaan ministeriön muiden tavoitteiden takia asia on jätetty vaille huomiota.

Väylästömme sisävesiltä tulisi mahdollisimman pikaisesti saada EU mittoihin jolloin vesitie(laiva) kuljetukset tulisivat teollisuudelle ja kaupalle suorakuljetuksiksi (ilman kalliita välilastauksia satamakaupungeissa euroopan ja suomen päässä) .

Tätä suorakuljetusmallia edellyttää myös EU liikennestrategia ja äänekosken sellutehtaan muut tulevat pienteollisuus laitokset jotka tarvitsevat halpoja tehokkaita suorakuljetuksia konteilleen suoraan markkinoille keski eurooppaan konttikoossa. tai jopa minikontti koossa yhdistettynä ultra keveisiin konttilaivoihin, EU liikennestrategian mukaisesti viimeistään vuonna 2050 yhdistettyinä sähkö auto jakeluihin asutuskeskuksissa joissa diesel autoilla ei enää saa ajaa...:

ks sivut 18-22

http://www.iff.fraunhofer.de/content/dam/iff/de/do...

Kymi Mäntyharju kanavahankkeessa ei sitten Lipposen Vuosaari(mikä satamana on nyt juuri em syysta ns. vanhaa kallista logistiikkaa sisäsuomelle) valinnan jälkeen ole tapahtunut muuta kuin että TEM /LVM yhteistyössä tyrmäsivät puolueettoman kymi-Mantyharju rakentamis kustannusarvion teettämisen kanavan rakentamiseksi moottoritierahoitusmallin mukaisesti 2000 luvun alussa.

Olin mukana "töissä" uskottavassa kansainvälisessä ruoppausyhtiö / kanava ja merirakentamis konsortiossa jolla oli mahdollisuudet saada rahoitus koko kanavahankkeelle, mikäli olisi saatu vaan alkuhyväksyntä ministeriöiltä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Metsä Groupin uutinen äänekoskilaisille on ehdollinen.
Vuoden päästä asiasta päätetään mikäli vihreät arvot eivät heitä kapuloita rattaisiin ja edellytyksenä on maailman talouden kasvu.
Minä odotan lopullista päätöstä ja sitten riemuitsen, toivon mukaan.
01.05.2014 vielä jäitä hattuun.

Veikko Virkkunen

Ahosen Joukoa varaan harmittaa helvetisti, kun ei pääse taas järjestäään lakkoa tähän uuteen mestaan. Ennenhän kyseinen tyyppi oli joka paikassa öykkäröimässä lakkojen kanssa.

Hannu Töyri

Juuri nåin Jari. Täyä ajattelumallia tulee viedä eteen päin, kiitos.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset