Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Isojen asioiden äärellä

Tässä työssä joutuu olemaan julkisuudessa jatkuvasti. Ei haittaa. Se kuuluu työn kuvaan. On haastatteluja, tiedotustilaisuuksia ja puheen pitämistä.

Koitan sanoa aina sanottavani suoraan ja suomeksi. Myönnän ilman muuta sen, että omissa sanomissa ja sanomisissa pitää olla kuitenkin tarkkana. 

Olinpa tänään kahdessa eri tiedotustilaisuudessa. Ensin uusista, kiristyvistä turvapaikkalinjauksta ja sitten paikallisesta sopimisesta.

Tässä linkki uuteen turvapaikkapoliittiseen ohjelmaan. Otin taas kantaa erääseen ikävään asiaan,raiskausrikoksiin ja turvapaikkaprosessin suhteeseen. Nykyisinhän raiskaustuomio ei vaikuta turvapaikkaprosessiin. Ja sitä minä en ymmärrä miksei?

Jostain ihan käsittämättömästä syystä tämän päiväistä kommenttiani on joidenkin taholta tulkittu niin, että minun mielestäni raiskaus on " liian pieni rikos", jotta se voisi vaikuttaa turvapaikanhakuprosessiin. En tietenkään ole tätä mieltä ja olen tämän kertonut jo monesti julkisuuteen. Sanotaan se nyt vielä kerran, raiskaustuomion pitää vaikuttaa turvapaikanhakuprosessiin. Tai murhatuomion

Olen tyytyväinen siitä, että turvapaikkapoliittinen ohjelma on nyt julkistettu. Ja erityisesti olen tyytyväinen sen sisältämistä tiukennuksista. Tästä huolimatta työtä riittää tuleviksi vuosiksi. Todella paljon.

 

Paikallisen sopimisen osalta päädyimme esittämään kolmikantaista valmistelua. Työryhmä joutuu varsin tiukassa aikataulussa tekemään työtään tavoitteenaan paikallisen sopimisen mallin löytäminen. Tässä lainaus tiedotteesta:

"Työryhmä valmistelee muutokset työsopimuslakiin, työaikalakiin, vuosilomalakiin ja opintovapaalakiin, joilla turvataan yleissitovaa työehtosopimusta noudattavalle eli järjestäytymättömälle työnantajalle yhtäläiset mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen työehtosopimuksen paikallista sopimista koskevien määräysten perusteella.

Lisäksi työryhmä valmistelee työaikalain muutokset, joilla lisätään työnantajien ja työntekijöiden oikeutta sopia keskimääräisestä säännöllisestä työajasta, väljennetään liukuvan työajan sääntelyä ja lisätään työaikapankkia koskevat säännökset.

Työryhmän tulee laatia ehdotuksensa 15.3.2016 mennessä. Sen jälkeen lakiluonnos lähtee lausunnoille. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle toukokuussa 2016. Lakien on tarkoitus tulla voimaan syyskuussa 2016."

Tältä asialta odotetaan todella paljon. Reaktiot työmarkkinaosapuolten taholta esitettyyn toimintatapaan ovat olleet rakentavia. Se on jo positiivista. Toivotaan että työn aikana työryhmä löytää yhteisen sävelen tässä todella tärkeässä asiassa. Paikallinen sopiminen ei ole kaiken ratkaisevaa, mutta onnistuessaan se luo puitteet uusille työmarkkinoille.

Tämä vaatii ennen kaikkea luottamusta ja sopimisen kulttuuria. Sitä Suomi kaipaa. Onnistuessaan tästä hyötyvät kaikki, työntekijät,työnantajat ja koko yhteiskunta. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Tämä on hyvä että oikeusministeri sanoo mielipiteensä koko lailla suoraan ja yrittää korjata vääriä julkisuudessa olleita käsityksiä.

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth

Se kannattaa myös noita lakeja säädellessä muistaa, että jos yleissitovuudesta oikeasti luovutaan, ei myöskään työn vastaanottovelvoite voi säilyä ennallaan. Muuten joudutaan omituiseen tilanteeseen, jossa työtön voitaisiin pakottaa töihin vaikka viiden euron kuukausipalkalla, "koska työn vastaanottovelvoite". Eli koska Suomessa yleissitovuus on ollut työntekijöiden suoja orjuutukselta, täytyy tilalle vähintään määritellä jokin minimipalkka, jonka alittavalla palkalla varustettuja töitä kenenkään _ei_ole_pakko_ ottaa vastaan työttömyyskorvausten ja sosiaalituen menettämisen uhalla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tietenkin täytyy jokin pakkolailla määritelty minimipalkka olla.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Osaat varmaankin arvata jo ettei se noin tule menemään?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Näitä ja monia muita asioita käsitellään työryhmässä. Helppoa se ei tule olemaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

"Vapaata" markkinataloutta ei ole helppoa suunnitella!

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth

No ei varmasti tule olemaan helppoa, kun syiden ja seurauksien lisäksi pitäisi pystyä näkemään seurausten seuraukset, niiden seuraukset jne.

Tiedotteessa mainitut lait, joihin aiotaan tehdä muutoksia, edustavat kaikki vain yhtä puolta kokonaisuudesta, joten jos vastapainona olevaan toiseen puoleen lainsäädännöstä ei edes kosketa, tapahtuu ikäviä seurauksia väistämättä. Aiempaakin suurempi osa suomalaisista jää jumiin eri lakien väliin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onko Libyan kanssa neuvoteltu sopimusta sen rannikon edestä pelastettujen ihmisten palauttamiseksi lähtömaahan?
Tietenkin merihädässä olevia ihmisiä pitää pelastaa, mutta pelastustoimien tehostaminen on moninkertaistanut rikollista syöttöliikennettä Turkista ja Afrikasta. Nyt tuotetaan vartavasten rikolliseen merihätäkuljetukseen suunniteltuja ilmatäytteisiä lauttoja joihin mahtuu ylikuormittamaan entistä enemmän ihmisiä.
Näyttää siltä, että Suomenkin rajavartiosto on avustamassa ja ruokkimassa rikollisuutta.
Pitäisi kaikin tavoin pyrkiä kansainvälisellä yhteistyöllä tyrehdyttämään tätä massiivista rikollisuutta.

Markku Tervo

Miltä se Jarppa tuntuu kun hyvää miestä ja koko puoluetta on viety tuolla tavalla pitkin syksyä kuin kuoriämpäriä?

Toisaalta minkäs sille mahtaa kun kansalaiset eivät ymmärrä äänestää. Nukkuivat perkeleet kun olisi pitänyt äänestää.

Voin kuvitella että ei se mitään herkkua ole kun joutuu joka helvetin asiassa pyllistämään ja tekemään mitä isommat ja voimakkaammat hallituskumppanit vain keksivät käskeä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Ehkä tämän työryhmän olisi syytä matkata Ruotsiin, kopioida sieltä paikallisen sopimisen keskeiset kohdat niin työryhmä olisi jo varsin pitkällä työssään.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Jari Lindström on mies paikallaan. En tietenkään ole kaikesta samaa mieltä, mutta etenkin henkilönä arvostan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minuakin viehättää vilpittömyys, ettei ole niin kauhian sliipattu.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Tästä jatkaen; en ole PS, mutta pakko todeta Korkeimman oikeuden presidentin äskettäisestä ulostulosta, että nimenomaan ministerin EI tule olla ammattilainen juristi ja että Koskelo asiattomasti hyökkäsi hallitusohjelman harmaan talouden korostamiskirjeen kimppuun. Kyllä Koskelo voi hoitaa tonttinsa niin, että vallan kolmijako toteutuu. Muistettakoon , että tämän lausuntonsa lisäksi Koskelo taannoin ohjaili kansanedustajia sähköpostkamppanjalla. Joten Koskelo voisi nyt vielä kerrata kolmijaon ja tyytyä siihen, että poliitikon ei tarvitse eikä ole hyväkään olla oikeustieteen ammattilainen, koska ammattilaisilla on taipumus rakentaa oma suljettu piiri, joka elää omaa elämäänsä. Koskelo moittii myös alhaisia määrärahoja: ei ne kovin pieniä voi olla kun Koskelon läksiäisiin matkustaa koko käräjätuomareiden joukko- ei ole halpaa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Jari. Teidän pitää heti peruuttaa edellisen hallituksen moka:

http://turunekotori.fi/kirkkotien-ja-kanslerintien...

Minä kävin keväällä kysymässä työllistymistuesta ja sain kuulla, että olisin oikeutettu siihen vasta vuonna 2016 kesällä. Syynä on se, että tulkittiin 300+500 päivää eli 800 päivää täytyy olla, jotta voisi päästä töihin. Siinäkin riippuu se, että onko 30% vai 50% vai 100% oikeutettu työllistämistukeen.

Työkkäri sanoi, että pitää olla erilaista työtä eikä samaa, jos joku yhdistys haluaa työllistää uudelleen. Siis mitä hemmettiä? Jos minä olen erittäin pätevä tietotekniikassa ja osaan korjata mitä vaan elektroniikassa, niin ei minua voi rajata näiden ulkopuolelle? Muuta osaamista minulla on metallialan putkien taivutuksessa ja robotiikassa, mutta sellaista ei kyetä tarjoamaan siellä eikä ne muut firmat kovin ole kiinnostuneita minua estävästä ongelmasta:

Minun kuuloni aiheuttaa esteitä, ettei yritykset halua ottaa töihin, vaikka kuinka yritän heille selittää kuuloni olevan toissijaista. TEM:iltä saadusta raportista lukee, että yrityksiä kiinnostaa terveet työntekijät, sen jälkeen muut hiukan terveemmät. Sitten tulee maahanmuuttajat ja pohjana siinä on vajaakuntoiset.

TEM:in raportin pohjalta näkyy selkeästi se, että firmat pelkäävät imagon vuoksi, että miten ihmiset reagoivat, jos työllistetään vammaisia töihin ja imago kärsii siitä.

Lauri Helasvuo

No joo, "tiedotusvälineet" jälleen kerran halusivat vääristää sanottua, mutta eipä tuo ole yllätys.

Jatka samalla linjalla johon uskot, ole itsesi kanssa sinut ja tee parhaasi,enempää ei keltään voi vaatia.

Hyvää työtä tähän asti näissä olosuhteissa.

Eero Mattila

Ehtisikö oikeusministeri pohtia keitä Suomen perustuslaki koskee?
- Jostain syystä Suomen virkamiehet tulkitsevat lakeja niinkuin parhaaksi näkevät. Tällaisissa asioissa pitäisi olla yhtenäinen ja selkeä käytäntö. Omasta mielestäni on perin outoa jos Suomen Perustuslaki koskee joitakin muita kuin Suomen kansalaisia. Perustuslaissa määritellään kansalaisten perusoikeudet ja velvollisuudet. mm. äänioikeus, oikeus sosiaaliturvaan ja velvollisuus puolustaa maata.
- Sosiaalivirastoissa on ilmeisen laajasti tulkittu että perustuslaissa määritellyt sosiaalietuudet kuuluvat kaikille Suomessa oleskeleville.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Suomen Perustuslaissa turvatut perusoikeudet ja velvollisuudet (mm. 16§ sivistykselliset oikeudet, 19§ sosiaaliset oikeudet, 21§ oikeusturva) on tietoisesti kirjoitettu niin, että ne koskevat jokaista eli ei vain Suomen kansalaista.

Hieno homma, että maahanmuuttoon nyt saatiin hallitukselta asialliset ja tiukat linjaukset.

Tärkeää on myös se, että paikallisen sopimisen valmistelu lähtee kolmikantaisesti liikkeelle. Nyt on etujärjestöillä näytön paikka vastuunkannossa.

Eero Mattila

Siis miten niin Suomen Perustuslaki koskee jokaista? Miten Suomen valtio voi ottaa vastuun jokaisen ohikulkijan oikeusturvasta, koulutuksesta ja sosiaaliturvasta? Mitenhän tämä on budjetoitu?
- Samaan aikaan velvollisuudet kuten veronmaksu ja maanpuolustus koskevat vain oman maan kansalaisia?
- Jos näin on niin taitaa olla parasta lähteä tästä hölmölästä...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

On kyllä psyykkisesti kovin rankka turvapaikan saaneella jos voi tietää olevansa turvassa vain puoli vuotta. Mitenkähän "kotouttaminen" sujuu. Onko motivaatiota opiskella kieltä?
Eikö ole ristiriitaista jos turvapaikka myönnetään kahdeksi vuodeksi mutta on kuitenkin katkolla puolivuosittain? Mikä se sellainen epämääräinen määräaika on?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Totta kai kaikkien on noudatettava lakia.
Sosiaalivirastoissa ei tulkita, että sosiaaliturva koskisi kaikkia maassa oleskelevia. Ei suinkaan kadulla istuisi kerjäläisiä jos saisivat sossusta rahaa.
Ulkomaalaisen, paitsi turvapaikanhakijan, pitää maahan päästäkseen pystyä osittamaan, että hänellä on rahaa tai muulla tavoin toimeentulo turvattu maassa oleskelua varten.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Tämä on varmasti kaikille kommentoijille tai ainakin varmoja mielipiteitä esiin tuoville tuttu? http://www.tem.fi/files/43999/TEMrap_62_2015_web_1...

Tuo on Harri Hietalan selvitys , jonka pohjalta paikallista sopimista nyt ryhdytään työstämään kolmikannassa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Luettu on, mutta viitsitkö vastata tuohon kysymykseeni, kun tuo Kanslerintien toimipiste eli vähän vuoden ajan ennen kiinni laittamista? Valtakunnallisesti hirveät määrät rupesivat valittamaan työllistämisen vaikeuttamisesta.

Tämä on sen vanhan hallituksen Kataisen/Stubbin ajalta oleva hirveä moka.

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth

Tuo selvitys ei nähdäkseni oikein täytä selvityksen tunnusmerkkejä. Siinä on nykytilan kuvailua Suomesta ja parista muusta maasta, sekä ehdotuksia vaihtoehtoineen, mutta siitä puuttuu kokonaan sekä tavoiteasetanta että analyysit ehdotusten vaikutuksista.

Jos selvitys koskisikin mäkkärin uusia hampurilaisia, olisi siinä käsitelty nykyinen hampurilaisvalikoima eri maissa, ja ehdotettu uusiksi hampurilaisiksi hampurilaisia A, B ja C, mutta jätetty kertomatta minkälaisista aineksista nuo _uudet_ hampurilaiset koostuvat. Sitten kolmikannan pitäisi valita mikä uusista hampurilainen lisätään listalle, ilman että edes tiedettäisiin onko siinä lihaa, kalaa vai kasvispihvi. Mahdoton tehtävä kenelle tahansa, koska työskentely ei ole faktaohjattua.

Selvitysten täytyy _aina_ kyetä vastata kysymykseen "Miksi?", sillä muuten ne eivät ole hyödyksi poliittisessa päätöksenteossa. Tuo yksinkertainen kysymys on loistava testi, jonka avulla miten paksusta paperinipusta tahansa näkee, onko sen kirjoittaja ollenkaan perillä siitä mitä kirjoittaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei ihme, että päätöksiä joudutaan pyörtämään kun "selvitykset" ovat näin epäselviä.
Kysyisin mielummin "mitä varten". "Miksi" voi tarkoittaa sekä mistä johtuen tai viitata tarkoitukseen ja motiiviin.
Tässä tapauksessa jonkun osapuolen ilmoittama tarkoitus esim. työttömyyden vähentäminen voi olla ihan eri kuin todellinen tavoite esim. voiton maksimoiminen.

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth Vastaus kommenttiin #26

Kysymykseen "mitä varten" vastaus voisi helposti olla "jotta työvoimakuluja saataisiin alennettua 5%". Oikeasti kuitenkin täytyy mennä syvemmälle, sillä on oleellista tietää, miksi niitä kuluja halutaan alentaa tuo hatusta vedetyltä kuulostava prosenttimäärä. Vasta kun siihen kysymykseen edes yritetään vastata, paljastuu vastaajan todellinen tietopohja.

Tuo prosenttilukuhan pitäisi pystyä perustelemaan esimerkillä jostain muusta maasta, joka ominaisuuksiltaan vastaa Suomea, mutta jossa työvoimakulut ovat tuon verran alemmat, ja jossa julkinen talous ja vienti sen ansiosta toimivat jollain mitattavalla tavalla Suomea paremmin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #31

En nyt oikein ymmärrä mistä syystä miksi-muotoinen kysymys edellyttäisi sen syvempää analyysiä.
Eiks prosenttilukua jotenkin on perusteltu vertaamalla Saksaan?
Erilaiseen maahan vertaamalla ei voi tehdä mitään täsmällisiä päätelmiä.
Minä ihmettelen mitä varten tai miksi ylipäänsä pitäisi kilpailla. Viisaampa olisi yhteistuumin sopia järkevästä työnjaosta

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth Vastaus kommenttiin #32

Perusteltiin joo, mutta hassusti. Verrattiin muutoksia palkkakustannuksissa, muttei niiden tasoja. Indeksit ja prosentit ovat aina vaarallisia, kun suurin osa ihmisistä ei osaa lukea niitä oikein.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #34

Indekseistä niitä laativat tutkijatkaan ei aina tiedä mitä tarkoittavat.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Hyvä ministeri 'Jarppa', Jari Lindström! On hienoa, että Sinulla oikeus- ja työministerinä riittää voimia ja ymmärrystä työmarkkinatoimiin, jotka nyt erityisesti vaativat laajaa, vielä työssäkäyvän kansamme ymmärrystä ja hyväksyntää lähes ylivoimaisessa taloustilanteessa.

Minä itse, nyt 67 -vuotiaana, 'nuorena naisena', jäin eläkkeelle tämän vuoden helmikuussa - tahtomattani. Mielelläni olisin vielä tehnyt työtä tämän vuoden loppuun, jolloin täytän 68. Työyhteisössäni, nyt edesmennyt johtaja oikeastaan vaati, että on päätettävä, milloin jää, eläkkeelle. Hädissäni sitten ilmoitin toisen kollegan myötä, että jään sitten minäkin. Se oli virhe.

Olen kuitenkin onnistunut jatkaman työtäni tuntityöläisenä, sen verran, kun minulle tarjottiin. Vain 7 h 45 m/ viikko. Hyvä niin. Mutta, menetin luonnollisesti siivun eläkkeestäni.

Kysymykseni liittyy nyt kuitenkin siihen, että maksan v. 2013 veromätkyjä 65 euroa/kk 10/2016 saakka. V. 2014 eromätkyt ovat 600 euroa.

Pyysin Verohallinnolta maksuaikaa, mutta siihen tuli EHDOTON KIELTO.
Ensin on maksettava entiset verovelat, että voi päästä uuteen maksujärjestelyyn. Olen maksanut verovelkaa säännöllisesti, mutta se ei tunnu olevan peruste sille, että uutta verovelkaa voitaisiin kytkeä entisen jatkoksi. Laki säätää.

Eläkkeeni on 1390/kk ./. vero 16 %. Vuokra 732.

Suomalainen Oikeusjärjestelmä, Finanssivalvonta etc., on linkittänyt ihmisten mahdollisuudet mustavalkoiseen. Jos et maksa, kuolet. Jos maksat, saat armonaikaa.

Oletan, että näitä huoliviestejä, 'Jarppa' tehtävässäsi saat paljon. Huoliviestit puhuvat kuitenkin sitä kieltä, jota on hyvä kuulla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Onko tuollaisella melkein keskinkertaisella eläkkeellä oikeutettu asumistukeen?

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Asumistuki lasketaan bruttotulosta, joka ei kerro käytettävissä olevien tulojen mahdollisuutta selviytyä vuokrasta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #27

Niin lasketaan, jollain aika monimutkaisella tavalla, ettei virkailijakaan pysty vastaamaan onko oikeutettu tukeen. Nettilaskurikin on vain viitteellinen. Jos olisi mennyt läpi eläkeläisten asumistuen poisto yksin asuvan täyteen tukeeen oikeuttava vuokra olisi saanut olla täällä Tampereella max. 400€. Katsoin äsken vuokrattavien asuntojen hintoja; yksiötkin yli järjestään yli 500€

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Yksinasuvana olen supermaksaja, vähiten verovähennyksiä saava, eli en mitään.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeat, kuten on myönnetty. Siitä huolimatta, asumiskuluihin ei kyetä puuttumaan.

Oletan, että niin kunta-asuntoihin kuin VVO:n, SATO:n, Asumissoikeussäätiön ja monien muiden valtion rahaa rakentamisiin käyttäneiden yhtiöiden valvonta vuokrien kohtuullisuuteen on jäänyt valvomatta.

Itse maksan vuokrassa esim. korjauskuluihin varattua rahaa 71 e/kk., joka on outoa uudessa talossa. Korjausrahaa maksavat myös kaikki ne asukkaat, jotka asuvat vain lyhyen ajan.

ARA:n lupaus korjausrahan maksamiselle on ollut hallitsematonta. Eli, kattoa perinnälle ei ole ollut. Tästä syystä, useat, ARA:n tuella maksatetut taloyhtiöt, ovat rahastaneet vuokralaisilta yhtiölleen voittoja, jotka valtion tuen maksatukselle ovat kyseenalaista toimintaa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Minäkin ihmettelin opiskelijakauteni aikana, että miksi vuokraa nostetaan ja perusteluna oli pihalla olevista "maisemointi"töistä. Siellä ei ollut mitään uutta kuin yksi hassu roskis, ei siellä oikeasti mitään muutettukaan.

Ainoa ero oli siinä, että kun teksti-TV ja netti julkaisi opiskelijoille tulevat asumistuet, niin ne rahat siirrettiinkin opiskelijoilta omistajien taskulle korotuksien muodossa. Roimasti.

Kritisoin siitä voimakkaasti asuntoyhtiön puolelle, mutta mitä minulle tapahtui, sain lisää mätkyjä ja maksukykyni ei riittänyt ja jouduin lähtemään pois toiseen paikkaan.

Harmittaa noiden omistajien ahneuden takia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset