*

Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Tarveharkinta on hallitusohjelmassa

Kun asiasta tuntuu olevan monenkirjavia käsityksiä, niin kerron oman näkemykseni. Jaa että mistä?

Eilen tapasin Uudenmaan ELYn johtoa ja Rakennusliiton pj Matti Harjuniemen. Keskustelimme rakennusalan tilanteesta Uudellamaalla. Uudenmaan ELY on nimittäin linjannut, että työvoiman tarveharkinnasta voidaan luopua alueellisesti. Päätös on ELYn tekemä ja viranomaispäätös.

Rakennusliitto on tästä päätöksestä vahvasti eri mieltä ja toteaa sivuillaan: "Rakennusala ei ole vaatinut työvoiman tuontia Euroopan ulkopuolelta vaan kyseessä on puhtaasti Uudenmaan ELY -keskuksen virkamiesviritys."

Ymmärrän täysi ay-liikkeen kritiikin ja pidän Uudenmaan ELY-keskuksen linjausta vääränä. Valitettavasti alueelliset tarveharkintapäätökset ovat ulkomaalaislain 71 pykälän mukaan ELY:jen itsenäisesti tekemiä. TEM:llä tai ministerillä ei ole lakisääteistä toimivaltaa muuttaa ELY:n päätöstä. On totta, että rakennusalalla työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät paikoin kohtaa, mutta tarveharkinnasta luopuminen on väärä työkalu tämän korjaamiseen. Parempia työkaluja olisi esimerkiksi työpaikan perässä liikkumisen tai työttömien muuntokouluttamisen rakennusalalle edistäminen.

Erittäin ongelmallista on myös se, että hallitusohjelman selvä linjaus tarveharkinnan säilyttämisestä nykytasolla voidaan yksittäisen ELY:n päätöksellä murentaa ja ministeriössä ei voida juuri muuta kuin levitellä käsiä.

Vastaava tilanne oli myös edellisen hallituksen aikana, jolloin Uudenmaan ELY-keskus päätti myös silloisen hallituksen ohjelman vastaisesti poistaa Uudeltamaalta siivousalan työvoiman tarveharkinnan.

Näin ollen, kun maakuntauudistuksen yhteydessä ELY:t lakkautetaan ja on linjattava missä nämäkin asiat tulevaisuudessa päätetään, katson että alueelliset tarveharkintapäätökset on syytä tehdä Työ- ja elinkeinoministeriössä. Näin voidaan nykyistä paremmin taata päätösten laaja-alaisempi harkinta sekä varmistaa, että kulloisenkin hallituksen linjaukset työvoiman tarveharkinnasta toteutuvat myös käytännössä.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Mikä niissä raksoissa on ettei suomalaiset löydä tietään sinne? Samaan aikaan pula duunareista ja alalla korkea työttömyys. Ihan oikeasti pääkaupunkiseudulla on se tilanne että parissa päivässä saa varmasti duunia.

Olen hämmästynyt että edes nosturikuskeja ei riitä raksoille vaikka liksa on yli 4000€ kuussa.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Hinta ratkaisee. Halvin firma voittaa urakan. Suomalaiset palkat esim 16e/h+muut kulut. Puolaiset 7-10e/h+ sivukuluja, riippuen onko pysyvästi täällä vai lähetetty työntekijä. Samalla hinnalla 6 päivää viikossa.
No jossain vaiheessa varmaan palkat painuvat tälle tasolle, jos Suomalaiset haluavat työllistyä. Jotta tulisi toimeen pitäisi muuttaa sinne puolaan ja viedä perhe sinne.
Vielä halvempaa työvoimaa on tulossa Ukrainasta ja muualta.

Sama tilanne telakalla. Tiedän useita tuttuja yrittäjiä, jotka tarjouksia ovat jättäneet. Työt menevät ulkomaisille yrityksille, jotain pientä jää jäljelle.

Sikäli tuo on vitsikästä. Samalla kun puolalaiset ja baltit matkaavat muualle töihin omille työmaille tulee työvoimaa ukrainasta. Jos sitä nyt saataisiin suomeenkin voisi puolalaisten suu kyllä mennä mutrulle. Olisi vielä heitäkin halvempi vaihtoehto saatavilla.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Mistä saat tuon yli 4000e. Paljonko työtunteja. Tuntemieni nosturikuskien tuntipalkat pyörivät 16e paikkeilla. 172x16 noin 2700e. Ylitöinä tai urakoina? Mutta työaika on sitten on jotain muuta.

Korkeiden torninostureiden kuljettajia lienee parinsadan paikkeilla maassa, joten se ammattikunta ei ole kovin suuri ja siksi sinne on hankala päästä. Ehkä kun väkiluku saadaan tuplaksi, niin sitten päästään lähemmäs 500.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Erään projektin puitteissa kävimme läpi kuskien palkkoja. Toki mukana oli paljon kolmessa vuorossa tekeviä isoilta 24/7 työmailta.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #5

Nämä korkeiden nostokurjiksi kutsuttujen vempainten kuskit olivat aiemmin ainakin hyväpalkkaisia. Heitä oli siihen aikaan kun asiasta tuli jutusteltua toistasataa.

Mutta ylitöin ja urakoin tulot nousevat, jos pääsee sellaisille työmaille missä sitä tarvitaan. Työtuntimäärä on sitten jotain muuta.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Ennen ainakin raksan kattohommissa olevat tekivät vain 4-6 kuukautta hommia pitkiä päiviä ja talvet lomailivat ansiosidonnaisella etelän lämmössä. Vieläkö lie sama tapa käytössä?

Käyttäjän ritvalehtonen kuva
Ritva Lehtonen

Onko kukaan laskenut sitä hintaa, jos kaikki työvoima olisikin kotimaasta ja kaikki verotulot jäisivät suomeen.

Lisäksi kaikki työttömyys,- syrjäytymiskulut, asumis- ja toimeentulotuet , sekä täydennyskoulutukset näille kotimaan työttömille jäisivät pois ja sen lisäksi heillä olisikin rahaa kuluttaa, hankkia perheilleen jotain ja matkustaa. he myös maksavat oman eläkkeensä, ettei siihen tarvita yhteiskunnan rahaa sitten kun on eläkkeiden aika.

Eikö tuo hinnanero säästyisi kuitenkin kotimaiseksi hyödyksi?
Eikö juuri tämä ulkolaisten kuskaaminen tänne töihin, ole se rakenteellinen asia, joka tulisi lopettaa, jos meillä koulutetaan ihmisiä töihin? Toki kaikki ulkomaalaisetkin ovat tervetulleita, kun heillä on työosaaminen, mutta tämä rakennusala on minusta huolestuttava, kun tietää suuria työyhteisöjä, missä on jo yli 80% on ulkomaalaisia.
Samaan aikaan valtio ja kunnat maksaa näille työttömille oman maan kansalaisille rahaa kotiin.
Uskon, että tämä on myös se suurin syy siihen muukalaisvihaan, sillä on ymmärrettävää, jos eriarvoisuus, jopa työn saamisessa on näin suuri.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Alalla on vaikea työvoimapula. Pakkohan ne tekijät on jostain saada jos meinaa rakentaa. Liitot ja teollisuus itse arvioivat että kohtaanto-ongelman suurimmat syyt liittyvät työttömien rakentajien ikään, osaamiseen ja sijaintiin.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Alan palkkaus on kehno. Saman liksan saa esim julkisilla aloilla ja työ on turvattu. Työajat sopivat. Ei tarvitse kontata loskassa. Ei paineita eikä ulkomaista kilpailua. Ainakaan vielä.

Ei ketään voi kannustaa hakemaan tällaiselle alalle, joten kerrotaan se rehellisesti nuorille ihmisille. Otetaan tämä työvoima halvalla muualta.

Aikanaan itsekin helsingin työmaita kolunneena 2000 luvun alussa meille maksettiin aika hyvin. Siis paremmin kuin esim täällä turussa. Palkka+päiväraha. Keikat olivat haluttuja. Nyt sellaista ei sitten ole enää siinä määrin tarjolla, joten halukkuus on työnperässä liikkumiseen on vähäistä. Siis tällä tarkoitin lähetettynä työntekijänä toimimista. Viikot työmaalla ja vapaat kotona. 5-6 miestä kolmiossa ja sellaista mukavaa arkea.
Jos lähtee, niin perhe pitäisi saada mukaan. Siinäpä sitä vaikeutta tulee. Oman töllin hinnalla, kun sieltä ei saa edes yksiötä.

http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2017/03/no_55...

Lähihoitaja 2 733. Tämän saa vähemmillä työtunneilla. Enemmän vapaata esim. Joten miksi hakeutua rakennuksille?

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #10

Reissuhommat raksalla ovat hyvin tuttuja. Olen kiertänyt aika lailla maan joka kolkan. Liksat olivat erittäin hyviä mutta olihan se kovaa hommaa. Kesken parasta nousua 2000-luvulla reissuhommista saatoin saada yli 8000€ kuussa. Toki se tarkoitti että vapaapäiviä ei ollut ainuttakaan ja päivässä duunia oli 12 tuntia.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän JormaPeltonen kuva
Jorma Peltonen

Meillähän pitäisi olla tavaroiden, palvelusten ja työvoiman vapaa liikkuvuus EUssa. Hyvä niin, vaikka tämä ei kyllä toteudukaan kaikkialla. Kyllä kilpailu on hyvästä, vai haluammeko Trumpin tänne laittamaan rajat kiinni?

Ongelma on Suomen korkea kustannustaso joka johtuu lähinnä verotuksesta ja sääntelystä. Kun suuri osa porukkaa on muiden elätettävän toimeentulo ja asumistuilla, ansiosidonnaisesta puhumattakaan nousee verotaakka kohtuuttomaksi. Siihen vielä päälle nämä kaiken maailman Mykkäset jotka Kokoomuksessakin ajavat kaikenlaisia haittaveroja niin kyllähän se kustannustaso nousee. Kilpailun vallitessa hintataso tasaantuu. Puolalaiseen palkat nousevat suomalaisten laskevat. Hallituksen pitäisi keskittyä vähentämään tukia ja sitä kautta potkia ihmiset elättämään itsensä työllään. Sitten päästään laskemaan veroja ja saadaan kustannustasoa alas. Ihan ensimmäisenä tulisi laskea kiinteistö, sähkö ja auto, ajoneuvo sekä polttoaineveroja. Tulisi niillä pienemmilläkin palkoilla toimeen. Tuloverohana pienistä palkoista ei mene nytkään.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Eikö sitä rakentamista voisi tehdä hiukan tasaisemmin. Tällaiset keinotekoiset EU:n elvytyksen aikaansaamat sijoittajille suunnatut rakentamiset tiettyihin spotteihin ovat kuplia oloissa, joissa väestömäärä pysyy ennallaan. Aivan älytöntä touhua rakentaa velkarahalla kaikki entiset kaupunkien läheiset pellot täyteen taloja ja tuoda samaan aikaan ruokaa maahan, jossa väestö ei kasva. Ja kaiken lisäksi rakentamisen laatu on heikkoa mm. kiireen, taidon puutteen, urakkaketjutusten eli välikäsien, valvonnan,... eli rahan takia. Pitää päästä nettoamaan ennen kuin ilmavaivainen betoni ehtii kuivua. Pitkin maata on tyhjillään uusia myymättömiä ja vuokraamattomia kämppiä, tyhjien vanhojen, mutta vielä asumiskelpoisten lisäksi. Suomikin ilmeisesti tarvitsee aavelähiönsä ja -kaupunkinsa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset