*

Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Puolivälitarkastelua

Puoliväliriihi saatiin valmiiksi melkoisen punnerruksen jälkeen. 

Paljon päätöksiä ja linjauksia tehtiin. Kritiikki on monenlaista, osin rakentavaa, osin positiivista,osin negatiivista ja sitten pelkästään sitä, että mitään ei osattu/uskallettu tehdä. Ja annas olla jos olisi koskettu kritiikin antajan "tontille" niin jopa olisi huutoa,  Aina tehdään väärin milloin mistäkin syystä.

Hallituksen toimintasuunnitelman Uusia avauksia työllisyyteen, yrittäjyyteen, osaamiseen ja kasvuun liittyen pitää myös sisällään välittämisen, uudistumisen ja turvallisuuden kokonaisuudet. 

Linjatut työllisyystoimet pitävät sisällään mm. Palkkatuen kohdennuksen yrityksiin ja vaikeasti työllistyviin, Nollatuntisopimukset, Itsensätyöllistäjien työttömyysturvan kehittämisen, Konkurssilainsäädäntöön liittyvät parannukset(uusi alku) ja positiivisen rakennemuutoksen tukemisen. 

 

Harmaan talouden torjuntaan panostetaan lisää. Mainitsen mm. Laajennetaan rakennusalalla käytettyä veronumerokäytäntöä muille toimialoille (kuten esimerkiksi telakat, ravintola‐ala, siivousala) erikseen tehtävän selvityksen suositusten mukaisesti. 

Kannustinloukkuja puretaan. Esimerkkinä ulosoton kannustevaikutus: 

Ulosottokaari mahdollistaa palkan ulosmittauksen lykkäämisen, kun velallinen on työttömyyden jälkeen työllistynyt. Säännöstä muutetaan siten, että ulosottomiehen tulee lähtökohtaisesti myöntää pitkän työt‐ tömyyden jälkeen työllistyneelle velalliselle lykkäystä ulosmittauksen alkamiseen, jos velallinen sitä pyytää. Ulosottomiehelle jätetään harkintavaltaa sellaisia tilanteita varten, joissa säännöstä käytetään väärin. Lykkäyskuukausien määrää pidennetään neljästä kuuteen kuukauteen. Velallisen oikeus lykkäyskuukausiin rajoitetaan alimpiin tulonsaajaryhmiin (tulorajaulosmittaukseen), joissa sosiaalitukien suuruus vaikuttaa eniten työn vastaanottamishalukkuuteen. Muiden velallisten osalta lykkäysmahdollisuus säilyy harkinnanvaraisena.

Työllisyysvaikutus: alle 1 000 työllistä
Kustannusvaikutus: voi viivästyttää ulosmittausta n. 1‐6 miljoonalla eurolla/vuosi, mutta pidemmällä aika‐ välillä työllistymisen kautta parantaa tilannetta. 

Tähän kohtaan on hyvä mainita, että ulosoton suojaosan nostamista toki pohdittiin. Mutta siinä on ongelmia, jotka pahimmillaan vaikeuttavat entisestään velallisen tilannetta. 

Suojaosuuden nostaminen tarkoittaisi, että nykyistä useampi velallinen todettaisiin ulosotossa varattomaksi

Ulosoton varattomuusesteestä seuraa maksuhäiriömerkintä, jonka perusteella luotonantaja näkee, ettei henkilöltä saada ulosotonkaan kautta perittyä mitään. Tämä johtaa käytännössä velallisen luottokelvottomuuteen. Suojaosuuden nostamisella vaikeutettaisiin siten alimpien tulonsaajaryhmien mahdollisuuttasaada luottoa ja rahoittaa hankintojaan. Esimerkiksi kodinkoneen ostaminen osamaksukaupalla, puhelinliittymän avaaminen, vuokra-asunnon vaihtaminen tai vakuutuksen ottaminen vaikeutuisi huomattavasti. Mm.tämän vuoksi päädyttiin lykkäysvaihtoehtoon.

Riihi antaa siis nuotit hallituksen tuleville toimille. Yritystukiin palataan vielä eli budjettiriiheen mennessä. 

Lopuksi ja omalta osaltani erikseen; puolivälitarkastelu toi ratkaisun omaan tilanteeseeni ministerisalkkujen osalta. Hallitukseen tulee kolme uutta ministeriä. Luovun oikeusministerin salkusta ja jatkan työministerinä. Olen hallituksessa sillä asenteella, että tätä tehtävää hoidan kunnes toisin ilmoitetaan. Perussuomalaisten puheenjohtajavaihdos on oma kuvionsa ja valinnan jälkeistä aikaa en pohdi sen enempää tässä.

Koska minuakin on kysytty useaan eri otteeseen kisaan mukaan, niin kerron kuitenkin vielä kerran miksi en sitä tee: 

Olen sitä mieltä, että vain 100%:sti sitoutuneiden kannattaa lähteä ehdolle puheenjohtajaksi. Ja tarkoitan tuolla sitoutumisella esim.sitä, että henkilö on valmis kiertämään vuoden ympäri, viikot ja viikonloput, koko maata sekä puoluekenttäämme. Laittamaan siis itsensä likoon täysillä puolueemme eteen. Jos tätä sitoutumistaan epäilee yhtään, suosittelen ettei silloin lähde ehdolle. Myöskään mistään "velvollisuudentunnosta" ehdolle lähtemisessä ei ole mielestäni riittävää perustetta. Pitää siis olla itselleen ja muille rehellinen ja kysyä, olenko valmis siihen kaikkeen mitä puolueen puheenjohtajuus merkitsee?

Koska tähän minä en ole 100%:sti valmis, en hae puheenjohtajuutta. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Suoraa puhetta on aina mukava kuunnella ja lukea, venkuilijoita kyllä joutuu kohtaamaan ihan väkisinkin.
Tukea olisit varmaan saanut pj vaalissakin ainakin täältä hiekkateiden varsilta.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Sovittiinko puolivälihiiressä, että perussuomalaiset antavat periksi ja puoltavat hallintarekisterin käyttöönottoa?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Oletan, että edellytät uudelta puheenjohtajalta Suomessa asumista. Menikö oikein?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Edellytän mm.noita asioita joita tuossa mainitsin. Se muu jääköön rivien väliin, toistaiseksi.

Käyttäjän niklasherlin kuva
Niklas Herlin

Kiitos. Mutta kyllä se rvilläkin oli. Puoluetta johdetaan Suomesta, sanot. Näin ollen, puoluetta ei johdeta Brysselistä. Menikö oikein?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ilmeisesti arvoisa ministeri kannattaa Terhoa, mutta kavahtaa Halla-ahoa ja hänen kannattajiaan, joita saattaa olla Kouvolassa hyvinkin paljon?

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen Vastaus kommenttiin #8

#8 Älä pukeudu toisen ihmisen tomumajaan.

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

Ei Mepin ole pakko viettää kovinkaan paljon aikaa Brysselissä. Varsinkaan jos ei halua verovapaita päivärahoja.

Aikoinaan riitti, että kävi pelkästään kääntymässä Brysselissä, kuten Esko Seppänen kertoi erään suomalaisen Mepin tehneen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #20

Joskus palvonta on sellaista että mitä enemmän palvonnan kohde muodostaa etäisyyttä sitä himottavampi hän on.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen
Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

"Olen sitä mieltä, että vain 100%:sti sitoutuneiden kannattaa lähteä ehdolle puheenjohtajaksi. Ja tarkoitan tuolla sitoutumisella esim.sitä, että henkilö on valmis kiertämään vuoden ympäri, viikot ja viikonloput, koko maata sekä puoluekenttäämme. "

Monessa muussa puolueessa puoluesihteeri hoitaa tuon kentällä kiertämisen. Puheenjohtaja keskittyy puolueen johtamiseen. Usein valtapuolueilla puheenjohtaja on myös pääministerinä, ainakin pääministeriehdokkaana.

Asetelma on selvä jos ennen valintaa ehdokkaiden asioiden painotukset ja strateginen suunta, mihin ja miten aikovat hoitaa homman, ovat selvillä. Valitsijat sitten valitsevat näillä tiedoilla.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Asetelma on selvä jos ennen valintaa ehdokkaiden asioiden painotukset ja strateginen suunta, mihin ja miten aikovat hoitaa homman, ovat selvillä. Valitsijat sitten valitsevat näillä tiedoilla."
Onko aihetta epäillä ettei tilanne ole tuollainen ?

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola Vastaus kommenttiin #25
Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola Vastaus kommenttiin #25
Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Olen pitänyt sinua varsin suoraselkäinen poliitikkona. Kuitenkin hallituksen vastuualueella häiritsee pari asiaa. Olisi hyvä tarkistaa sanojen kannustaa ja osallistaa merkitykset. Kannustaminen ei tarkoita pakottamista sanktion uhalla eikä osallistaminen myöskään tarkoita sitä.

Johdon kannustinjärjestelmät ja osallistava päätöksenteko ovat käsitteitä, joissa sanoja on käytetty niiden oikeassa merkityksessä. Kannustetaan palkitsemalla hyvästä suorituksesta ja annetaan mahdollisuus osallistua. Ei rangaista.

Jos puhuttaisiin asioista niiden oikeilla nimillä eikä väännetä jotain markkinointihenkistä höpöä.

Mikä ihmeen vaikutus on hallituksen pelisäännöillä esim nollatuntisopimuksissa? Kun vielä oikeusministerin hommista vastaat, niin juridisesti niillä ei taida olla merkitystä?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

"Mikä ihmeen vaikutus on hallituksen pelisäännöillä esim nollatuntisopimuksissa? Kun vielä oikeusministerin hommista vastaat, niin juridisesti niillä ei taida olla merkitystä?"

Kuten Liite 1 kertoo:

Nollatuntisopimusten pelisäännöt (yleiset periaatteet)

Nollatuntisopimusten käyttöala
‐ Hallitus valmistelee lainsäädäntömuutokset, joilla varmistetaan vaihtelevan työajan sopimusten oikea käyttöala. Vaihtelevan työajan sopimuksia ei tule käyttää enemmälti kuin niiden käyttämiselle on työvoimatarpeen ennakoimattomuudesta, epäsäännöllisyydestä tai osapuolten yhteisestä tarpeesta johtuvaa hyväksyttävää tarvetta.
Työsopimukseen liittyvien velvoitteiden tasapaino
‐ Hallitus valmistelee lainsäädäntömuutokset, jonka perusteella lisätyöhön velvoittavaa suostumusta ei voisi antaa rajoittamattomaksi ajaksi, kun kysymys on vaihtelevan työajan sopimuksesta.
Ennakoitavuus ja perustellut odotukset
‐ Hallitus valmistelee muutokset, joilla täsmennetään työsuhteen keskeisten ehtojen antamista koskevan selvityksen sisältöä siten, että selvityksessä annettaisiin tieto vaihtelevan työajan käytön taustalla olevista syistä sekä arvio tarjottavan työn ennakoidusta määrästä. Työnantajan olisi annettava uusi arvio, jos tarjotun työn määrä on poikennut aiemmasta arviosta. Uuden arvion antamisen yhteydessä työsuhteen osapuolilla on tilaisuus neuvotella siitä, vastaako sopimuksen työaikaehto yhä osapuolten tarpeita.
Sairausajan palkka ja irtisanomisajan palkka
‐ Hallitus valmistelee lainsäädäntömuutokset, joilla turvataan työntekijän oikeus sairausajan palkkaan myös vaihtelevaa työaikaa käytettäessä. Vaihtelevan työajan piirissä olevalle tulee turvata sairausajan palkkana vastaava määrä, jonka hän olisi saanut työkykyisenä. Vastaavasti, jos työnantaja perusteettomasti lopettaa työn tarjoamisen irtisanomisaikana tai tarjoaa työtilaisuuksia tavanomaista vähemmän, työntekijälle korvataan tästä aiheutunut ansionmenetys.
Työttömyysturva
‐ Työttömyysturvalain nollatuntisopimuksia koskevia muutoksia valmistellaan muun työttömyysturvan seuraamusjärjestelmään liittyvän valmistelun yhteydessä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Työttömyysturva"?

Tem-työllisyyskatsaus maaliskuu-17
Aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa 7 000 enemmän kuin -16

TEM-työllisyyskatsaus huhtikuu-17
Aktivointiasteeseen laskettavissa palveluissa
3000 enemmän kuin vuosi sitten

"Pitkäaikaistyöttömiä nyt 10 000 vähemmän kuin vuosi sitten".
US 27.4-17
Luku näkyy pitävän paikkansa. 0 euron työnehto on purrut tuen saannissa ja lisännyt "omaehtoista" koulutuksen halua konsulttifirmojen pupuleikki /työnhakukursseilla.
Ei vain tuo palkoista veroja valtion kirstuun euroakaan.

JK.Nyt vain siivomaan tilastoja noilla toimilla lopuillekkin työttömille . Leikkaamalla lisää ansiosidonnaista päivärahaa saavilta työttömiltä.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

"Suojaosuuden nostaminen tarkoittaisi, että nykyistä useampi velallinen todettaisiin ulosotossa varattomaksi.

Ulosoton varattomuusesteestä seuraa maksuhäiriömerkintä, jonka perusteella luotonantaja näkee, ettei henkilöltä saada ulosotonkaan kautta perittyä mitään. Tämä johtaa käytännössä velallisen luottokelvottomuuteen. Suojaosuuden nostamisella vaikeutettaisiin siten alimpien tulonsaajaryhmien mahdollisuuttasaada luottoa ja rahoittaa hankintojaan. Esimerkiksi kodinkoneen ostaminen osamaksukaupalla, puhelinliittymän avaaminen, vuokra-asunnon vaihtaminen tai vakuutuksen ottaminen vaikeutuisi huomattavasti. Mm.tämän vuoksi päädyttiin lykkäysvaihtoehtoon."
Hieman on kyllä selittelyn makua, oletko tosissasi sitä mieltä, että jos henkilö on ulosotossa ja saa suojaosuuden ansoitaan, niin joku hänelle myöntää osamaksulla velkaa ? Kyllä se suojaosuuden nostaminen on asia joka enempi motivoi tässä tilanteessa ottamaan työtä vastaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@10. Tätä minua myös ihmetytti, listassa oli muitakin ihmetyksen aiheita. Kaikki pitäisi saada luettavaksi eikä tiivistettyinä ja kerrotaan n+kuukausia myöhemmin. Esimerkiksi vaikeasti työllistyttävistä tai palkkatukijutuista oli pyöreä nolla esimerkkejä.

Mukaan olisi pitänyt laittaa, että työnantajille annetaan vain työnhakijan rekisterinumero, josta he ovat kiinnostuneita ja se lista sisältää vaan työhistorian ja CV, siinä ei saa näkyä mitään nimiä, ikiä, terveystietoja yms.

Haastattelutilanteessa työnantajalla olisi vaikeaa torjua esim. lyhytkasvuisen tai liikuntaelinvammaista yms.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Tosin se maksuhäiriömerkintä vaikuttaa moneen muuhunkin jokapäiväiseen asiaan kuin vain suoran velan saantiin.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Vaan yksi on pyhä, johon ei voi koskea. Yritystuet.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mutta niitä vastaan ei hyökätä millään hommaforumeilla missä persut levittävät tuensaajaköyhien äärioikeistolaista pilkkaamista kansainvälisten ja oikeiston ikiaikaisten mallien mukaan. Yritystuet taas saavat vaan asiallista kritiikkiä. Populismi siis persujen tyylinen ja persuilta hyvin onnistunut populismi taas tekee kaikkensa ettei aaiantuntijuutta enää noteerattaisi. Persuille on käynyt katujoukkojen hyödyntäminen ja valjastaminen uuden persueliitin valtaan saamiseksi. Aito , tietoon ja tutkimukseen pohjautuva kritiikki yritystukien kasvattamista kohtaan taas on ohitettu ja tutkijoiden ja asiantuntijoiden roolia on koko hallitus pienentämyt. Meillä on oikeistohallitus joka lyttää isänmaan koulutamat asiantuntijat.
Tämä hallitus meni väärään suuntaan ja heikensi maata ja loi kiiloja suomalaisten välille. Yrittäjät on ainoa kansanryhmä jota hallitus ei pilkkaa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ei pidä paikkaansa ettei yritystukiin koskettaisi. Ministerityöryhmä jossa Lindström ja Mattila istuivat, myönsi jo käytännössä miljardin lisää tuulitukiin.

Asia jätettiin pois puolivälihiirestä mutta siihen palataan syksyllä ensi vuoden budjettia laadittaessa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tukien lisäämistä ei yleensä kutsuta tukiin koskemiseksi. ;)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #19

Yritykseni olla sarkastinen petti pahemman kerran.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Velallisen oikeus lykkäyskuukausiin rajoitetaan alimpiin tulonsaajaryhmiin (tulorajaulosmittaukseen), joissa sosiaalitukien suuruus vaikuttaa eniten työn vastaanottamishalukkuuteen.

Ja tuollako nyt yritykset palkkaa enemmän väkeä ? Eiköhän ne palkkaa sen mukaan mikä on työntekijöiden tarve ? Tilausten ja menekin osalta.

Lainaus:
suojaosan nostaminen:
Mutta siinä on ongelmia, jotka pahimmillaan vaikeuttavat entisestään velallisen tilannetta.

Mutta helpottaa esim.pienestä eläkkeestäkin perinnän . Suojaosahan on se köyhimmän tuen Toimeentulotuen suuruinen. n.500e/kkjoka on jätettävä elantoa varten .Vuokran,sähkön ja lääkärin määräämien hoitojen,lääkkeiden jälkeen.

Joten niitä minimituella eläviä köyhiä on ennemmän kuin mitä tilastot kertoo.
Äkilliset yllättävät menot lisää toimeentulotuen hakijoita. Samoin asumistuen saajia.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK. Eli periaatteessa hallitus varmisti että pankit ja perintäfirmat saa omansa takaisin . Veronmaksajien rahoilla toimeentulo-asumistuen kautta.
Pika-vippifirmojen poskettomista koroista huolimatta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

En käsitä tuollaista työllisyysvaikutusten laskemista. Ei jonkun kannustinloukun purkaminen yhtään työpaikkoja luo.
Sinänsä tietenkin on hyvä purkaa työnteon taloudellisia esteitä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Pääasiahan on pitää se kannustinloukko mahdollisemman matalalla jolla saadaan työttömät pakotettua 0 euron töihin . Toimeentulotuki.
Tuen saamisen ehtohan on työtä ilman palkkaa. Kannustinloukko kuuluu myös samoilla ehdoilla Perustuloon 560e ja Tiilikaisen 300e työttömille ehtoihin . Sitä ei haluta missään tapauksessa purkaa. Jos vaikka työtön ei enää tarvitsisikaan toimeentulotukea jos nuo saisi työmarkkina/peruspäivärahan päälle.Loppuisi kyykytettävät ilmaistyöntekijät.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei kai sellaista orjatyövelvoitetta vielä ole säädetty?

Käyttäjän TeppoOikari kuva
Teppo Oikari

"Suojaosuuden nostaminen tarkoittaisi, että nykyistä useampi velallinen todettaisiin ulosotossa varattomaksi.

Ulosoton varattomuusesteestä seuraa maksuhäiriömerkintä, jonka perusteella luotonantaja näkee, ettei henkilöltä saada ulosotonkaan kautta perittyä mitään. Tämä johtaa käytännössä velallisen luottokelvottomuuteen. Suojaosuuden nostamisella vaikeutettaisiin siten alimpien tulonsaajaryhmien mahdollisuuttasaada luottoa ja rahoittaa hankintojaan. Esimerkiksi kodinkoneen ostaminen osamaksukaupalla, puhelinliittymän avaaminen, vuokra-asunnon vaihtaminen tai vakuutuksen ottaminen vaikeutuisi huomattavasti. Mm.tämän vuoksi päädyttiin lykkäysvaihtoehtoon."

Eihän tömä komppaa yhtään sen kanssa mitä Sipilän hallitus on hokenut jo kaksi vuotta: Velaksi eläminen tulee saada kuriin.

Toisekseen se OIKEA ongelma piilee siinä, että meidän kansalaisten henkilötunnuksia käytetään valtion vakuuksina (takaaja) ja näiden luottokelvottomiksi ajautuminen enenevissä määrin laskee koko valtion luottokelpoisuutta. Tämän takia herroilla on hirveä paine jölleen kerran pistää reaaliomaisuutta lihoiksi tasekikkailuilla kun tasapainotellaan globaalin IOU velkapyramidimarkkinan armoilla. Pääomaköyhä on perseaukinen ajopuu ja Idän rahoituslähteet ovat määrällisesti supistuneet Pandadiplomatiaan ja lännestäkin London City on lipeämässä.

Härmäläisellä ei ole kuin hartiapankki ja sillä ei kyllä herrasväen Shamppanjakemuja kauan rahoitella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset