*

Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Hankintalaki on mahdollistava laki

Julkisuudessa on virinnyt  vilkas keskustelu vammaisten ihmisten palveluiden kilpailuttamisesta ja siitä puhuttiin myös viime torstaina eduskunnan keskustelutunnilla. Ongelmaksi on nostettu ja nostettiin  hankintalaki.

Kansalaisaloite hankintalain muuttamiseksi  onkin jo  saanut alleen riittävän määrän nimiä tullakseen eduskunnan käsiteltäväksi. Järjestöt ja toimijat ovat vammaisten palveluiden laadusta huolehtiessaan todella hyvällä ja tärkeällä asialla. 

Asia on kuitenkin mutkikkaampi kuin ensi katsomalta luulisi.

Tälläkin hetkellä vammaispalvelut ovat hankintalain soveltamisalan ulkopuolella kun ne tehdään siten, että loppukäyttäjä saa itse valita sopivan palveluntarjoajan esimerkiksi henkilökohtaisella budjetilla tai palveluseteleillä. Ja tämä taitaa olla juuri se tapa, jota esim. järjestötkin tässä ajavat takaa. Silloin kun kunta ei käytä asiassa harkintavaltaa, vaan päätöksen saa tehdä ihminen itse, ei hankintalakikaan vaadi kilpailuttamaan.

Mutta niissä tilanteissa, kun kunta katsoo tarkoituksenmukaisemmaksi valita markkinoilla olevista yrityksistä vain tietyt tarjoamaan palvelua, on parempi, että tämä tehdään avoimesti ja syrjimättömästi hankintalakia noudattaen. On palvelua käyttävän ihmisenkin etu, että kunnan virkamies ei valitse umpimähkään itse parhaaksi katsomaansa yritystä tai järjestöä. Ja tätä ei EU-direktiivikään sallisi. Hankintasääntöjen ideana on muun muassa juuri se, että hyvä veli -verkostolle tai korruptiolle ei anneta sijaa. Parhaimmillaan verovaroin kuntalaisille tehtävät hankinnat kilpailutetaan avoimesti niin, että yritykset ja palvelunkäyttäjät saavat tietoa siitä mitä ollaan ostamassa. Oikein tehdyllä kilpailutuksella saadaan parasta laatua parhaaseen hintaan.

Vuoden alusta voimaan tullut uusi hankintalaki on kirjoitettu niin, että se täyttää direktiivin vaatimukset ja samalla siihen on lisätty laadun varmistamiseksi kotimaisia sääntöjä, jotka mahdollistavat, ja suorastaan kannustavat, hyvien vammaispalveluiden tarjoamiseen asiakkaille.

Ensinnäkin hankintalaki antaa kunnille mahdollisuuden tehdä pitkäaikaisia sopimuksia. Esimerkiksi hoivakoti voidaan kilpailuttaa kerralla koko elämän ajaksi.  

Toiseksi mainitsen sen seikan, että laki kehottaa kuntaa ottamaan huomioon palvelun laadun valitessaan palveluntuottajaa. Jos kunta valitsee yrityksen pelkän hinnan mukaan, sen täytyy lain mukaan erikseen perustella miten se laatu on huomioitu. Tällä pyritään estämään kilpailuttaminen pelkällä hinnalla.

Ja kolmanneksi tuon vielä esiin sen, että lain mukaan kunnan on huomioitava eri käyttäjäryhmien erityistarpeisiin, käyttäjien osallistumiseen ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen liittyvät asiat. Tällä halutaan turvata se, että palvelua tarvitsevalla ihmisellä on todellinen mahdollisuus vaikuttaa häntä itseään koskeviin valintoihin.

Näistä syistä kaikille kunnille laitetaan nopealla aikataululla ja vielä kerran ohjeistus siitä, miten  hankintalakia voidaan käyttää. Ohjeistus käydään läpi yhteistyössä STM:n kanssa, koska siinä on kyse on sekä TEM:n että STM:n vastuista. Kyse on siis hyvin vahvasti myös hankintakäytäntöjen osaamisesta.

Näistä aineksista on hyvät hankinnat tehty. Myös vammaisille henkilöille.

Tämä on ollut  tarkoitus, kun lakia säädettiin. Hankintalailla pelkästään ei kuitenkaan aina ole helppo estää huonoja hankintoja. Jos kunta on päättänyt rajoittaa esimerkiksi vammaisille ostettavien tarvikkeiden määrää, niin siihen ei hankintalakia muuttamalla voi vaikuttaa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (59 kommenttia)

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Älä viitsi selittää joutavia. Tiedät itsekin, että kaappikokoomuslaiset hallitusneuvottelijamme munasivat lain jo alkuvaiheessa mm. raja-arvojen osalta. Säädettiin paljon EUn vaatimaa tiukemmin ja tästä keskustelua ei eduskuntaryhmässä hyvällä katsottu.

Käyttäjän Luakso kuva
Anton Laakso

Miksi et puuttunut asiaan silloin?

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

"tästä keskustelua ei eduskuntaryhmässä hyvällä katsottu"

Käyttäjän Luakso kuva
Anton Laakso Vastaus kommenttiin #46

Minusta on vaan hieman erikoista nyt puuttua asiaoihin, joita omat ministerit ovat tehneet. Ei myöskään anna kovin vakuuttavaa kuvaa nykyisen tai edellisenkään persuryhmän vaikutusmahdollisuuksista, jos hallitus, johon on kuuluttu, on tehnyt päinvastoin ryhmän toivetta. Mitehän nyt mahtaa mennä oppossitiossa? Ja eikös kesällä vielä nykyinen hallitusohjelma ollut Halla-Ahon johtamille perussuomalaisille ihan ok? Minusta tässä on kyse vain katkerasta Lindströmin kiusaamisesta, mutta saatan olla väärässäkin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Lindströn perusteli asiansa varsin asiallisesti ja selkeästi. Lainkaan smaaa ei voi sanoa tuollaisesta ilman mitään perusteluja heitetystä "älä viitsi selittää" kommentista

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Lindström nyt edustaa ja osaltaan vastaa sinisiä jotka erkaantuivat perussuomalaisista ja tämä hankintalaki on vain pieni osa kokonaisuudesta josta halutaan esittää kritiikkiä. Tämä samainen Lindström ei vahingossakaan kirjoita blokia maahanmuutosta tai sijoittajavastuista EU:n tulevassa pankkiunionissa koska tietää että ovat pettäneet kaikki äänestäjänsä ja ovat nyt liittovaltion rakentajia.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #40

#40 Kirjoitan aika usein kotouttamisesta ja sehän liittyy olennaisesti maahanmuuttoon eikö niin? Mutta sinulta unohtui tämä ihan vahingossa?

Vahingossa en kirjoita mistään vaan ihan tarkoituksella ja etusijassa niistä asioista jotka ovat nyt vastuullani. Ei minulla ole tarvetta häärätä joka paikassa.
Muilta osin ei liene syytä kommentoida koska Makkosen "olette pettäneet kaikki"-asenne on niin kertakaikkisen vastaansanomattoman omalaatuinen ja tuore.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #40

Ehkä kannattaisi hiukan hillitä sitä eroamisen synnyttämää kaunaa ja pitäytyä asioissa, se kaunaisuuteen juumittuminen kun on omiaan tuottamaan enemmän vahinkoa esittäjälle kuin kohteelle.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #42

Tämä on aivan totta. Ja suurelta osin ohitankin nämä provosoinnit, mutta aina ei vaan pysty.
Enkä kovin helposti bännää ketään, tosin se ei liene kovin kauhea peloite muutoinkaan...

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Niin, ellet havainnut, kommentti sisälsi jonkin matkaa sisäpiirin tietoa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #47

Kyllä minä huomasin. Mutta huomasitko kuinka ihan itse todistat todeksi näillä ulostuloillasi sen kuinka ryhmä oli hajaantunut jo aikoja sitten? Se jos mikä on sisäpiiritietoa.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä Vastaus kommenttiin #48

Niin, ei ehkä ole haitaksi yleisöllekään tietää, että ryhmässä oli vastustusta sitä kohtaan että puoluetta käytetään kokoomuksen aisankannattajana eikä mukisematta hyväksytty sitä, että ministerien kengänkiillottajienkin asema oli korkeampi kuin vaalilla valittujen kansanedustajien.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

No eipä ollut mikään yllätys että juuri sinä ilmestyit mestaroimaan omalla hankintalakiosaamisellasi.

Mahtaa olla elämä ikävää ja raskasta kun ihan kaikki tehdään aivan väärin-paitsi tietysti siinä porukassa jossa sinä olet. Olisi 100% uskottavampaa jollet "ampuisi" joka suuntaan.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Jari.
Miltä tuntuu kun Keskusta ja Kokoomus vie teitä ihan täysillä?

Oon muuten oikiasti pettynyt sinuun ja ryhmääs.

Et muuten ole tehnyt 90 luvun velkaisten eteenkä mitään, puhuit ja lupasit vain ja minä uskoin.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#3 Uusi alku- etenee hallituksen linjausten mukaisesti. http://oikeusministerio.fi/artikkeli/-/asset_publi...

Eli väite ettei ole tehty mitään, on väärä.

Ei meitä vie kukaan yhtään mihinkään.

Totta kai olet pettynyt. Olemme eri ryhmissä nyt. Miksi sinun pitäisi muuta mieltä ollakaan? Minä en ole pettynyt omaan valintaani.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #4

Ymmärrätkö edes että petit äänestäjäs?
Et edes ole anteeksi heiltä pyytänyt, ymmärrät varmaan että Perussuomalaisia äänestetään puolueen takia pitkälle, monia ehdokkaita ei edes ihmiset tunteneet, mutta nähtyään logon, se riitti äänestämiseen.

Piti kokoomuslainen ottaa tuo velkaantuneiden yrittäjien asia käsittelyyn, että homma lähti etenemään.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #7

Voisitteko riidellä jossakin muualla. Tässä keskustellaan hankintalaista, ei perussuomalaisen puolueen hajoamisesta.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #8

#8 Aivan ja kiitos Pekka Reponen. Tätä tämä on kun ei mistään ja mitään voi sanoa ilman että entiset "ystävät" ilmestyvät puhumaan aidanseipäistä...ja kummallinen on myös oman pyykin pesu ja muistin heikkeneminen.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #10

Ketunhäntä on kainalossa, mutta olen silti Roponen. Se on alun perin venäjää, mutta ei tarkoita lainkaan alun perin sitä, mitä nykyään.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #12

Anteeksi. Meni henkilöt sekaisin tai siis minä sekoitin..

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #7

Sen päättävät äänestäjät. Jos siis ylipäätään jatkan politiikassa tämän kauden ja valtuustokauden jälkeen.

Ei. Kokoomuslainen ministeri jatkaa siitä mihin entinen perussuomalainen jäi. Viestikapula vaihtui lennossa ja moni keskeneräinen asia myös.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #4

#4 Entinen TEM:n kansliapäällikkö Erkki Virtanen totesi kirjoituksessaan (Hesari), että nämä selvitykset ovat yleensä keino haudata asia 6 metrin syvyyteen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

7.#
Miltä se persuista tuntui 29.5-15-16.6-17?
Hyvin Kiky,kiristyslistat leikkaukset sujui persuiltakin.
Kreikan III-tukipakettikin 86 mrd lapioitiin yhdessä EU suurille pankeille.
Carunalle myytin Lapin -sähkö joulukuussa -15.

Mitä PS teki pitkäaikaistyöttömien eteen?
Entä -90 laman lasten joita nyt on jo kolmannessa polvessa?
Ai niin.Hankki kylmäautot Hurstin leipäjonoja varten. 1 milj,kansan verovaroilla.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #11

Tota noin arvon Marja-Liisa.

Ihan ystävällisesti pyydän selkeyttämään sanomaasi. Vaikka hyvä tarkoitus lieneekin tavoitteenasi.

Mutta jos nyt ymmärsin, niin hallituksessa joutuu tekemään kompromissejä ja ikäviäkin päätöksiä. Jos sitten jälkikäteen ryhtyy niitä selittelemään tyyliin: "Enhän minä, mutta ne muut" , niin ollaan melkoisia tuuliviiriä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #17

Kommenttini oli persulle joka arvosteli sinua.
Jonka myös pitäisi tietää että hallituksessa tehdään kompromisseja.
Hallitukset myös jatkaa jo sovittuja sopimuksia.
Julkisenpuolen säästöt.
-07 Kunta-uudistus-Paras-hanke=SOTE
Sitä on ollut puuhastelemassa joka ikinen puolue eduskunnasta Kepu,kok hallituksessa-07-17

"Enhän minä mutta muut" Juuri noin.
-Oppositio istuu myös valiokunnissa jossa päätöksiä tehdään.Ja sinä eikä muutkaan ministerit päätä yksin mistään.
Siksi siellä on 200 päättämässä yhdessä.
(Ellei ole pois kun asioista äänestetään,kuten oli 60 kun veteraanien rahoista äänestettiin))

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #17

"Mutta jos nyt ymmärsin, niin hallituksessa joutuu tekemään kompromissejä ja ikäviäkin päätöksiä."

Mitä muuta te teette hallituksessa kuin ikäviä päätöksiä koska ei ole vaihtoehtoa? Sanoisin että täysiä Brysselin marionetteja ilman yhtäkään omaa päätöstä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #24

#24
Aivan. Jarmo Makkonen on niin oikeassa koska hän sanoo olevansa oikeassa. Ei sitä mikään kommentti muuksi muuta.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Niin, mikä on vaihtoehto. Virkamies ostaa palvelut siltä tarjoajalta, joka tuntuu hyvältä? Tässä olet kyllä täysin oiekassa.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tätä minäkin mietin ja välillä tuntuu että ihmiset eivät useinkaan ajattele kovin pitkälle.

Toki se mitä vammaisjärjestöt ehdottivat, eli että asiakas saisi aina valita edullisimman tarjouksen hintaisen henkilökohtaisen budjetoinnin, voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Mene ja tiedä. Mutta silloin kun julkisen puolen toimesta hankitaan palveluita, hankintalaki on erittäin hyödyllinen. Ja oikeusvaltion kannalta välttämätönkin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kuinka paljon vanhuksilla saa rikastua?
14.10.2017
TE
Mikä on Euroopan kiihottavin sijoitus tällä hetkellä?
Se on vanhenevien ja
-sairastavien suomalaisten hoiva.
-Tällä viikolla se tuottaa Suomeen uusia miljonäärejä, kun Terveystalo listautuu taas Helsingin pörssiin.

Hoivapa,hoiva .Oli se kenelle tahansa sillä tekee rahaa.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709252200415257...

Tuolta näette miten Keskustan tekemää juttua kaikki, siellä Sipilän veli on mukana.

Kepu vie ja Jari koittaa puolustaa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Ei, en minä mitään puolusta enkä Keskustaakaan. Iltalehti tuntuu muuten kelpaavan tiedonlähteeksi kun se tukee omaa ajattelua, mutta annas olla kun niin ei olekaan.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Uutinen oli myös meidän omassa Keskipohjanmaa lehdessä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #19

Ai jaa, no sitten se on eri asia...

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #20

Äkkiseltään vain googlasin ja ekan otin vastaan mikä tuli.

Mukana puuhastelussa Bjarne Kallis myös.

https://yle.fi/uutiset/3-9878991

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #20

Nyt kyytikeskus pistettiin jäihin..

https://kp24.fi/uutiset/519184/kovaa-kritiikkia-ko...

Usko vain vaikka huvikses että Kepu ja Kokoomus pelaa tätä juttua itselleen räätälöidyks.

Nimes tulee olemaam siellä mukana myös.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #23

Sote ministeri on ollut koko aika Rehula.Nyt Saarikko.
Sote kuuluu sosiaali ja terveysministereille,
Risikko (kok)-11-14,Räty-14-15 (kok),Mäntylä -15-16 (ps),Mattila-16-17- (ps/sin)

ei työministerille.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #27

Kyllä Jari jo tällä kirjoituksellaan nimensä laittoi alle.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #29

#29. Niin että mihin? Tässä käsitellään HANKINTALAKIA ja sen osaamista tai osaamisen puutetta.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #30

Tukemalla kepu ja kokoomuslaista suhmurointia.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #31

Tukemalla? MIten? Nyt kannattaa istua alas ja pohtia ihan ajatuksen kanssa mistä kirjoitin ja mihin taas en ottanut mitään kantaa.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari Vastaus kommenttiin #32

Kuten oon nyt laittanut näitä YLE.n uutisiin linkkejä, näet vielä mikä on pelinhenki sitten lopulta.

Pelkäänpä että moni taksiyrittäjä tulee lopettamaan toimintansa.

Käyttäjän PasiKarlsson kuva
Pasi Karlsson

Ilmeisesti Sipilä sanonut että uutinen hänen veljensä kähminnästä ja valehtelusta on feikki-uutinen ?
Fake news - kuulostaa eräältä "toope" Trumpilta ....

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

https://yle.fi/uutiset/3-9879331

Tuolta ehkä parhaites selviää mistä kyse sote-kyytisopassa on.

Suhmurointia ja peliä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Espoo yksityisti reilu vuosi sitten Espoontorin terveysaseman.
2.6.2014
Kok,Rkp PS äänillä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Hankintalaki on periaatteessa hyödyksi julkishallinnon hankintojen läpivalaisuutta ajatellen, mutta kaikkeen se ei sovi, vammaispalvelut on yksi esimerkki tästä. Suurena ongelmana on myös, ettei kunnissa ole esitteleviä virkamiehiä joiden pätevyys riittäisi arvioimaan hankittavan materiaalin tai palvelun hinta/laatu suhdetta, halvin kun ei aina ole parasta, toisaalta tämä koskee myös yksityissektoria jossa pyritään menemään siitä mistä aita on matalin ja lyödään pöytään halvin tarjous. Mäkelä ja Pollari, nyt keskustellaan tärkeästä hankintalaista ja sen vaikutuksesta, ei viimekesän persujen puoluekokouksen jälkimaininkeista.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#33 Kiitos asiallisesta kommentista, Arto Granlund

On ihan totta, että ongelmatonta hankintalain käyttö ei ole, ei etenkään vammaispalveluiden osalta. Siksi on hyvä, että asia tulee uuteen keskusteluun myös eduskuntaan vaikka siitä käytiin hankintalain esittelyn yhteydessä jo pitkä debatti.

Sitä ennen, ministeriöt pyrkivät edesauttamaan asian kuntoon saattamista tässä ja nyt. Siksi kirje kunnille tähän alkuun.

Näin direktiivi kertoo:

EU-direktiivi (2014/24/EU)
Julkisista hankinnoista annetun direktiivin kohdassa 5) nimenomaisesti todetaan, että direktiivi ei millään tavoin velvoita jäsenvaltiota ulkoistamaan sellaisten palvelujen suorittamista, jotka se haluaa suorittaa itse. Lisäksi kohdassa täsmennetään, että jäsenmaat ovat vapaita järjestämään palvelut muulla tavalla kuin direktiivissä tarkoitetulla hankintasopimuksella. Tällainen vaihtoehtoinen järjestämistapa on direktiivin 4) kohdan mukaan esimerkiksi asiakkaan valinnanvapauteen perustuva järjestelmä tai palvelusetelijärjestelmä. Tällaisia järjestämistapoja ei pidetä julkisena hankintana ja ne ovat siksi direktiivin soveltamisalan ulkopuolella.

Jos hankintayksikkö kuitenkin päättää tehdä sote -palveluhankinnan julkisena hankintana, säädetään direktiivin 74 artiklassa jäsenmaita sitovasti sosiaalipalveluja ja muita erityisiä palveluja koskevien sopimusten tekemisestä. Artiklassa todetaan, että direktiivin liitteessä XIV lueteltuja sosiaalipalveluja ja muita erityisiä palveluja koskevat hankintasopimukset on tehtävä direktiivin kyseisiin palveluihin liittyvien säännösten mukaisesti. Direktiivin liitteessä XIV luetellaan terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut sekä niihin liittyvät palvelut. Vammaisille henkilöille tarkoitetut palvelut kuuluvat listalla CPV -koodin 85311200-4 alle ja vanhustenhuoltopalvelut CPV -koodin 85311100-3 alle.

Direktiivi antaa jäsenmaille runsaasti harkintavaltaa sen suhteen miten sote -palveluhankintojen kilpailutus järjestetään.

Direktiivi vaatii kuitenkin avoimuuden ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteiden noudattamista. Avoimuuden varmistamiseksi direktiivissä vaaditaan ilmoittamaan hankinnasta komission laatimalla vakiolomakkeella, jotta avoimuuden näkökulmasta riittävät tiedot voidaan taata.

Käyttäjän mattila kuva
Riku Mattila

Itse kilpailutetun hengityshalvaustiimin hoidettavana en ymmärrä, miten muuten sairaanhoitopiiri olisi voinut palveluntuottajan valita kuin kilpailuttamalla. Ongelmat kai johtuvat pääosin siitä, että kilpailutettaessa pitää tehdä paljon etukäteistyötä riittävän laadun varmistamiseksi. Ostajalla pitää olla riittävästi keinoja (ja tahtoa) laadun valvontaan ja ohjaamiseen. Jos siinä pinnataan tarjouspyyntövaiheessa, asiaa on myöhemmin vaikea korjata.

Tilanne on eri, jos potilas ei tarvitse kokoaikaista hoitoa. Tällöin potilaalla pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, onko apua enemmän ja halpaa vai vähemmän ja kalliimpaa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Aivan oikein. Palvelujen hankintaan on periaatteessa kolme tapaa. Kunta kilpailuttaa ja valitsee toimittajan. Kunta valitsee toimittajan ilman kilpailutusta. Loppukäyttäjä valitsee toimittajan ja kunta antaa kustannuskaton.

Kilpailuttamisessa on ongelmansa. Se maksaa ja se vaatii ammattitaitoa. Jos kilpailuttaminen osataan, kustannukset ja laatu tulevat huomioiduksi ja tulokset ovat varsin hyviä.

Jos kunta valitsee toimittajan ilman kilpailutusta tulos voi olla hyvä jos päätöksentekijä on rehellinen ja osaa asiansa. Menetelmä kuitenkin avaa ovet kaverikapitalismille ja korruptiolle ilman laatu- tai kustannuskontrollia.

Jos asiakas valitsee, vastuu valinnasta kaatuu loppukäyttäjälle ja tulos riippuu siitä, kuinka hyvin informoitu loppukäyttäjä on. Palvelutuottajien markkinointi kohdistuu tällöin loppukäyttäjiin ja hinnoilla on taipumus asettua sinne ylärajalle.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Hankintalaki niin. Siellä vammaiset kilpailutetaan kopiopaperin ja lihapiirakoiden seassa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#44 Erittäin hyvin kiteytetty ja ymmärretty, mutta ei tosin tämä asia.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Yleensä lait ovat kaikki ehdollistavia, mutta nyt sinisten ollessa hallituksessa niistä tuleekin blogeissa mahdollistavia, kaikki on siis mahdollista.

En vain ymmärrä miksi tehdä laki mahdollistamaan asioita vapaassa maassa?

Vapaassa maassa kun kaikki on mahdollista ilman lainhiventäkään.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Tässä on siis kyse puitelaista. Olet siis sitä mieltä että mitään lakia ei tarvita lainkaan? Mielenkiintoista.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mihin rehelliset tarvitsevat lukkoja tai lakeja?

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Miten käy kynnysarvon 60 000€ alittavien hankintojen?

Juuri eräs poliitikko on noussut "kohun" keskelle, kun on hänen konsulttipalveluja ostettu ja pelattu kynnysarvon kanssa, niin ettei tarvitse kilpailuttaa.

Sitten oma kysymyksensä on kokeelliseen ja innovatiiviseen palvelujen kehittämistoimintaan liittyvät hankinnat. Lain mukainen hankintaprosessi on niin hidas ja jäykkä ja tekee innovatiivisesta palvelujen kehittämisestä vaikeaa. Hallinnollinen työ syö suurimman osan resursseista.

Ketterä kokeellinen kehittäminen johon kuuluu pilotointi ja palvelujen beta-versiot edellyttävät sellaista joustavuutta, mikä taas mahdollistaa pelaamisen hyväveliverkostoilla ja muut ikävät lieveilmiöt.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#51
Sote -palveluiden kynnysarvo asetettiin hiukan alemmaksi (400 000 euroa) kuin mitä direktiivi olisi sallinut (700 000 euroa). Tällä haettiin avoimuutta julkisella ilmoittamisella sekä parasta hinta-laatusuhdetta. Myös alan yrittäjät pitivät direktiiviä alempaa kynnysarvoa tärkeänä avoimuuden kannalta. Hankintalaissa säädettiin kuitenkin sote -palveluille omat erityisen kevyet ja joustavat säännöt.

Myöskään kansallisessa hankintalaissa ei vaadita valitsemaan vain hinnan perusteella. Jos sote -palveluhankinnan kilpailuttaa vain hinnan perusteella, tulee hankintalain mukaan erikseen perustella miten laatukysymykset on otettu huomioon. Kunta päättää millaista laatua haluaa ulkoistuksessa hankkia ja määrittelee kilpailutuksen sen mukaan. Hankittavan palvelun sisällöstä säädetään vammaispalvelulaissa ja laissa potilaan asemasta ja oikeuksista (ei hankintalaissa).

Ulkoistetuissa kilpailutuksissa tulee hankintalain mukaan huomioida: kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö, palveluiden käyttäjien erityistarpeet, kuuleminen, vaikuttamismahdollisuudet ja sopimusten riittävä pituus (tarvittaessa jopa toistaiseksi voimassa olevana) sekä mahdollisuus sijoittaa yksittäinen asiakas tämän valitsemaan paikkaan.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Kysymys on hieman eri asiasta kuin hinnan perusteella valitsemisesta. Asetetaan projektin tai hankkeen budjettiin ostettavan palvelun tms hinta kynnysarvon mukaan niin ettei tarvitse kilpailuttaa. Tällaista kynnysarvopelaamista tapahtuu.

Siinä on ainakin kolme syytä taustalla.

Rahaa on jäänyt jäljelle ja se pitää saada käytetyksi nopeasti ja kilpailutusprosessi läpivieminen tarkoittaisi, että rahat jää käyttämättä.

Julkishallinnon organisaation resurssit eivät riitä kilpailutusprosessin vaatimuksiin nähden.

Hyväveliverkosto ja kaverien suosiminen.

Sitten yleisesti julkishallinnossahan ei olla kovin kiinnostuttu tuloksista vaan suurempi huoli on siinä jääkö varattuja määrärahoja (verovaroja) käyttämättä. Siihen on omat syynsä. En avaa niitä tässä. Tunnen asiaa.

Myös pilkkomista tehdään. Upotetaan hankintoja muiden projektien sisään. Sitten joku Jarin kaltainen päättäjä jossain valtuustotasolla näkee korkeintaan asioista ylätason raportit ja numerot. Tarkastus ei mitenkään kykene näihin puuttumaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset