Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Ei se ainakaan helpommaksi mene

Vuosi 2017 kääntyy lopuilleen. Vuosi on ollut monella tavoin värikäs, tapahtumarikas ja myös raskaskin.

Hallituskauden aikana on tehty monenlaisia toimia sen suhteen, että työllisyysastetta saataisiin nostetuksi ylös. Hallituksen tavoitehan on 72% työllisyysaste kuten valistuneimmat muistanevat.

Muutamia uusimpia toimia mainitakseni: 

  • Parannamme työnhakijoiden mahdollisuutta kehittää osaamistaan työttömyysetuutta menettämättä;
  • Helpotamme työttömien oikeutta aloittaa yritystoiminta työttömyysturvalla;
  • Vakinaistamme ohjaamotoiminnan ja laajennamme ohjaamojen palvelukokonaisuutta; 
  • Lisäämme tulosperusteisia hankintoja tavoitteenamme kymmenentuhannen alle 30-vuotiaan ohjaaminen uusiin palveluihin;
  • Palkkatuen tarjontaa alle 30-vuotiaiden haastatteluissa lisätään sekä yhdistetään palkkatukeen myöntämiseen työhaku- ja työhönvalmennusta

 

Viimeisimmän työllisyyskatsauksen mukaan työ- ja elinkeinotoimistoissa oli lokakuun lopussa 272 500 työtöntä työnhakijaa – se on yli 56 000 henkilöä vähemmän kuin vuosi sitten. Vuoden takaiseen verrattuna positiivista oli myös se, että lokakuun lopussa oli avoimia työpaikkoja yli 13 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. 

Määräaikaishaastatteluita lisäämällä olemme päässeet jo tilanteeseen, että ajantasaisia työllistymissuunnitelmia on kahdella kolmasosalla työttömistä. Muutos vuoden alun tilanteeseen on merkittävä - tuolloin määräaikaishaastattelu oli tehty 18 prosentille työttömistä ennen kolmen kuukauden työttömyyden kestoa. Haastattelujen tarkoitus on palvella ja tukea työtöntä työnhaussa aiempaa paremmin.

Pitkäaikaistyöttömyys on saatu painetuksi alle 100000 ollen nyt noin 94 000. Liikaa tuokin, mutta suunta ilman muuta oikea.

On totta kai myönnettävä se, että kaikki toimenpiteet eivät ole todellakaan saaneet jakamatonta kannatusta. Viimeisimpänä ns.aktiivimalli, joka on haukuttu sinne ja syvälle lähes kaikkien toimesta. Palautetta on tullut ja kiukkuista sellaista. Tosin STTK:n pääekonomisti Ralf Sund on poikkeus säännöstä. Hän toteaa tuossa linkin Suomenmaan jutussa: 

"Hä­nen mu­kaan­sa ta­lous­tie­teen tut­ki­muk­set eri puo­lil­ta maa­il­maa to­dis­ta­vat, et­tä ta­lou­del­li­set seu­raa­muk­set ku­ten työt­tö­myys­tur­van por­ras­ta­mi­nen vai­kut­ta­vat ih­mis­ten työl­lis­ty­mi­seen.

– Pie­nil­lä ri­suil­la on myön­tei­nen vai­ku­tus työl­li­syy­teen. Täs­sä mie­les­sä vaa­ti­mi­nen on vä­lit­tä­mis­tä, Sund sa­noo."

Nollatuntisopimuksille luvattiin pelisäännöt ja sellaiset ovat tulossa. Asian käsittely alkaa kevätistuntokaudella. Todettakoon sekin, että tämä on ensimmäinen kerta kun nollatuntisopimuksiin tulee pelisäännöt eli siis lainsäädäntö. Tätäkin esitystä on jo ehditty arvostelemaan. Mutta on sitä kehuttukin- ainakin kulisseissa. 

Mitä tästä eteenpäin? Lisää pitää tehdä, jotta tavoite saavutetaan. Riittääkö sekään? No ei. Jos asiantuntijoita uskotaan ja miksei uskottaisi, Suomi tarvitsee 75% ja jopa lähelle 80% työllisyysasteen, jotta selviämme kansakuntana tulevista haasteista. Vaikkapa väestön ikääntyminen ja huoltosuhde ovat sellaisia. 

Väitän aika lailla pokkana, että ns.helpot keinot työllisyyden parantamiseksi on jo käytetty. Mitä tahansa keinoja sitten käytetäänkään jatkossa, niin aina joku huutaa. No, sitä tehdään jo nytkin...

Otetaanpa vaikka paikallinen sopiminen ja sen edistämisen ongelmat. Se mikä jollekin kelpaa, ei kelpaa toiselle. Jos sitten yrittää etsiä kompromissia, ei sekään kelpaa. Itse asiassa voi olla niinkin, että vasta viimeinen hätä ja pakko auttaa löytämään keinot. Onko se sitten myöhäistä voi jäädä kysymään...

Toteankin ennustuksena, että tulevat hallitukset eivät tule pääsemään työllisyyden hoidossa mitenkään helpommalla kuin tämä hallitus. Uskon, että he ovat itse asiassa vielä suurempien haasteiden ja ongelmien edessä.  Siis jos ja kun yhä useampi suomalainen todella halutaan saada mukaan työelämään. Ja silloin keskusteluun tulee nousemaan mm.yleissitovuus, palkan ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen sekä tuo paikallinen sopiminen.

Ei siis ehkä kannata kenenkään luvata mitään sellaista jota ei sitten pystykään lunastamaan. Taitaa nimittäin olla niin, että vasta historia näyttää kuka uskalsi tehdä rohkeitakin ratkaisuja vaikka ei siitä kehuja saanutkaan. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (116 kommenttia)

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Onko hallitus niin tyhmä, että tuijottaa vain lukua 72% ja että otetaanko velkaa?

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Hallituksen suurin tyhmyys on se, että ajattelevat ekonomiaa jossa ihmisillä on protestanttinen työmoraali ja kaikille työtä. Tai että rakennetaan asioita kasvun varaan. Olkoot se talouskasvu, väestön kasvu, käytössä olevan energiamäärän kasvu tai mitä tahansa.

Mutta tämähän ei ole todellisuutta enää. Automaatio vie töitä seuraavan 5v aikana valtavasti. Työllisyysaste laskee, syntyvyys laskee, väestö ikääntyy, pallon lämpenemisen takia tehtävät sopimukset rajoittavat resursseja sieltä ja täältä, ihmiset eivät elä koko elämäänsä työtä varten. Ennemminkin työllisyysaste nousee vain hetkeksi mutta helposti laskee nykyisestä vaikka 8%.

Pitäisi sitä työkeskeistä ekonomiaa miettiä uusiksi. Voisi nyt vaikka ensiksi verottaa kuluttamista eikä työn tekoa. Nykyisinkin työnteko koetaana erityisoikeutena johon ei kaikilla ole mahdollisuutta kun työelämän vaatimukset kasvavat kaiken aikaa ja työpaikat vähenevät, että ei sitä vapaaehtoisesti monikaan halua olla työtön kuin vain vähän aikaa. Ihmiset kun ymmärtävät sen että pää siinä sekoaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Eipä tässä ole oikeastaan lisättävää vieläkään (vaikka jossain vaiheessa joulukiireiden jälkeen kirjoitan blogin työnimellä "Haluatko missejä työvoimahallinnon leipiin ministeri Lindström?):
"En tiedä blogistin esiintuomasta tapauksesta, mutta omakohtaisen kokemukseni perusteella työvoimahallinnolla on petrattavaa.

Itse toimin joitakin aikoja sitten juuri kuten TE-toimiston virkahenkilön kanssa oli puhelimessa sovittu (myös siten, että pystyivät netistä asian tarkistamaan). Postista tupsahti kuitenkin vähän ajan päästä kaksi kirjettä, toinen selvityspyyntö (määräaika vastauksen antamiseen 10.12.2017) ja toinen tiedoksi työnhakijalle. Tiedoksi-kirjeessä oli kohta:
"Lausunto

Työ- ja elinkeinotoimiston lausunto 10.11.2017 alkaen toimitetaan myöhemmin. Tiedoksi työnhakijalle: Maksaja harkitsee keskeytetäänkö etuuden maksatus käsittelyn ajaksi. (TTL 11 luku 6)

Perustelut

Automaattilausunto. Tutkitaan työnhakijan suunnitelman toteutumista. Lausunnossa mainittu virkailija on asiakkaan vastuuvirkailija TE-toimistossa."

Lisäksi kirjeessä todettiin, ettei lausuntoon saa hakea erikseen muutosta valittamalla (onnistuu vasta Kelan tai työttömyyskassan kirjallisen päätöksen jälkeen).

Hiukan ihmettelin kirjeen sisältöä toimittuani kuten sovittu, mutta huipennus tulikin Kelan maksaessa seuraavan korvausetuuden viime viikolla. Päätöksessä todetaan muun muassa:
"Hyvä asiakas

Olemme saaneet työvoimapoliittisen lausunnon, jonka vuoksi olemme keskeyttäneet työttömyysetuutesi maksamisen 10.11.2017 alkaen.

Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii oikeutesi saada työttömyysetuutta ja antaa siitä työvoimapoliittisen lausunnon Kelalle.

Saat Kelasta uuden päätöksen, jos sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen lausunnon perusteella. Muussa tapauksessa työttömyysetuutesi maksamista jatketaan ilman uutta päätöstä."

Eli se mikä toisen viranomaisen mukaan oli harkinnassa (työttömyyskorvauksen maksamisen keskeyttäminen) muuttuikin toisen viranomaisen käsittelyssä tosiasiaksi (työttömyyskorvauksen maksu keskeytettiin).

Asiassa on onnellinen loppu siinä mielessä, että hallintokoneisto huomasi itse virheensä juuri viimeisenä päivänä eikä minun tarvinnut antaa mitään selitystä 10.12.2017. Suuri osa edellisestä työttömyyskorvauserästä tulee kuitenkin joskus jälkikäteen.

Vaikka tekevälle sattuu, ei tuota tapahtumaketjua voi mielestäni hyvän hallinnon kannalta kovasti kehua. Saa nähdä millaiseksi meno muuttuu, kun nyt kerran jo avoimesti myönnetään, että työttömyysturvalainsäädännön uudistuksen tarkoituksena on työttömien kyykyttäminen.
https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/ty%C3%B6minis...

Terveisin Kalevi Kämäräinen"

Eli nyt kun kyykyttämislainsäädäntö on hyväksytty, voin yhtyä ministerin arvioon, ettei helpommaksi mene, vaikkakin perustelut eroavat.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Mulle on tarjottu nollatunti sopimuksia, se ei vaan minulle kelpaa, koska en halua päivystää koska puhelin soi.
Ihminen kaipaa selvempää näkyvyyttä tulevaisuuteen, jotta voi rakentaa ja suunnitella elämäänsä.

Bisnesideoita on, mutta alalle joka on Suomessa kiellettyä. Tietoa löytyisi ja yhteistyökumppaneita varmasti.

Aktiivimalli ei tule toimimaan se on varmaa, toki ymmärrän että sen avulla saadaan tilastoja puhdistettua.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Vinkki mistä puhun ja mitä tarkoitan. :)

https://www.youtube.com/watch?v=lMngWwI5bPU

Mutta lisäverotulot ei valtiolle kelpaa.

Osan niistä voisi korvamerkitä, vaikka syrjäytymisen ehkäisyyn ja leipäjonojen poistamiseen.

http://uspainclinic.com/2017/12/19/colorado-is-usi...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Vaikka höpöheinä jäisi suomalaisille laittomaksi, kyllä sitä minustakin joutaisi turisteille ja vientiin viljellä sen kun ehtii. Olisipa ainakin jotakin maataloutta joka ei tarvitse tukia...

Eihän niitä rynkkyjäkään suomalaisille saa myydä mutta mikäpä maailmalla estää tovereita niitä ostamasta.

Käyttäjän TiinaTeittinen kuva
Tiina Teittinen

ihan ok että jankutat aiheesta omassa blogissasi mutta pliis ei joka keskusteluun. Luulisi melkein että olet addiktoitunut.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Mistä tulee into lisätä yrittäjätoimintaa erityisesti työttömille. Jos henkilön valmiudet, ammattitaito, terveys ja motivaatio eivät riitä työpaikan saamiseen ja työsuhteeseen niin on käsittämätöntä kuvitelle että tällainen henkilö pystyisi yritystoimintaa pyörittämään. Jos ei pysty "myymään" itseään työntekijäksi, niin yrittäjän palveluiden myyminen on vielä vaikeampaa. Lisäksi yrittäjän on itse kustannatteva eläkkeensä ja huolehdittava monista velvoitteista (verot, vakuutukset, veroilmoitukset, kirjanpito jne).

Yritystoiminnan ensisijainen tarkoitus on tuottaa tuloa yrittäjälle jonka pitää olla palkkatyöstä maksettua suurempi. Järkevän yritystoiminnan tarkoitus ei ole tehdä työtä yrittäjänä alihintaan saadakseen vain työpaikan tai saada "keinotekoista" tuloa yhteiskunnan tukia hyödyntäen.

Suomessa on jo pienituloisten, minimi YEL-pitävien ja erittäin heikolla sosiaaliturvan omaavien yrittäjien laaja joukko. Kuinka suureksi pitää kasvattaa tämä joukko jolla ei ole juuri minkäänlaista sosiaaliturvaa ja vuotuiset tulot "sosiaalipummia" heikommat.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Yrittäjänä oman työn myyminen on usein helpompaa. Tiedät tarkalleen mitä osaat ja voit myydä juuri sitä. Samoin voit vapaammin hinnoitella oman työpanoksesi.

Jos et itse pysty myymään itseäsi markkinoilla niin välikäden kautta se on vielä hankalampaa. Silloin voi olla syytä miettiä esimerkiksi koulutusta.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Kaikista ei ole yrittäjäksi. Se on fakta joka pitää tunnustaa ja myöntää.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #12

Joku pelottava juttu siinä ilmeisesti on. Olisiko byrokratian pelko. Ehkä koulutuksella ja byrokratian karsimisella se helpottaisi.

Väitän että liki jokaisesta on yrittäjäksi, joskaan en pidä realistisena skenaariona sitä että jokainen uskaltaisi siihen tänäpäivänä ruveta.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta Vastaus kommenttiin #16

"Väitän että liki jokaisesta on yrittäjäksi, joskaan en pidä realistisena skenaariona sitä että jokainen uskaltaisi siihen tänäpäivänä ruveta."

Jokaisesta ei todellakaan ole yrittäjäksi tai ei ole mitään järkeä alkamaan yrittäjäksi. Jos olet ammattitaitoinen, motivoitunut työhösi, omaat riittävän taloudelliset resurssit ja mahdollisuudet aloittaa toiminta ja omaat riittävät sosiaaliset taidot niin yrittäjyys on hyvä mahdollisuus.

Lisäksi liikeidean ja yritystoiminnan katteen pitää olla niin hyvä että saat itsellesi riittävän palkan ja pystyt maksamaan sosiaaliturvasi ja varautumaan mahdolliseen omaan sairauteen tai tapaturman aiheuttamiin kustannuksiin ja ongelmiin. Ilman korkeaa YEL:iä ei saa riittävää tapaturmavakuutusta ainakaan yrittäjän tapaturmavakuutuksena. (Laki muuttui ihan hiljattain). Jos olet joskus sairastanut jotain niin et saa sairaskulu tai sairaspäivärahavakuutusta ja sosiaaliturva on sidottu YEL:iin. Yrittämiseen sisältyy hirveä riski sosiaaliturvan suhteen jos ei ole rahaa maksaa korkeita YEL-maksuja tai ole täysin terve saadaksesi laajan vakuutusturvan vapaaehtoisista vakuutuksista.

Yrittäjyys ei oli mikään tie rikkauksiin vaan "tasapaksua puurtamista" joka vaatii ammattitaitoa, motivaatiota, kykyä ratkoa erilaisia ongelmia ja kykyä kestää stressiä. Juopotteluun taipuvaisella, kouluttamattomalla, osittain syrjäytyneellä ja työtä välttelevälle ei juuri ole mitään järkeä alkaa yrittäjäksi tai luulla että pärjää siinä.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Tietysti poikkeuksiakin on mutta yleensä yritystoiminta vaatii paljon enemmänkuin palkkatyö. Mutta tuossa olet oikeassa että voit tehdä juuri sitä mitä osaat ja haluat tehdä.

Koulutus on hyvä vaihtoehto etenkin nuorilla ja alle 30 vuotiailla, ehkä vanhemmillekin. Heille alanvaihto on suhteellisen helppoa. Opiskelijan ja erityisesti aikuisopiskelijan sosiaalietuuden pitäisi vaan saada riittävän tasoiseksi. Ja koulutuksen pitää olla järkevää ja ammattiin tai ammattitaitoa kohottavaa. Kuntouttavat työtoiminnan, työnhakuvalmennukset ovat aika pitkälti turhanpäiväistä "istumista". Nuorelle ihmisellä vuosi-3 vuotta on loppujen lopuksi lyhyt aika ja mahdollistaa hyvin monipuolisenkin koulutuksen.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #14

Koulutuksen ajalta maksettavia sosiaalietuuksia soisi parannettavan. Sen kannusteet ovat nykyisellään liian heikot. Vailla järkevä ihminen näkisi sen investointina, välitön tappio etuuksista on monelle niin dramaattinen ettei opiskelu ole todellinen vaihtoehto.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #14

Lainaus:
Taitaa nimittäin olla niin, että vasta historia näyttää kuka uskalsi tehdä rohkeitakin ratkaisuja vaikka ei siitä kehuja saanutkaan.

Totta.Ahon-hallituksesta lähtien on tehty ratkaisuja:
Leikattu työttömien tukia.-94
Kokeiltu palkkamalttia ja nollaratkaisua .-94-17

Lipposen -hallituksessa,Liisan-listoja.
Vanhasen-hallituksessa pakko opiskelua ja pakko työharjoittelua.Tai tuista leikataan 40%
Sipilän -hallituksessa samoin tukien ehtojen kiristämistä,Työttömyysturvan leikkaamista .Ja etenkin KIKYÄ ja pakkolailla uhkailua.

Veroja on poistettu yrityksiltä.Samoin sosiaaliturva ja Kelamaksuja.
Kreikan vippien piti lisätä työllisyyttä ja tuoda tuottoja.

Taitaa olla niin että työttömyyttä ei haluttakkaan alentaa.
Vaan saada kahdet työmarkkinat aikaan.
Palkalliset työt.
Työtä sosiaaliturvaa vastaan.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Suomessa pienyrittäjät saavat tavallisesti heikompaa tuloa kuin palkkatyössä olevat mutta tekevät tuplasti enemmän.

Hommaa voisi parantaa helpottamalla joitakin yrittäjien velvoitteita, kuten kuittipelleily kirjanpidossa, verojen maksaminen tuloista joita ei ole vielä saanut ja verotusta voi myös automatisoida. Ja sitten toki sitä sosiaaliturvaa myös pienyrittäjille. Voisi olla semmoinen systeemi että jos ei ole tuloja itselle eikä firmalle niin saisi jotain ruokarahaa kun kerran toimeentulotukeakin maksetaan niille jotka ei tee mitään.

Minusta se olisi kaikkien etu jos kaikki voisivat tehdä työtä niin paljon kuin pystyvät ilman että se kurjistaisi elämää. Nythän se ei onnistu ja jos on yritys niin on sosiaaliturvan ulkopuolella.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Takavuosina pyöritin yritystä itseni työllistäen, nollatuloksella. Pari vuotta meni kituuttaessa vaimon palkalla ja ympäripyöreitä päiviä tuli tehtyä. Aloin miettimään,onko tässä mitään järkeä ja viimeinen niitti oli kun tuli päätös hakemastani tuesta, se oli silloin juuri samanmoinen kuin ap kirjoittaja ehdotti. Päätöksessä luki jotakuinkin näin. Ei myönnetä tukea,koska työllistää itsensä omassa tai sukulaisensa yrityksessä...Pelkkää paperinpyöritystä siis ja sanahelinää.
Pistin yrityksen matalaksi ja siirryin pariksi kuukaudeksi kprtistoon, kunnes töitä löysin. Silloin niitä vielä oli, toisin on nyt.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

38#
lainaus:
A)-Suomessa pienyrittäjät saavat tavallisesti heikompaa tuloa kuin palkkatyössä olevat mutta tekevät tuplasti enemmän.

B)-Ja sitten toki sitä sosiaaliturvaa myös pienyrittäjille.

A)-Outo juttu? Kun tilastokeskuksen mukaan Tulot:
1) -Maatilayrittäjät
2)- Yrittäjät
3)-Palkansaajat
4)-eläkeläiset
5)-Opiskelijat
6)-työttömät

B) Optiomiljonäärit,yritysjohtajat,PK-yrittäjät jne...Saa myös kansan sosiaaliturvaa Kelan -etuuksia.
Kaikki mihin on kulloinkin oikeutettu.
Lapsilisistä,Kela-vähennykset,työntekijöidensä sairaspäivärahat,vanheimpainrahaa ym.
Perustuslaki:Sosiaaliturva kuuluu kaikille.
(paitsi työttömälle vain ilmaistyötä vastaan)

Yrittäjät saa myös toimeentulotukea Kelasta.
-Yrittäjä saa myös ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa jos on liittynyt yrittäjien työttömyys-kassaan.
(Johon luultammmin ei tehty heikennyksiä kuten palkansaajien saamaan ansiosidon.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Missä vaiheessa kaikki työttömät saavat tarkan ohjeistuksen 12 päivän päästä alkavan lain aikana toiminnasta kuten tarvittavista todistuksista yms?

Paljonko arviosi mukaan on tarjolla koulutusta tai sitten työehdon täyttäviä paikkoja per työtön 1.1.2018 kaikille yhtäaikaa alkavalla jaksolla? Miten tilanne eroaa alueellisesti?

Miten hallitus estää ettei esim TE-toimistoissa, Kelassa yms kaikkien työttömien tarkastelujakson päättyessä yhtäaikaa synny maksuviiveitä ja siten ongelmia vähäosaisille?

Pidätkö lähtökohtaisesti oikeana rangaista ihmistä vaikkapa seuraavassa tilanteessa:

Yli 50 vuotias akateeminen työtön, joka jouduttuaan teknologia-alan firmasta työttömäksi on sittemmin pudonnut työmarkkinatuen piiriin saaden noin 518 euroa kuussa verojen jälkeen ja avopuolison elättäessä perhettä suurelta osin omilla tuloillaan, sillä toimeentulotukea ei saa toisen ansaitessa riittävästi tai toisella ollessa varallisuutta.

Teknologia-alan firma piti henkilöä katoavan teknologian alueella eikä kouluttanut ollenkaan. Päätettyään vaihtaa teknologiaa laittoi firma joukon tekijöitä kortistoon ja myöhemmin kertoo, kuinka nyt tarvitaan uudenlaista osaamista, jota näillä 25 vuotta töitä tehneillä ei ole.

Kortistossa ollaan sitten ilman kuranttia osaamista ja lueskellaan lehdistä, kun puhutaan kohtaanto-ongelmasta.

Mitä siitä, että tuo työtön lähettelee hakemuksia satamäärin, mutta kauniiden elinikäisen oppimisen ja työurien pidentämispuheiden pitämisestä huolimatta ei tule huomioiduksi eikä pääse työhön.

Mitä siitä, että hän maksoi veronsa ja työttömyysturvamaksunsa 25-30 vuoden ajan ja luuli saavansa turvaa silloin mikäli hän joutuu hätään. Hänhän ei varmaan silloin maksanut kenenkään muun turvaa?

Mitä siitä, että tuo työtön joka päivä jo häpeää nyt tilannettaan ja kokee ettei kelpaa kellekään - tai siitä, että hän häpeää työttömänä oloaan puolisonsa, lasten ja ystävien edessä. Etkö vieläkään ole saanut töitä?

Jos tuo työtön ei vaikka vielä tarpeeksi häpeä ja masennu parempien elämässään kompastumattomien ihmisten edessä, niin voihan sille laittaa vielä joululahjaksi lain, jonka mukaan rangaistaan mikäli ei saa yrityksestä huolimatta pätkätyötä tai pääse koulutukseen. Nerokasta. Varokaa ettette joku päivä itse kompastu ja joudu vastaavaan tilanteeseen ainakaan yli viisikymppisenä.

Lakiinhan loitte mekaanisen laskukaavan ilman mahdollisuuta harkintaan, joten sanktio tulee.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

"Väitän aika lailla pokkana, että ns.helpot keinot työllisyyden parantamiseksi on jo käytetty. Mitä tahansa keinoja sitten käytetäänkään jatkossa, niin aina joku huutaa. No, sitä tehdään jo nytkin..."

Noin se vaan menee. Tsemmpiä Lindströmille. Hyvässä lykyssä 2..3 vuotta riittää nousukautta. Maailmalla. Nyt on hetki vaikka vankkurit vapisee ja karavaanin peruutuspeilistä näkyy hauvalauma.

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Huvittaa tämä hehkutus 3% talouskasvulla. Ollaan esim Ruotsia jäljessä yli 20% vuodesta 2008. Siis 9 vuotta kesti tämä lama. Nyt vasta aletaan paikata vuosittaista n. 10 miljardin euron vajetta, joka yhdeksässä vuodessa muodostui n 80 miljardin vajeeksi. 3% kasvu paikkaa tuosta 2 miljardia. Kasvu pitäisi olla yli 6%, jotta joskus palaittaisiin vuoden 2007 tasolle.

Vapisee ja värisee jo vankkurin laakerit, että äkkipyssäys on lähellä.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Juttu on niin, että eri puolella rakasta maatamme asuvat työttömät ovat aivan eriarvoisessa asemassa, mitä tulee aktiivisuuden osoittamiseen.

Ja tuo yritystoinnan aloittaminen työttömyssturvan avulla on sama kuin taloudellinen itsemurha.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

"Hä­nen mu­kaan­sa ta­lous­tie­teen tut­ki­muk­set eri puo­lil­ta maa­il­maa to­dis­ta­vat, et­tä ta­lou­del­li­set seu­raa­muk­set ku­ten työt­tö­myys­tur­van por­ras­ta­mi­nen vai­kut­ta­vat ih­mis­ten työl­lis­ty­mi­seen.

– Pie­nil­lä ri­suil­la on myön­tei­nen vai­ku­tus työl­li­syy­teen. Täs­sä mie­les­sä vaa­ti­mi­nen on vä­lit­tä­mis­tä, Sund sa­noo."

Tätä minäkin olen yrittänyt täällä saarnata. Jostain syystä epämiellyttävä totuus ei vaan porukkaan uppoa.

Edit. Itse mallissa olisi varmaan paljon korjattavaa. Esimerkiksi nuo kepin vaikutukset eri ihmisryhmiin ovat hyvin erilaiset. 60-vuotiaaseen pitkäaikaistyöttömään vaikutusta ei juuri ole, nuoreen juuri työttömäksi jäävään vaikutus taas on dramaattinen. Tämä olisi pitänyt paremmin huomioida mallissa. Samoin se että pitkän työuran tehnyt on ANSAINNUT paremmat edut kuin juuri työikäseksi siirtynyt.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Työttömän, syrjäytymisvaarassa olevan ja rahapulassa olevan ihmisen "kyykyttämisellä" ja taloudellisen tilanteen heikentämisellä ei välttämättä saada aikaiseksi toivottuja tuloksia. Maksuhäiriöongelmat, syrjäytyminen ja mielenterveysongelmat tulevat pahenemaan. Tosin sairaseläke tulee päivä päivältä paremmaksi ja realistisemmaksi vaihtoehdoksi.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Se ei olekaan aivan selvää että kumpi vähentää syrjäytymistä: yhden euron antaminen lisää vai yhden euron ottaminen pois. Tässä se juju piileekin: ansiosidonnaisten osalta OECD kirjoitti Suomen 2016 maaraportissa että sen pituus ja anteliaisuus kasvattavat tuloeroja pitkällä tähtäimellä pidentäessään työttömyysjaksoja. Työttömyysjaksojen pidentyminen puolestaan vähensi elinaikaisia tuloja.

Väestön terveyseroja selittää enemmän työllisyys kuin tulot. Näyttää siltä että hyvinvoinnille olennaista on se että ihminen ei jää kotiinsa. Eikä yhteiskunnan sellaista pitäisi siis tukeakaan.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta Vastaus kommenttiin #27

Ehkä olisi järkevintä antaa työtä, mutta kappas.. työtä josta saisi normaalin palkan ei olekaan tarjolla 100.000 ihmiselle vaan 10.000 ihmiselle, näin kärjistäen.

Huomioitavaa on myös että etuusjärjestelmä on jossain tapauksissa rankaiseva jos tekee työtä jonkin verran. Pätkätyötä tai osa-aikatyötä tekemällä voi menettää muita sosiaalitukia tai työttömyyskorvauksia enemmän mitä saa palkkaa. Ihminen joka menee töihin menettääkseen käytettävissään olevaa rahaa on mielestäni tyhmä. On väärin syyttää ja rangaista ihmisiä jos itsessään koko tuki- ja sosiaalijärjestelmä on "sairas".

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #30

2 § (30.12.2014)
Tasapuolinen kohtelu ja syrjintäkielto
Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti,
jollei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
(Kuten aktiivitoimissa työttömillä?)

Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi
-soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa,
ellei se ole perusteltua asiallisista syistä.

Yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslaissa .
Kas,kas. Sitäpä onkin sormeiltu aktiivitoimissa olevien työttömien kohdalla -14.

Työtöntä ei koske Suomen kansalaisena enää:
Työlainsäädäntö
Perustuslaki
Yhdenvertaisuuslaki
Siksi kun yrityksillä ei ole tarjota palkkatyötä.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä Vastaus kommenttiin #27

Kaikki ei ole ansiosidonnaisella päivärahalla. Sekin tosiasia olisi hyvä tiedostaa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
 Pie­nil­lä ri­suil­la on myön­tei­nen vai­ku­tus työl­li­syy­teen. Täs­sä mie­les­sä vaa­ti­mi­nen on vä­lit­tä­mis­tä, Sund sa­noo."

Kuinka monta työpaikkaa yrityksiltä on löytynyt kun risuja tarjotaan niiden irtisanotuille Ex-palkansaajille?

Pitäisikö ajatella että irtisanomiset olikin valuvika? Jota nyt korjataan verovaroilla kyykytämällä irtisanottuja?
Kun:
Kone 1 000
Nokia 190
Aktia 240 jne
-sanoo nyt irti väkeä tuon verran .Perkaako ne laiskat,osaamattomat pois? Tarvitseeko nuokin tuon jälkeen "työharjoittelua" ilmaiseksi?
Eikö se Kiky ja verohuojennukset ,talouden nousu avannutkaan niitä työpaikkoja?

Vai johtuuko yritysten varovaisuus tulevasta talousromahduksesta mistä Talsa eilen kertoi?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Risuilla" on viety jo näin monta palkallista työpaikkaa .Josta tulisi veroja valtion kirstuun palkoista n.30% veroa.

Lokakuun lopussa aktivointiasteeseen laskettavien palveluiden piirissä
oli 125 700 henkilöä-
Syyskuuhun verrattuna palveluissa olleiden määrä
-lisääntyi 4 100:lla.
Aktivointiaste oli lokakuun lopussa 31,6 % eli 3,5 prosenttiyksikköä
korkeampi kuin vuotta aikaisemmin.
- Kaikkiaan palveluissa oli 4,7 %
työvoimasta.
lähde:
TEM

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Säälittävä tarkoitus näillä kikoilla on saada näyttämään työttömyys pienemmältä kuin onkaan (ymmärrän toki että AA(A)-luokitusten ja korkojen takia kiva pitää lukemat kusetuksen puolella). 9€/päivä, "kuntoutukset", "aktivointimalli", hyödyttömät kurssitukset ja loputtomat muut konstit toki saavat tilastot näyttämään paremmilta, vaikkei mikään ainakaan parane paitsi joidenkin kurssienjärjestäjien sun muiden lompakossa. Parempi olisi lopettaa valtion maksamat kikkatyöllistämiset ja hyödyttömät kurssitukset rahaa vievinä toimina sekä osa toimenpiteistä selvästi työmarkkinoita vääristävinä keinoina.

Linkitykset tilastoihin, jotka näyttäisivät Jarin tukemat/tekemät toimet toimiviksi olisi kai ihan minimivaatimus eli jospa linkität jatkossa niitä tilastoja ettei tarvi puheisiin uskoa (kuka nyt uskoisi). Kun KELAn työntekijätkin pelkäävät moista uutta byrokratiahelvettiä, niin ei siinä yksi Sund paljon paina kun ei lukujakaan löytynyt millä asiaa tutkisi.

Kai käsität ettei sadoille tuhansille työttömille ylläripylläri vain löydy sitä pätkätyötäkään noin vain eli rankaisulinja kaikkein heikoimmille, sitähän tuo on kuten tiedät. Ja koska hyvin tiedätte että sosiaalituki on alikäytettyä (eli kaikki eivät sitä kehtaa/uskalla/osaa käyttää ja kärsivät siitä heikoimpina https://yle.fi/uutiset/3-8447134 eikä KELAlle sen tulo juuri helpottanut, joskus pahensi), niin pitkäaikaisseuraamukset monelle ovat karmeita ja samoin Suomen valtion taloudelle. Kivat unet ja toivottavasti nuo kohtalot edes joskus hiipivät mieliin tulevaisuudessa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

AA(A) luottoluokituksella ei ole mitään tekoa ilmaistyön kanssa. Niistä ei verotulot kasva vaan verotulot vähenee Kelan/sosiaaliturvamenoissa.

-Eläketurvaan kuuluvat työeläkelaitosten pääomat, eläkkeensaajien tulevien eläkkeitten turvaajat,
-ovat maan luottokelpoisuuden takaajina.

-Siksi työeläkerahastoihin ei haluta koskea vaan niitä kartuteaan, nyt yhä lähemmäksi 200 mrd euron tasoa.
-Juuri niitten avulla luottokelpoisuus säilytetään.

Joten ME eläkeläiset maksamme yhä nyt valtion kirstuun kun ideksikorotukset vietiin . Olisiko aika jo muidenkin osallistua yhteiskunnan velkojen maksamiseen?
(Lamatalkoita on isoikäpolvi maksanut jo -70-90-08.KOP ja SYP +EU-Saksan ja Ranskan pankkien velkoja)

Käyttäjän MaaritKorhonen kuva
Maarit Korhonen

Kyllä täällä maksellaan koko ajan veroja, työttömänäkin! Itse olen myös maksanut lapsettomana muidenkin lapsilisät ja vaippalisät, entäs nyt, kun itse tarvitsee sosiaaliturvaa työttömänä? Nyt sitten laitetaan -4,65% vähennys siitäkin vähästä mitä saadaan! Käsittämätöntä, kun kaikki eivät ole samalla viivalla!

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

"Viimeisimpänä ns.aktiivimalli, joka on haukuttu sinne ja syvälle lähes kaikkien toimesta."

Vaikka tilastot puhuisivat jonkin verran asian puolesta, niin on hölmöä lähteä siltä pohjalta rakentamaan kansalaisten nöyryytyssysteemiä. Siihen jo muutenkin heikolla kannatuksella oleva Sininen tulevaisuus puolueena uppoaa.

Demarit jo ilmoittivat poistavansa tämän aktiivimallin, jos tulevat valituksi seuraavaan hallitukseen. Karenssi-Linströmille tulee tästä kyseenalainen poliittinen maine. Kannattaako enää lähteä edes vuoden 2019 eduskuntavaaleihin kentälle kampanjoimaan, kun antaa äänestäjille jo etukäteen keppiä?

Onneksi seuraaviin eduskuntavaaleihin on enää lyhyt aika. Kansa pääsee sanomaan mielipiteensä työttömien kepittämisestä ja Sotekin kuopataan niiden vaalien jälkeen.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#32 "Demarit jo ilmoittivat poistavansa tämän aktiivimallin, jos tulevat valituksi seuraavaan hallitukseen. Karenssi-Linströmille tulee tästä kyseenalainen poliittinen maine. Kannattaako enää lähteä edes vuoden 2019 eduskuntavaaleihin kentälle kampanjoimaan, kun antaa äänestäjille jo etukäteen keppiä?"

Maine? Jos tässä sitä miettisin päivät pitkät, en olisi politiikkaan koskaan lähtenytkään. Itse asiassa se oman maineen ja oman puolueen maineen pohtiminen lienee kuitenkin epäolennainen asia?
Kannattaa lähteä ehdolle, jotta äänestäjät pääsevät kertomaan kantansa. Sen riskin otan.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

"Väitän aika lailla pokkana, että ns.helpot keinot työllisyyden parantamiseksi on jo käytetty. Mitä tahansa keinoja sitten käytetäänkään jatkossa, niin aina joku huutaa. No, sitä tehdään jo nytkin..."

Noh noh... ammatillisesta koulutuksesta leikattiin, miten tämä auttaa työllistymisessä? Eikö nykyaikana ole tärkeää että ammatinvaihto on mahdollisimman joustavaa?

Keppiä tullut oikealta ja vasemmalta, "työllisty tai viedään tuet" "ainiin ei muuten tueta jos oikeasti haluat tehdä jotain työllistymisen eteen", hallituksen toimet sanoiksi puettuna, joo voisi noita helpoiksi keinoiksi kutsua, kuka tahansa yksinkertaisempikin henkilö osaisi tälläisiä keinoja keksiä. Joten jos kutsut pakottamista helpoksi keinoksi, niin onko pakottaminen voimakeinoin se seuraava keino, keskitysleirit pystyyn vaan?

Jäätävää myös seurata valtion tehottomia virastoja, kuten TE-toimisto tai KELA, joiden virheiden takia moni kärsii kohtuuttomasti.

Moniko työkykyinen työtön istuu ihmettelemässä omistusasunnossaan kaupungissa joka tekee hidasta kuolemaa, asuntoa mahdoton saada kaupaksi ilman että jää velkoja, kulkuyhteydet on surkeat jos haluaisi lähteä kauemmaksi töihin niin joutuu uhraamaan pelkkään työmatkaan yli 4 tuntia päivässä jolloin siihen elämiseen ei jää juuri aikaa.

Vaikka työehtosopimuksia haukutaan tämän tästä jäykiksi, niin Suomessa kaikista jäykin on kallis asuminen tuloihin nähden, kehnot kulkuyhteydet jolloin itse joutuu investoimaan autoon, eli työtä ei vain kannata ottaa millään kehnolla palkalla vastaan jos se ei kata kustannuksia tai elätä.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Jarpan suunnitelmiin kyllä pitää kuulua myös ikääntyneiden työpaikkojen säilyttäminen ja työllistyminen.

Toki nuoret ovat etusijalla ja heidän päästävä nopeammin vakituiseen työhön, joka elättää tekijänsä. Mutta myös ikähaitarin toinen pää vaatii toimia ja on jopa helpompi hoitaa kuin nuoret. Ikääntyneillä nimittäin on usein mittava työkokemus ja elämänkokemus, joita molempia tarvitaan työelämässä. Ikärasismiin on päästävä käsiksi voimatoimin. Niinhän tehdään muunkin rasismin suhteen peräti lain voimalla.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Antaako tämä "Aktivointi-härpäke" yhtään uutta työpaikkaa?
Juu, antaa byrokraateille ja valvontamekanismille. Ja työnantajille työtä kun joka paikasta tulee hakemuksia satamäärin.
Jokuhan oli jo ehtinyt lähettää anomuksen päästä jeesaamaan blogistia eduskuntatyössään.
Saas nähdä mitä "Jarppa" vastaa. :) Siellähän on kuulemma ihan valtavasti työtä.

P.S: TYöhallinto saa varmaan taas puhtia ja pistää 5.000 ihmistä karenssille, eli luvut senkun kaunistuu, vaikkei kukaan työtä saannutkaan.

Henry

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Antaa se. Hallituksen arvion mukaan 8000 työpaikkaa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Hallituksen toimeksianto työryhmälle oli:
"Yhtenä tavoitteena oli uudistaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa nopeampaan työllistymiseen kannustavaksi niin, että se lisää työllisten määrää 8 000 henkilöllä ja että sen vaikutukset valtiontaloudelle ovat neutraalit."

Eli ensinnäkään ei ole mitään tolkkua perustelua sille, että tämä malli lisäisi työpaikkoja 8000:lla ja työryhmä oli erimielinen eikä saanut yhteistä tulosta. Miten sitten todistetaan että näin tapahtuisi, ei mitenkään. Mm VATTin lausunnossa todetaan ettei tällä tavalla kertarysäyksellä kaikille samaan aikaan tehtävän uudistuksen vaikutuksia voida mitenkään arvioida luotettavasti. Joten luvata voi mitä vaan.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

Ottaen huomioon hallituksen jatkuvat epäonnistumiset (tuen siirto kelaan, soten 3mrd säästöt jne...) niin olen kyllä äärimmäisen skeptinen tämänkin luvun suhteen. Toki jälkeenpäin voi aina piiloutua sanana ARVIO taakse.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Muutamia uusimpia toimia mainitakseni:

Parannamme työnhakijoiden mahdollisuutta kehittää osaamistaan työttömyysetuutta menettämättä;
Helpotamme työttömien oikeutta aloittaa yritystoiminta työttömyysturvalla;
Vakinaistamme ohjaamotoiminnan ja laajennamme ohjaamojen palvelukokonaisuutta;
Lisäämme tulosperusteisia hankintoja tavoitteenamme kymmenentuhannen alle 30-vuotiaan ohjaaminen uusiin palveluihin;
Palkkatuen tarjontaa alle 30-vuotiaiden haastatteluissa lisätään sekä yhdistetään palkkatukeen myöntämiseen työhaku- ja työhönvalmennusta

Olen hyvin pettynyt tuohon että Kepu,kok Mantra on uponnut sinuunkin.
Tuota samaa on kuultu jo -94 lähtien edm.suusta. Pitkäaikaistyöttömyys on koko aika lisääntynyt.
Työ josta ei saa palkkaa ei ole työttömyyden vähentämistä. Vasta kun Palkallinen työ on lisääntynyt on työttömyys vähentynyt.

Tuliko mieleen että työttömien joukossa on lapsiperheitä?
n.50 000 laski savonsanomat. Te veitte nyt taas lastenkin suusta leivän leikkaamalla työttömien tukia.
Vai joko toimeentulotukeen 23vuoden jälkeen aletaan maksaa lapsilisiä myös köyhille? Joilta ne leikattiin pois jo-94 kuten muutkin kela-etuudet.
Otetaan tulona huomioon ja vähennetään toimeentulotuesta.
Yllätys.Jopa se paljon mainostettu Perustulokin 560e/kk.
Köyhyysloukku jäi pysyväksi.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kaikkein sairainta on se että palkkakin vähennetään Toimeentulotuesta. Se on sentään itse ansaittua.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Juuri noin. On mielekästä tehdä työtä Kelaa varten .Se kun ei kohenna yhtään sen työttömän taloutta.
Maksettaisiin edes se 50e/pvx20pv työttömälle palkkana tuen päälle,ei työnantajalle työllistämisestä.

Tuon tulonsiirron maksamme me veronmaksajat.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

TE Kertoi että vaihteeksi se työttömän "leipäraha" tulee taas viivästymään Kelassa kuten Toimeentulotuet tammikuu-huhtikuun-17 aikana.

Virkailijat joutuvat pähkkäilemään keltä leikataan ja paljonko leikataan.

Viisain temppu olisi kaikkien työttömien kieltäytyä ja ottaa karenssi suosilla.
KO mukaan karenssi ja tuen leikkaus ei saa kestää kuin 3kk.
Sen jälkeen tuki palautuu ennalleen.
Joutus vähän muitakin työttömäksi Kelasta,Ely-keskuksesta,Pupuleikkejä työttömille järjestävät konsultit.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Eniten kiusaa työttömät voisivat tehdä täyttämällä ja lähettämällä kaikki verkossa olevan lomakkeen, jolla anotaan työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä. Lomakkeen täyttäminen ja asian siten vireille laitto vapauttaa lain velvotteista sen käsittelyn ajaksi. ;-) Olisi meinaan Kelalla hitusen puuhaa.. ;-)

En toki tähän ryhtymistä suosittele.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Hallituksen mukaan tavoitellaan 8000 uutta työpaikkaa. On täysin mahdollista, että 8000 uutta työpaikkaa todella syntyy, mutta ei tuon eduskunnan päätöksen vuoksi vaan meneillään olevan noususuhdanteen ansiosta. Työpaikat yrityksiin syntyvät yritysten tarpeesta työvoiman lisämiseen, ei poliittisilla päätöksillä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Huoh. Sinulle on esitetty tutkimuksia jotka osoittavat että työttömien kepittäminen edistää työllistymistä. Työntekijäjärjestön ekonomi sanoi tästä keissistä samaa.

Voitko nyt yrittää esittää vastatodisteet sille että työttömien kepittäminen EI edistäisi työllistymistä? Mitä hyötyä on keskustella jos sinä saat sanoa ihan mitä tahansa vailla evidenssiä ja sivuuttaa täysin vastapuolen evidenssin? Inttämisesi on äärimmäisen lapsellista.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Työttömien kepittäminen työhön on silloin perusteltua jos vapaita työpaikkoja on ja jos työnhakijan ammattitaito noihin töihin on riittävä. Tilanne tällä hetkellä ei vain ole tuollainen ja siksi tämä "ihmiskokeilu" tulee epäonnistumaan ja on hyvin mahdollista, että yhteiskunnasta syrjäytyminen tulee entisestään kiihtymään.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #63

Jätät taas huomiotta että työpaikkoja syntyy sitä enemmän mitä enemmän ihmiset hakevat töitä.

Suosittelen vielä kerran lukemaan ajatuksella seuraavan jutun.

https://yle.fi/uutiset/3-8513409

"Piilevien työpaikkojen huima määrää syntyy vaiheittain. Ensinnäkin työnvälitystilaston mukaan avoimia työpaikkoja on noin 30 000.

Viranomaisille ilmoitetaan kuitenkin vain ehkä joka kolmas avoin haku. Lisäksi noin kolme neljästä rekrytoinnista tapahtuu ilman avointa hakua."

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #67

"Työnantajat kokevat työllistämisen liian vaikeaksi ja monimutkaiseksi. Varsinkin, jos töitä on tarjolla vain hetkeksi ja nopeaan tarpeeseen.

Työntekijät arvostelevat puolestaan herkästi firmoja siitä, että töitä kyllä teetettäisiin, mutta ei olla valmiita maksamaan kunnon palkkaa."

Tässä koko asian ydin. Ja hallitus päätti valita jälkimmäisen eli keppiä tarjoamalla yritetään saada ihmiset orjatöihin. Katsotaan vuoden päästä miten yritysten osingonmaksu kehittyy...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #87

Kummasti se TES palkkakin alkaa maistumaan jos noita korvauksia vähän nakerrettaisiin. Ja aina voi kouluttautua. Osaavan työntekijän tuskin on aikoihin tarvinnut tyytyä TES-palkkoihin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #95

Eikä palkkaa maksavan yrityksen ole koskaan tarvinut kärsiä työvoimapulasta.Saati että avoin työpaikka jäisi täyttämättä. Ei tarvita TEM ei ely-keskuksia.
Alan puskaradio hoitaa välityksen työvoiman tarpeesta juuri sitä osaaville.
Palkka ja työolot on varma tae sille että työvoimaa on aina.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@59. Hmm... Kristuksen ruoskiminen hänen kantaessaan kakkosnelosia varmaan edisti työllistymistä? Mieti vähän, että moniko työttömistä on jo valmiiksi sellaisessa mielentilassa, että kun vähän ruoskitaan lisää, niin kyllä loppuu mielenkiinto totaalisesti?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

On juu "mahdollista" 8 000 työpaikkaa.
Hassu juttu sinänsä kun -07 lähtien on julkiseltapuolelta heitetty pellolle jo yli tuon määrän kunnilta ja valtiolta.

Eduskunta ja yritykset tehtailee työttömiä. Työttömien syy ja viedään leipä suusta.

Mikäs sen mukavampaa kun tilalle saa oikein hallituksen tekemillä lailla ilmaista työvoimaa veronmaksajien piikkiin. Vielpä täysin ammattitaitoista työvoimaa.
Kenen vuoro on seuraavaksi ensivuonna joutua 9e/pv työntekijäksi?

Käyttäjän PasiKarlsson kuva
Pasi Karlsson

Tuntuu nykyisessä hallituksessa korostuvan, ettei "demokratialla" otettu/annettu valta ole missään suhteessa kapasiteettiin?

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

"Parannamme työnhakijoiden mahdollisuutta kehittää osaamistaan työttömyysetuutta menettämättä;
Helpotamme työttömien oikeutta aloittaa yritystoiminta työttömyysturvalla;
Vakinaistamme ohjaamotoiminnan ja laajennamme ohjaamojen palvelukokonaisuutta;
Lisäämme tulosperusteisia hankintoja tavoitteenamme kymmenentuhannen alle 30-vuotiaan ohjaaminen uusiin palveluihin;
Palkkatuen tarjontaa alle 30-vuotiaiden haastatteluissa lisätään sekä yhdistetään palkkatukeen myöntämiseen työhaku- ja työhönvalmennusta"

Tähän olisi yksinkertainen keino parantaa työttömien asiaa kerralla:

Jos työtön osoittaa aktiivisuutta hän ei tippuisi ansiosidonnaisesta peruspäivärahalle. Otapa Jari tuo hallituskumppaneiden kanssa puheeksi.

Samalla voisi unohtaa kansalaispalkkapuheet.

Käyttäjän JairiPalonen kuva
Jairi Palonen

Talouskasvu ei ole Suomellekaan kestävä ratkaisu ihmisten ja yhteiskunnan ongelmiin. On aika turha näperrellä eläkeiän nostojen ja ikuisen tehostamisen parissa, kun todella perinpohjainen muutos on tarpeen ennemmin tai myöhemmin. Muutos, joka koskee taloutta rahaa, työtä, jakamista,sekä koko ihmisen elämänkaarta.

Yksi keskeinen osa muutosta on ihmisen arvon nostaminen takaisin yli rahan.

Yksi suurimpia haasteita tulevassa kehityksessä on päätöksentekijöiltä . Suomessa työttömiin suhtaudutaan toisen luokan kansalaisina, joilla hädin tuskin on ihmisarvoa. On kuitenkin kansantaloudellisesti ja inhimillisesti ottaen traagista, jos suuri osa yhteiskunnasta sekä sosiaalisesta pääomasta päästetään syrjäytymään ja heidän potentiaaliaan ei pystytä käyttämään.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Oikea otsikko tällä blogilla. Ottaako herra Ministeri poliittisen vastuun, jos Kelan tukien myöhästyminen viikoilla aiheuttaa perheelle häädön?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Oliko muuten budjetin kannalta ehdottomasti tarpeen, että ko vähennys tehdään myös työmarkkinatuen lapsikorotuksiin eli kolmilapsisen perheen huoltajan 9,90 per lapsi per päivä -korotuksesta napataan pois myös tuo 4,65%, mikä on kyllä tarpeetonta.

Eikö olisi voinut jättää sen tämän ulkopuolelle, lienee mutenkin vaikeaa lapsiperheillä siinä asemassa?

Käyttäjän AkuAhoniemi kuva
Aku Ahoniemi

Todellinen miehen mitta on se, että hän puollustaa aina lapsia, sairaita, vanhuksia, köyhiä, kaikkia yhteiskunnan heikkoja.
Todellinen miehen mitta on se, että hänen selkärankansa ei taivu poliittisen painostuksen alla - ja hän puollustaa aina oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa.

- Arvaa mitä ajattelen työministerin miehisyydestä ?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kannattaako ministerin tyhmäksi heittäytyä?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Minusta tuo on oikein miehekäs, pohtii nimittäin asioita useammasta kuin yhdestä vinkkelistä toisin kuin useimmat täällä valittavat fanaatikot.

Olisihan se hassua jos maailma olisi semmoinen että fiksut ratkaisut sisältäisivät aina lisää ilmaista kivaa kaikille.

Minäkin haluan lisää palkkaa ja enemmän vapaa-aikaa. Mutta maltan kuitenkin odottaa halujeni kanssa siihen saakka että työnantajan tulosluvut antavat niille oikeutuksen. Lyhytnäköiset vasurit ovat kuin nuoret pörssimeklarit. Helevetinmoiset vaatimukset ja ne pitää vielä täyttää heti vaikka aurinko sammuisi.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #86

"Minusta tuo on oikein miehekäs, pohtii nimittäin asioita useammasta kuin yhdestä vinkkelistä toisin kuin useimmat täällä valittavat fanaatikot."

Kerrotko vielä ne useammat vinkkelit? Käsittääkseni tässä hallitus katsoo asiaa nimenomaan YHDESTÄ vinkkelistä ja se on työttömyysprosentti. 8000 MAHDOLLISTA työpaikkaa vastaan 100000 MAHDOLLISTA työtöntä, joka tyytyy kohtaloonsa ja tulee toimeen taas pienemmällä työttömyysturvalla kun yrityksistä huolimatta ei sitä työkeikkaa löydy ja hallituksen leikkuri iskee..

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #88

Kyllähän tuosta välittyy sekä työttömän tilanteen ymmärtäminen että asiantuntijoiden näkemyksen kuunteleminen.

Tänä vuonna myös ammattiliitot ovat liittyneet aika aktiivisestikin hallituksen ajatusten ymmärtäjiin, vaikka toimenpiteistä ovatkin rajusti eri mieltä. SAK:n ekonomisti totesi keväällä että palkat ovat nousseet 2010-luvulla aivan liikaa. Nyt STTK:n ekonomisti todisti että keppi auttaa työllisyystavotteissa. Lyly totesi kikystä että vaikka perseeseen sattuu, joskus pitää ottaa askel taakse jotta pääsee eteenpäin. Että kilpailukykykin on huomioitava. Jne.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #94

Kilpailukyky ja KIKY ,työttömien kyykytys.

Mites nyt suu pannaan kun se kilpailukyky oli saavutettu jo keväällä -15 ennenkuin edes Kikyssä oli EK/SAK/hallituksen allekirjoitukset.
Mentiin ohi jo Saksasta ja Ruotsista kirkkaasti. Ollaan yhä .Talous kasvanut ja vienti vetää.
Mutta ilman uutta työvoimaa joka on työttömänä kyykytettävänä.

Palkat nousi? Nousiko elinkustannukset-10-17? Veroluonteiset maksut kun samalla leikattiin lomarahoista ja sosiaaliturvasta.
Oravannahat eikä kävyt kelpaa maksuksi.Täytyy olla euroja .Kulutus lisää työpaikkoja jos ostovoima säilyy.
Muuten on PK-yrityksillä laudat ovissa. Tuo taho työllistää eniten.
Laman aikana kulutus pitää pyörät pyörimässä.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #94

P.P:"SAK:n ekonomisti totesi.., Nyt STTK:n ekonomisti todisti, Lyly totesi kikystä.."

Muistatko noin ulkoa paljonko nämä "todistajat" menettivät näissä "talkoissa"?
Etkö ihan oikeasti ymmärrä, että kun tarpeeksi monelta kysytään, niin vastaukseksi saadaan ihan mitä lukuja hyvänsä.

Työttömyyden voi poistaa hetkessä, ei tarvitse kuin formata kaikki rekisterit missä työttömät ovat. Toki voidaan laittaa lisää jotain aktiviteetteja, tyyliin "ilmoittauduttava päivittäin juupajoen kesoililla klo 6.15". Joe ei joku päivä paikalla, niin sitten karenssi 10ksi vuodeksi.
Vielä kun "meidän jarppa" lopettaisi lesoilunsa näillä työttömyyslukujen parantumisilla ja ottaisi paremmin selkoa siitä, että moniko palkattu oikeaan työhön, oikealla palkalla vs. moniko lopettanut työnhaun/saanut karenssin/pistetty lehmäntanssituskursseille tjms.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #86

Ja kyllähän se aika perverssiä on väittää helvetinmoisiksi vaatimuksiksi kiinnipitoa pienestä työttömyskorvauksesta lyhentämättömänä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #90

Bkt on edelleen alempana kuin 2008. Työttömyysetuudet taas ovat reaalisesti jotain reilu 20% korkeammalla. Ei sitä olisi alunperinkään pitänyt keskellä lamaa nostaa. Siinä jo trhtiin virhe. 5% leikkaus ei vielä kata tuota likimainkaan. Puhumattakaan siitä että kyseessä ei ole mikään automaattinen leikkaus.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #93

Työttömien toimeentulotuki pysyi samana 20 vuotta. 419,11e/kk -94-11
myös euroiksi muutettuna.
YLE-11
Nousi -12 nyt n,450e-487e/kk.

Suomen sosiaalimenot olivat:
66,3 miljardia euroa vuonna 2015.
Vuonna 2015 sosiaalimenot ovat noin 31,6 prosenttia bruttokansantuotteesta. Tämä on 0,3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna-14

38,5% (sairaalat ,laitokset ym)
Kelan osuus tuosta oli 27,8%

-Työttömien osuus Kelan tuista 7%

-Kelan toimeentulotukien ja asumistukien saajien määrä nousi huimasti-15-17 aikana.
Leikkausten ja irtisanomisien takia.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Minä olen vakaasti sitä mieltä, ettå tämä aktiivisuuskyykytys ei tule Lindströmin sydämestä ja halusta, vaan hän sisimmässään kärsii, kun on joutunut viemään eteenpäin painavampien hallituskumppaneittensa vaatimuksia hallitusohjelman nimissä.

Olisi mukavaa, jos näin joulun herkistämänä työministeri vastaisi olenko oikeassa.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

R.E.L:"Minä olen vakaasti sitä mieltä, että.."

Sano nyt ettet ollut tosissasi? Jos kuitenkin, niin parhaat naurut tuli tälle päivälle. Kuten en itsekään ryhtyisi huijaamaan vanhuksia ryhtymällä puhelinmyyjäksi, tahi piraattikirjeiden lähettäjäksi edes isolla rahalla, niin tuskin tuossa työministerinkään pallilla pakko olla, jos jotenkin omat arvot sotivat työtehtävien kanssa. Valintakysymys..työttömäksi pääsee aina.

Käyttäjän SiskoLehtinen kuva
Sisko Lehtinen

"Määräaikaishaastatteluita lisäämällä olemme päässeet jo tilanteeseen, että ajantasaisia työllistymissuunnitelmia on kahdella kolmasosalla työttömistä. Muutos vuoden alun tilanteeseen on merkittävä - tuolloin määräaikaishaastattelu oli tehty 18 prosentille työttömistä ennen kolmen kuukauden työttömyyden kestoa. Haastattelujen tarkoitus on palvella ja tukea työtöntä työnhaussa aiempaa paremmin"

Lainaus ministerin blokista. Ajantasainen
työllistymissuunnitelma eli haastateltava kertoo haastattelijalle, että kyllä olen töitä hakenut ja sekö nyt sitten auttaa työllistymisessä kun se puhelimessa kerrotaan jollekin. Työhakemuksia on laitettu enne näitä haastattelujakin ilman tulosta. Pidetäänkö meitä työttömiä aivan pölhöinä kun tämänkin pitäisi ilmeisesti meitä kannustaa. Kysynkin ministeriltä kun yli kuuskymppinen, vajaakuntoinen, ei ammatillista koulutusta(35 vuotta työelämässä ennen työttömyyttä)yrittää löytää itselleen työpaikkaa niin kuinka moneen työpaikkaan tulee työhaastattelukutsu. Minun reaalitodellisuudessa kutsuja ei ole tullut mutta ministerin fantasiamaailmassa asia mahtaa olla toisin ja työpaikan voi jopa valita. Olisiko aika alkaa katsoa todellisuutta silmiin ja jättää nuo utopiat. Meidät työttömät on niputettu yhteen nippuun ja kun seuraa keskustelua niin medän ongelma on siinä kun ei viitsitä mennä töihin niin kuin kunnon ihmiset ja työpaikkojakin pitäisi olla sen kuin valitsee mihin haluaa mennä. Itse en ole onnistunut löytämään työtä ja nyt pyydänkin josko ministeri ystävällisesti antaisi vihjeen mistä etsiä kun minusta tuntuu, että selaillaan ihan eri työpaikkasivuja.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei ole koskaan yksikään ministeri missään hallituksessa missään asiassa onnistunut, jos kansalta kysyy :)

Tällä tiedolla kun lähtee töitä tekemään, niin ei voi ainakaan isoa pettymystä tulla.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Hallitus lupasi melkoiset talkoot velkaantumisen lopettamiseksi ja alijäämien kutistamiseksi. Kuitenkaan mitään ei ole juurikaan tehty. Taloussuhdanteen huipulla juuri nyt kärvistellään edelleen samojen ongelmien kanssa, kuten ennen tätä hallitustakin. Oppositio hölisee rajuista leikkauksista ja säästöistä, mutta tosiasiat vain nyt näyttävät Suomen julkisten menojen vain kasvavan hurjaa vauhtia verraten muihin EU-maihin.

Marcon totesi Ranskan ongelmien ytimen olevan liian suuri julkinen sektori ja joustamattomat ikivanhat työmarkkinoiden rakenteet, jotka eivät ole ottaneet askelta globaaliin talouden suuntaan.

Tervemenoa nykyinen oppositio seuraavaan hallitusvastuuseen. Asumisen verotusta ja autoilun verotusta voidaan toki vielä korottaa, mutta kamelin kaulan katkeamien on vain enää hiuskarvoista kiinni.

Seuraavalle hallitukselle tuleekin sitten eteen korkojen nousu ja kulutuksen tökkäys, joka näivettää hyvän pyrkimyken parempaan rahoituksen kadottua keskuspankkien repertuaarista ja ongelmien siirtämisestä seuraaville sukupolville.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Ranskan ongelmien ytimen olevan liian suuri julkinen sektori

Ehkä onkin Ranskan ongelma muttei meidän.

-05 lähtien on vähennetty varuskuntia.
Yhdistetty kuntia
Lakkautettu tuhansia kouluja
Myös sairaaloita ja terveyskeskuksia
Sanottu tuhansia julkiseltapuolelta irti
Yksityistetty kuntien palvelut
Tuhansia siirtynyt yksityisen leipiin.

Ruuhkat Kelassa,Mavissa,Maahanmuuttovirastossa ja poliisien,rajavartion henkilökunnan riittämyys jo pitäisi kertoa sen.
Palvelut jota tuotetaan verovaroilla ei ilman käsipareja/työntekijöitä toimi.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mutta Marja-Liisa, Suomen julkkarin palkkamenot ovat kasvaneet 2 x nopeammin, kun muissa EU-maissa !

Mutta Marja-Liisa, Suomen julkiset menotkin ovat kasvaneet 2 x enemmän, kuin muissa EU-maissa konsanaan - ja vieläpä laman ja negatiivisen talouskasvun oloissa v. 2007 lähtien.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kiitos kaikille kommentoijille. Kaikille.

Kritiikki on aina paikallaan. Enkä odottanutkaan kiitosten vyöryä. En edes niistä asioista joita kuvittelisin positiiviksi askeliksi.

Tämä hallitus ja minä erikseen saa oman arvionsa seuraavissa vaaleissa. Ne ovat kuitenkin "vain" vaalit. Jos Suomi halutaan pitää hyvinvointiyhteiskuntana jatkossakin ja taata sille rahoitus, on jatkossakin tehtävä myös ikäviä päätöksiä, pelkäämättä oman ja puolueen kannatuksen laskua. Sitä koitin tällä blogilla sanoa. Muistakaa se kun seuraatte seuraavien hallitusten toimia.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Hyvä viesti ministeriltä itseltään nykyopposition seuraaville hallitusten päättäjille !

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Jostain syystä jopa opposition kiljukaulat saavuttavat tuon viisauden asteen kun niistä tulee hallituspuolueen edustajia. Muistanemme kaikki Ville Niinistön liki 300 miljoonan koulutusleikkausten jälkeen:

"Paketti sisältää hyviä uudistuksia mutta myös vaikeita päätöksiä jotka ovat kuitenkin välttämättömiä jotta voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden"

Fakta on se että julkisten menojen kasvu ei taitu edelleenkään. Leikkaushallituksia tulee yksi toisensa perään vielä pitkään jos ihmeitä ei tapahdu. Aivan sama ketä siellä on. Veroja ja etuuksia toki hilataan vaalilupauksista riippuen eessuntaas mutta pitkällä tähtäimellä talous ajautuu tasapainoon tavalla tai toisella. Kriisillä tai hallitusti. Työllisten verottaminen on toki seksikäämpää kuin työttömiltä leikkaaminen, mutta noidankehä se odottaa sielläkin. Alhaisempi työllisyys ja niin edelleen.

Suomelta puuttuu visio ja sitä kautta ennustettava politiikka. Joku voisi ensin vaikka yrittää asettaa tavoitteet ja sitten miettiä miten sinne päästään. Nyt tehdään yksittäisiä toimia ja katsellaan sitten mitä siitä seuraa - ja se kun nähdään, ollaan jo seuraavalla hallituskaudella tekemässä jotain ihan muuta.

Työhaastattelussa usein kysytään että missä näet itsesi kymmenen vuoden päästä. Tähän kun saisi Suomelta tyhjentävän vastauksen. Mikä meidän bkt per capita on? Gini-indeksi? Julkisen sektorin koko? Työllisten osuus? Tuotannon rakenne? Jne.

Hallitusohjelmat vastaavat lähinnä siihen että kenen käsi on syvimmällä veronmaksajan taskussa seuraavat neljä vuotta..

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Lopputulemana on Pekka maailman korkein verotus ja kalliit julkiset palvelumaksut.

Tähän suuntaan päättömien päättäjien tie vie, kunnes leikkilaatikonn hiekka täyttyy lahoavista sahanpuruista.

Käyttäjän TiinaTeittinen kuva
Tiina Teittinen

"vain" vaalit. Tarkentaisitko hieman.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Arvoisa ministeri, täällä on esitetty monta kysymystä puolentoista viikon päästä voimaantulevan lain asioista. Ellette itse kerkeä, niin voisitteko laittaa avustajanne tai ministeriön edustajan vastaamaan kysymyksiin.

Laki astuu voimaan 11 päivän päästä ja sen kohteena olevien ihmisten pitäisi osata toimia sen mukaisesti.

Käyttäjän MaaritKorhonen kuva
Maarit Korhonen

Suomi ei ole ollut ns. hyvinvointiyhteiskunta vuosikausiin, Ale Stubb sitä aikoinaan hoki, mutta onneksi hänkin tajusi lopettaa, kun huomasi, että rippeet enää ovat jäljellä, ehkä oli vielä 80-90-luvuilla, mutta sen jälkeen olemme menneet vain alaspäin,kiitos siitä porvarienemmistöisten halliitusten, kun seuraa historiaa ja elää tarpeeksi kauan, tämänkin havainnon moni on tehnyt, moni ei koe tätä enää samaksi maaksi, missä oli joskus vielä hyvä olla ja kaveria autettiin.
Näin ei enää ole, avaa silmät, ei kannata sysätä asioita seuraaville hallituksille, muutenkin jurppii, kun siellä salissa kaivellaan koko ajan, että, kun te silloin edellisessä hallituksessa sitä ja tätä...

Aiotko olla myös joskus sanomassa samaa jargonia? "Että, kun me sentään teilmme näin ja näin?"
Työttömyyden lasku ei ole ansiotanne, nousu alkoi jo 2015, kymmenen kitkavuoden jälkeen, sen ajan melkein olen ollut työttömänä, kun tilanne paheni 2009 alkaen, nyt sitten vielä lisäillään ahdinkoa vuosien yrittämisen jälkeen raippalaeilla?

En ihmettele, että porukka alkaa olemaan katkeraa päättäjille, tulevaisuuden normaali positiivinen odotus odottaa itseään tämän jälkeen, ja kauan........

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Mitkä ovat ne mittarit jolla Suomi on tai ei ole hyvinvointiyhteiskunta?

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"On totta kai myönnettävä se, että kaikki toimenpiteet eivät ole todellakaan saaneet jakamatonta kannatusta. Viimeisimpänä ns.aktiivimalli, joka on haukuttu sinne ja syvälle lähes kaikkien toimesta."

No silloin yleensä siinä mitä ilmeisemmin on jotain vikaa jos suurin osa on sitä mieltä, eikö niin arvoisa ministeri?
Mutta kaikkitietävänä ja vastoin yleistä mielipidettä teette tietenkin "oikean ratkaisun" ja runnotte esityksen läpi. Todella hyvää työtä!
Odotan mielenkiinnolla selityksiä kun homma ei toimikaan. Ei olis ensimmäinen kerta tältä hallitukselta..

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#89 Ei, nyt olet erehtynyt. Ei tässä kaikkitietäviä olla, päinvastoin. Ei kukaan voi satavarmasti sanoa, että jos tehdään näin, tapahtuu noin.

Minäkin odotan mielenkiinnolla vaikutuksia.

PS. Kerro minulle jokin virheetön taho

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Tempputyöllistäminen ei tuo oikeita tuloksi.
Epämääräiset koulutukset eivät avaa työpaikkoja.
Etuisuuksien karsiminen ei työllistä.
Ainoa oikea toimi olisi oppisopimuskoulutus firman taholta firman tarpeeseen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Jari puhui oikein.Kaikki nämä toimet on sovittu EU jo-07-11 hallituksen aikana. Julkisentalouden säästöt. Työttömien ja palkansaajien työehtojen ja etuuksien ehtojen kiristämiset.

-Se miten se tehdään kun taloutta yritetään saada kuntoon onkin jo sitten poliittinen arvovalinta .Mistä ne säästöt revitään .

-Ja kummasti se on aina ollut juuri heikoimmilta jotka sen maksavat.
Velka ei lyhene yhtään jos köyhimmiltä leikataan sosiaaliturvasta mutta hyvätuloisten Kela-etuuksiin ei kosketa edes pikkusormella.

-Päin vastoin tämä hallitus on nostanut joitain etuuksia kahteen (takuueläkettä)kertaan jo kun muilta on leikattu (työeläkkeiden indeksikorotukset) ja nyt leikataan lisää.
Myös niistä Kela-etuuksista jotka on sidottu elkeindeksiin.Vammaistuet yms.

Ansiotuloveron kevennyshän ei hyödyttänyt yhtään työttömiä eikä eläkeläisiä.Ei ole ansiotuloja. Hinnat ja Alv 14%-24% on kyllä samat kuin muillakin.

Ja kun kepu,kok sen oli sopinut EU kepu,kok sen myös toteuttaa silti olisi hallituksessa mukana nyt mikä tahansa muu puolue kuin siniset .

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

PM Kiviniemi Brysseli EU-huippukokous
KL 25.3-11
Talouspakettiin kuuluu myös talouspolitiikan tiivistämiseen ja
-kilpailukyvyn parantamiseen tähtäävä Euro Plus -sopimus.
-Euromaiden lisäksi kuusi euron ulkopuolista maata on ilmoittanut lähtevänsä mukaan sopimukseen.
Ulkopuolelle jäävät britit ja ruotsalaiset sekä Tsekki ja Unkari.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kun ministerinä tunnet tekemäsi lain läpikotaisin ja sen seuraukset, niin voitko antaa vastauksen blogissani esittämääni kysymykseen lain osalta, jotta tiedämme kuinka toimia puolentoista viikon päästä.

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24...

Lakiteksti on tältä osin tulkinnanvarainen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Miten nämä luetellut toimeenpiteet lisäävät tarjolla olevia työpaikkoja.
Mahdollisuus hankkia työttömystuella paremmin työmarkkinoille sopiva koulutusvoi tietenkin edistää työllistymistä.

Eikö hallitus sopinut työmarkkinajärjestöjen kanssa ettei työttömyystukea heikennetä?

Käyttäjän TiinaTeittinen kuva
Tiina Teittinen

Työnhakijoiden lisääntyessä myös työpaikkojen tarjonta lisääntyy. Tällaista tematiikkaa tarjoilee esim. Juhana Vartiainen. Missään en ole nähnyt viittauksia tai perusteluja tälle väittämälle. Joten jos jollakulla on sellaisia tarjolla, niin mielelläni perehtyisin tämän mekanismin logiikkaan.

Työelämässä on edelleenkin kohtaanto-ongelma. Esimerkiksi rakennusala on pulassa pätevien työntekijöiden puuttuessa. Raksamiehiä, puuseppiä ja metallimiehiä tulee rajojemme ulkopuolelta, mutta todellinen ongelma on kenttätyön johtamista osaavien puute. Kokonaisuuksia hallitsevia ja työnjohdollista kokemusta omaavia tekijöitä ei ole saatavilla. Harvat osaajat nauttivatkin sitten varsin hyvää palkkaa ja voivat valita työnantajansa. Heistä on käynnissä jatkuva headhunttaus.

Sen sijaan monet digitaaliseen osaamiseen perustuvat luovat alat eivät pysty työllistämään valmistuvia osaajia. Vaikka mm. peliteollisuus on Suomessa hyvässä nosteessa, huipulla on kapeat markkinat. Nuoret osaajat menevät ilman pakotteita ja sanktioita jopa ilmaiseksi työhön saadakseen jalkansa oven väliin. Vaikka digitalisaatio ja ohjelmointiosaaminen ovat päivän teemoja, koulutus ei ole pystynyt vastaamaan tarpeeseen. Erityisalat tarvitsevat erityisosaajia. Digiosaamisen lisäksi substanssiosaaminen voi olla välttämätöntä. Tämän päivän työhakijoilla ei ole samoja valmiuksia kuin tulevaisuuden tekijöillä, joilla digitaidot ja ohjelmoinnin hallitseminen tulevat olemaan perusosaamista alalla kuin alalla.

Nuorille on eri tasoisia opintopolkuja työelämään. Suosituimmille aloille on tunkua, vaan ei töitä. Terveydenhuoltoalalla on pula tekijöistä, joten TE-palveluista ohjataan hyvin herkästi työnhakijoita lähihoitajakoulutukseen riippumatta motivaatiotekijöistä, sosiaalisista taidoista tai muista resursseista. Olen itsekin sitä mieltä, ettei duunin tarvitse, eikä se voi aina olla vain kivaa ja flow-kokemuksia tuottavaa, mutta jokainen lienee samaa mieltä kanssani siitä, että ihmisten kanssa lähikontaktissa tapahtuva vastuullinen työ ei sovi kenelle tahansa.

Sen lisäksi että työ ja tekijä eivät kohtaa, meillä on edelleenkin liian paljon työtä vailla olevia suhteessa avoimiin työpaikkoihin. Tunnettua on myös piilotyöpaikkojen suuri määrä. Verkostoituminen ja aktiivisuus ovat merkittävässä roolissa työnsaannissa, ei niinkään lähetettyjen hakemusten määrä. Ennen puhuttiin siitä, kuinka työ on saatu suhteilla, nykyisin termi on verkostoituminen, eikä sillä ole edes negatiivista leimaa. Julkisella puolella työpaikat laitetaan avoimeen hakuun, vaikka paikka on jo ”täytetty” talon sisältä. Kiitti vaan kun taas kerran täytin sähköisen hakemuksen (koska järjestelmä oli muuttunut eikä tunnistanut minua käyttäjäksi), jossa kysyitte joka ikisen koulutukseni aloitus- ja lopetuspäivämäärää.

On naurettavaa kuvitella, että palkatta tehty työpanos lisäisi palkkatyöllisten määrää. Pitkässä juoksussa käy juuri päinvastoin. Olisihan järjetöntä maksaa palkkaa työstä jonka voi teettää ilmaisella työvoimalla. Jatkuvasti kierrätettävästä ”ilmais”työvoimasta hyvä esimerkki on Helsingissä kierrätyskeskus. Ilmaistyövoima on ikävä ilmaus koska ilmaista ei ole olemassakaan. Veronmaksajat kustantavat yrityksille työvoiman. Itselleni on arvoitus miten tällainen työvoiman ja veroeurojen kierrätys paikkaa kestävyysvajetta. Iloa se kuitenkin näyttää tuottavan niille, joiden ajatusmaailmassa turhasta ”joutenolosta” ei pidä maksaa, vaikka sitten luodut järjestelmät rapauttavaisivatkin yhteiskunnan perusrakenteet. Toimeentulotuen menot kasvavat niiltä osin kuin työmarkkinatuki pienenee.

Aktivointimalli on lopulta vain tilastojen kaunistamismekanismi ja keino alentaa työttömyyskorvauksen määrää. Mitään relevanttia tekemistä sillä ei ole työllisyyden todellisen lisäyksen kanssa. Tuskin päättäjillä on edes sellaista harhakuvitelmaa. Harha kansan tyhmyydestä on sen sijaan rajaton.

Olen itsekin pääsemässä osalliseksi tästä aktivoinnista, mikäli en pikapuoliin työllisty kuluvan kuun aikana. Olen miettinyt pääni puhki mihin alkaisin itseäni tarjoamaan palkattomaan pätkätyöhön. Asiantuntijatehtävissä sitoutuminen projekteihin vaatii hieman erilaista perehtyneisyyttä ja mukanaoloa kuin satunnainen keikka kaupan kassalla. Aikaisempaan terveydenhuollon tehtävään minulla ei ole paluuta edes keikkatyöläiseksi kun olen terveydellisistä syistä joutunut kouluttautumaan uudelleen ammatillisena kuntoutuksena. Rupeaisinkohan katselemaan uusia koulutusmahdollisuuksia 55 vuotiaana kaksi ammatillista tutkintoa ja yhden ylemmän korkeakoulututkinnon suoritettuani.

Koska osaamiseni ja työkokemukseni fyysisen, psyykkisen sekä sosiaalisen kuntoutuksen ja näistä osatekijöistä koostuvan työhön kuntoutumisen alueella ovat vertaansa vailla, tarjoan itseäni ja osaamistani ilmaiseksi työvoimahallinnon tarpeisiin. Myös näin kokemusasiantuntijuuden näkökulmasta arvelen että siellä tarvittaisiin oikeanlaista osaamista. Pyytäisin kunnioittavasti ministeri Lindströmiltä suosituksia.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Jari Lindström, olet poikkeuksellinen poliitikko kun otat henkilökohtaisesti osaa keskusteluun. Toivottavasti näitä ei kirjoita sihteerisi, tai jos kirjoittaa, niin kirjoittaa sanelusi mukaan.

Pientä tilastoa. Osallistumisprosenttisi on n. 4% (tähän asti 100 kommenttia ja 4 henk koht. vastausta) Tähän ei kukaan poliitikko ole vielä yltänyt. Ei edes Paavo. Selvyyden vuoksi kerron etten ole Sini enkä PerSu. Oikesastaan olen kuin Mikael Junger, joka löytää poliittisista puolueista oikeita asioita sieltä ja täältä, mutta mikään ei ole juuri se oikea. Äänestä ehdokasta, en puoluetta.

Sitä kai tuo merkintä "sitoutumaton" tarkoittaa.

Seuraavissa vaaleissa ääneni menee ehdokkaalle, joka parhaiten kantaa huolta Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ja kertoo sen myös selvästi etukäteen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Korjataan nyt vielä kerran : Mikael Jungner.

Käyttäjän SannaAntikainen kuva
Sanna Antikainen

https://www.suomenuutiset.fi/hallitus-leikkasi-ruo...

Ei elämä helpommaksi muutu ainakaan vähävaraisilla, kun te "arvopohjalliset" vietti vähävaraisilta leivänkin lautaselta. Jarppa, kerrohan, eikö yhtään hävetä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

19 sinistä ei estä kepu 49,kok 37 tekemästä sitä mitä Sipilä on päättänyt tehdä.

Alkio-puolue Kepu jatkaa naftaliinista kaivettua E.Ahon listaa Evan,EK ,EU ohjeilla.

Nyt sinis.on mukana kuten on jokainen eduskuntapuolue ollut kepu,kok politiikkaa ajamassa -07-17 aikana . Persutkin -15-kesäkuu-17.

Käyttäjän SannaAntikainen kuva
Sanna Antikainen

Ja tässä aiheista vielä kolmas näkemys:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712212200621...

Meinaatko kohta taas valittaa, miten rankkaa sinulla on?

Joulumieltä, Jarppa!

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #137

#137

En meinaa. Ei minulla nyt niin rankkaa ole. Enää.

Kiitos ja hyvää Joulua!

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Juu ei nuo saanut euroakaan vaan järjestöt jotka noita apuja tarjoavat.

Vartiainen puolustaa kiisteltyä aktiivimallia: ”Patistus johtaa siihen, että tullaan nopeammin takaisin töihin”
Torstai 21.12.2017
IL

Nyt sitten jokainen irtisanottu kipin,kapin takaisin sorvinääreen siitä.
Irtisanomiset on nyt kai peruttu kaikki-94 lähtien.

Vartiainen päätti sen yritysten puolesta että ne ottaa takaisin töihin irtisanotut työttömät.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Jari hei. Jos olit sitä mieltä, että tämä aktiivimalli on työttömiä syrjivää, niin olisit voinut pelastaa kasvosi äänestämällä EI tähän esitykseen.

Nyt vain uhrauduit teurastettavaksi ihmisten puheiden ja median kirjoituksien alttareille.

Normaali järkevä ihminen eduskunnassa olisi äänestänyt olevansa eri mieltä, mutta puoluekuri pitää siitä huolen, että pelossa pitää äänestää vain sitä yhtä nappia eikä sitä toista.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Olet nyt Topi ymmärtänyt hallituksessa toimimisen väärin. JOS minä tai joku muu ministeri äänestää EI, on hän entinen ministeri(mikä toki monelle kelpaa). KUN on yhdessä jotain sovittu, siitä pidetään kiinni vaikka olisi kyse ikävistäkin asioista.

Ja toisaalta, siinä olisi samalla tullut ongelmia muiden esitysten kanssa. Viittaan ns.kymppilistaan, jossa on mm.nollasopimukset. Hallitus sopi että kaikkia viedään eteenpäin eikä mitään jätetä pois, ei edes aktiivimallia.

Käyttäjän PetriKokko11 kuva
Petri Kokko

No mitäs sitten jos "aktivointi" ja työttömien pakottaminen ei toimikaan teille odotetusti (näin tässä tulee käymään, vartiaisen teoriat ei toimi) Lisäättekö löylyä ja seuraavaksi leikkaatte 10, 20, 50 prosenttia työttömyyskorvauksesta, vai mitä rangaistuksia ja kyykytystä työttömyydestä on vielä takataskussa?
Ai niin, sieltähän on tulossakin tämä työhakemusten tehtailu keväällä, meinasikin ihan unohtua,sehän on yksi sinun kuningasajatuksista vaikka tästäkin on asiantuntijoita myöden varoiteltu mihin se tulee johtamaan.
Oletko nyt ihan varma että se 12kpl on riittävästi vai pitäiskö heti vaan lisätä, vaikka 24:ään. Kyllähän noita kopiokone suoltaa vaikka kuinka paljon jos kerran niin vaaditaan, täytyykin alkaa lähettämään työhakemuksia eduskuntaan joka kuukausi, siinähän tuo vaadittu määrä tuleekin reilusti toteutumaan.
Millähän oikeudella teette ihmisistä koekaniineja, testaatte ja kokeilette surkeita teorioitanne..

Käyttäjän TinoVlkki kuva
Tino Välkki

Tämä työttömien kutittaminen on järjetöntä tässä tilanteessa, kun ikärasismi jyllää työnantajien keskuudessa. Yli viisikymppisten on käytännössä mahdotonta työllistyä, kun hakemukset menee suoraan roskiin. Suomessa pitäisi luda työnhakuun malli, missä työpaikkaa haetaan ainoastaan nimellä ja omilla taidoilla. Ikää tulisi kysyä vasta sitten, kun ollaan palkkaamassa osaava työntekijä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Hyvää Joulua kaikille kommentoijille!

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Kiitos aktiivisesta työstä työllisyyden parantamiseksi.

On totta että "helpot keinot työllisyyden parantamiseksi on jo käytetty" ja "historia näyttää kuka uskalsi tehdä rohkeitakin ratkaisuja". Valitettavasti toimivimmat keinot näyttävät olevan usein poliittisesti mahdottomia, kuten vaikkapa tuo työttö­myys­tur­van por­ras­ta­mi­nen. Mutta hyvä että saadaan edes niitä helppoja kikkoja.

Tyypillisesti oppositiolle ja kansalaisille kelpaavat vain positiiviset keinot, jotka antavat jotain pientä rahaa ja etuuksia sinne tänne. Koko järjestelmään historian myötä kertyneitä vinoumia ei kyetä korjaamaan, jos vaadittavat korjausliikkeet sisältävät vähänkin jotain negatiivista. No, hyvä näinkin, pienin järjestelmää monimutkaistavin ja paikkaavin korjauksin, jos tilanne sillä edes vähän paranee.

Parempi olisi saada yksinkertaistava oikaisu koko järjestelmään (kertarytinällä). Mutta mistäpä taiot sen tuen. Tai ehkä kannattaisi pitää koko ajan jotain parlamentaarista komiteaa tai edes keskusteluryhmää aktiivisena, siltä varalta että joskus saadaan jokin järkevä konsensus vaadituista toimenpiteistä aikaan.

Hyvää Joulua.

Käyttäjän NinaPispala kuva
Nina Pispala

Helpot keinot käytetty?

Todella moni työtön voisi elättää itsensä ainakin osin itsensätyöllistäen/yksinyrittäjänä, jos se sallittaisiin ja mahdollistettaisiin.

Yrittäjä putoaa täysin tukiverkkojen ulkopuolelle. Onko ihme ettei siihen uskalleta ryhtyä? Hiljainen kausi, lapsen saaminen tai sairastuminen - ja olet konkurssissa ja/tai korviasi myöten veloissa.

Työttämänä ei voi aloittaa kokeilemaan siipiään yrittämisessä, koska heti kun sinut luetaan yrittäjäksi menetät oikeutesi työttömyysturvaan.

Jos taas teet pätkätöitä tai keikan työttömyysajallasi, katkeaa työttömyystukesi kunnes työnantaja on maksanut palkan ja kela laskenut laskelmansa. Miten uskaltaa mennä töihin, jos siitä seuraa jopa yli kuukauden jakso, jolloin ei saa mistään rahaa?

Hallitus on rakentanut passivointimallin eikä aktivointimallia.

Työtähän Suomessa kyllä riittäisi kaikille. Työssäolevia kikytetään ja pakotetaan tekemään koko ajan suurempi määrä töitä ja pidempiä työpäiviä. Työntekijöitä irtisanotaan, vaikka työnmäärä ei vähene. Työssäolevat voivat pahoin ja menettävät terveytensä - toinen osa on kokonaan töitä vaille.

Sen sijaan, että työmäärää jaettaisiin, on hallitus mm. vaikeuttanut vuorotteluvapaille pääsemistä ja kikyttänyt työntekijöitä.

Kansalaisen perustulo voisi parantaa tilannetta. Esim. 500€ perustulon päälle olisi helpompi rakentaa riittävät tulot esim. yksinyrittäjänä.
(Siinä kaunistuisi ne työttömyystilastotkin, kun moni toisaalta tyytyisi jo tuohon rahaan ja voisi sen turvin esim. olla kotivanhempana puolison tulojen turvin.)
Tämä poistaisi osittain työttömyyden ja työllistymisen välisen tuloloukun, joka syntyy erityisesti matalapalkka-alojen töihin eri tukien pienentyessä suoraan tulojen lisääntyessä.

Työllisyyttä ja kotimaisia työpaikkoja lisäisi myös pienituloisimpien ja köyhien tulojen lisääminen. Tämä onnistuisi monilla eri tavoilla, mutta pääasiassa siirtymällä tulonsiirtojen tekemisestä rikkaimmille ja suuryrityksille niiden antamiseen pienituloisimmille. Tai vaikka laittamalla suuryritysten ja rikkaiden verenkierto kuriin!
Köyhät ja pienituloiset käyttävät rahansa lähellä. Rikkaat pistävät ne pankkiin tai piiloon.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#143. "Todella moni työtön voisi elättää itsensä ainakin osin itsensätyöllistäen/yksinyrittäjänä, jos se sallittaisiin ja mahdollistettaisiin."

No mutta kun tuotakin juuri ollaan edistämässä kaiken muun ohella. Tuntuu vain sille ettei moni kaiken keskellä huomaa mitään muuta kuin aktiivimallin, työkokeilut tai haastattelujen kritisoinnin.

Nämä siis jo huhtikuulta puoliväliriihestä. http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hallituk...
Kuinkahan moni on malttanut nuokin lukea?

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

nin sen avoimien työpaikkojen määrän voi tarkistaa https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/

niitä on ny 16 707.

Juhanna Vartiainen blokissaan kertoi kuinka ne kiertävät.
https://juhanavartiainen.fi/2017/tyovoimavirrat-ja...

"Taulukko kertoo siis sen, miten monta uutta työtöntä joka vuosi TEM:n työttömien joukkoon joka vuosi tulee ja miten monta sieltä poistuu. Kuten taulukosta ilmenee, Työ- ja elinkeinoministeriön työttömien ”varannon” läpivirtaus on nopeaa. Joka vuosi TEM-työttömien joukosta työllistyy näinä vuosina noin 300 000 henkeä avoimille työmarkkinoille"

Eli aika hyvin on toiminut koska siinä ei suojatyöpaikkoja (esim ministeri) ole mukana.

Sit tosta "aktiivi" mallista joka lienee työttömyyden "lopullinen ratkaisu" on taloussanomissa kirjotettu.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005495366....

" Aktiivimalli voi kaunistella työllisyystilastoja, mutta on käytännössä varsin kömpelö ja hyödytön viritelmä, Teemu Muhonen kirjoittaa.
Eduskunta hyväksyi tänään tiistaina toisessa käsittelyssä hallituksen esityksen työttömyystukia leikkaavasta niin sanotusta aktiivimallista. Niinpä vuodenvaihteen jälkeen työttömyystuesta napsaistaan pois 4,65 prosenttia kaikilta sellaisilta työttömiltä, jotka eivät ”osoita aktiivisuuttaan”."

"Lain mukaan työttömyyskassojen on tehtävä kaikki päätökset manuaalisesti, eli kone ei voi niitä hoitaa. Kelan ja etenkin työttömyyskassojen työmäärän arvioidaan kasvavan niin paljon, että tarvittavien työntekijöiden palkkaaminen söisi yksinään arvioidut säästöt.

Ainakaan aluksi lisähenkilöstöä ei olla palkkaamassa. Työttömyyskassoissa käsittelyajat siis todennäköisesti pitenevät, ja voi vain toivoa, ettei uudistus johda toimeentulotuen Kela-siirron kaltaiseen kaaokseen."

- kun toi uusi kela kaaos yhdistetään lääkkeiden hinnoitteluun, mä veikkaan että 500 kuolee. parempia arvauksia saa esittää.

Jos mietitään kuinka tämä "uudistus" auttaa suomea saavuttamaan euroopan sosiaalisen peruskirjan mukaisen minimitason 1250 e kk tassuun, voidaan joutua hiukka soveltamaan. tason alitushan on ihmisoikeus rikos ja ne on eussa käsitelty perinteisesti numbergissä. ainakin viimeksi kun se yhdentyminen oli käynnissä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset