Jarpan blogi Ajatuksia ja kommentteja elämästä

Ei pidä pelätä

”En äänestä sinua enää missään vaaleissa”. ”Senkin takinkääntäjä!”

Siinä nyt pari esimerkkiä, siitä maltillisimmasta päästä, saamastani palautteesta. Tuota tulee kentältä, turuilta ja toreilta. Mitä vastaan? Vastaan: ”Älä sitten äänestä minua enää”. 

Onneksi Suomessa on demokratia ja jokainen voi äänestää ihan ketä haluaa tai olla äänestämättä. 
En todellakaan ole enää kaikkien minua äänestäneiden mielestä heidän luottamuksensa arvoinen. 
Kaikkien odotuksiin ei pysty millään vastaamaan. Se on mahdotonta. Varsinkin hallituksessa.

Suurimmat syyt tyytymättömyydelle lienevät perussuomalaisten eduskuntaryhmästä eroaminen ja työelämään liittyneet toimet. Ei mene pahasti metsään jos näin veikkaan…

Mitä tulee ensimmäiseen asiaan, ”loikkaan”, niin eihän se ollut mikään loikkaus toiseen puolueeseen. Se oli pudotus tyhjän päälle. Ei nimittäin ollut edes olemassa mitään puoluetta johon loikata. Sellainen piti perustaa. Onko tämä sitten kaduttanut? Ei yhtään eikä missään vaiheessa. Se oli ja on edelleen  poliittinen riski. Silti...

Kyse oli omalta kohdaltani täysin tietoisesta valinnasta. Eikä se kaduta. Ehkä tämä kertoo osaltani tyhjentävästi siitä, miten reagoin kesän 2017 tapahtumiin. Jos joku kokee minun pettäneen hänet, niin ymmärrän sen toki eikä minulla ole siihen nokan koputtamista. Mutta itseni kanssa olen sinut tämän asian kanssa ja se riittää minulle.

Työelämään liittyvät päätökset ja linjaukset, alkaen kiky-sopimuksesta aktiivimalliin ja irtisanomisen helpottamiseen, ovat ilman muuta kaikki iskeneet ensin perussuomalaisiin ja sittemmin sinisiin. Ja minuun henkilökohtaisesti. Senkin ymmärrän erinomaisen hyvin ilman rautalankaa. Minähän niitä olen saanut selitellä kyllästymiseen asti. Olen antanut kasvot monelle kipeälle päätökselle. Helppoa? Ei todellakaan.

Sen olen tehnyt, mikä on yhdessä päätetty. Puolustanut yhdessä sovittuja asioita. Niitä itselleni vaikeitakin. 

Ja tästä kätevästä alustuksesta pääsen itse asiaan. Siihen mitä haluan tällä kirjoituksellani sanoa.

Vaalit lähestyvät. Valta vaihtuu ja Suomi saa uudet päättäjät. Sekä eduskuntaan että hallitusvastuuseen. Moni on sitä mieltä, että huonommaksi ei enää voi mennä ja surkeammin ei voi enää toimia kuin tämä hallitus on toiminut. Makuasia.

Nyt voin sanoa, kokemuksesta, että vain hallitusvastuu tuo esille sen, että kestääkö ”pe-se merivettä” vai ei?
Vain hallituksessa tehdään ne päätökset, joita eduskunnassa enemmistön turvin sitten viedään eteenpäin. 
Jo hallitusneuvottelut ovat kokemus sinällään. Moni on siellä vuorollaan ensimmäistä kertaa. Toiset ties kuinka monetta. Pitäisi osata ja pitäisi ymmärtää mitä ja mistä ollaan sopimassa. Se taas ei kaikille välttämättä aukea kuin vasta käytännön kautta.  

Ei ole helppoa neuvotella ja hakea yhteistä kompromissia. Mutta kun se sitten lopulta saavutetaan, siitä pitäisi pitää kiinni. Se on se ohjenuora ja tuki, johon aina vedotaan jos ei muusta kyetä sopimaan. 
Matkan varrella on ollut usein tilanteita, jossa sopu on näyttänyt olevan todella kaukana. Suorastaan mahdottomilta näyttäneitä tilanteita, josta on kuitenkin aina löytynyt jokin tie ulos. Neuvottelemalla.

Kun sovitetaan yhteen useiden puolueiden näkemyksiä, niin se on haastavaa. Eikä kompromissi ole läheskään aina sellainen, että omatkaan siitä pitäisivät. Usein ratkaisu on sellainen, josta juuri kukaan ei pidä, mutta jonka kanssa ”voidaan elää”.

Nämä kaikki asiat pitää tehdä kaiken muun työn ohella. Kuten mm. päivittäisten, juoksevien asioiden, puheiden, kokousten, matkustamisen, edustamisen, edunvalvonnan, istuntojen ja julkisuuden ristipaineessa. 
Vaalit siis lähestyvät ja lupauksia leijuu ilmassa. Osa ihan oikeasti tuntuu leijuvan vailla mitään realismia. Puhutaan suurella suulla kuinka jatkossa tehdään inhimillisempää politiikkaa ja perutaan jopa tehtyjä päätöksiä. 

Tämä hallitus teki valinnan kautensa alussa, sopiessaan hallitusohjelmastaan. Suomi kuntoon, velkaantuminen pitää taittaa ja työllisyysaste 72%:iin. Otamme edelleen velkaa, mutta olennaisesti vähemmän. Työllisyystavoite on lähes saavutettu.

Tämä kaikki on tarvinnut tuekseen hyvän talouskehityksen. Talouden vetoapu on auttanut merkittävästi. Mutta, siitä huolimatta saavutamme nämä tavoitteet. Helppoa se ei ole ollut.

Toivon toki, että talouskasvu ja -kehitys jatkuu hyvänä. Mutta mikään ei ole ikuista. Taantuma tulee jossain vaiheessa. 

Kun kaikki puolueet tavoittelevat seuraavaksi työllisyysasteessa +75% tasoa, niin miten se onnistuu vaikeassa taloustilanteessa? Miten tarvittavat uudistukset voisivat onnistua, jos tämän hallituksen läpiviemät uudistukset ja lainsäädäntöhankkeet ovat saaneet aika ajoin maan jopa yleislakon partaalle? Okei, eihän tämä ole aina mennyt hallitukselta niin kuin Strömsössä. Käsi ylös virheen merkiksi.

Toivotan vilpittömästi seuraajalleni voimia, viisautta ja ennen kaikkea rohkeutta omassa työssään. 
Twiittasin tänään näin: muutama nykyinen kansanedustaja on myös tuleva ministeri. Jos joku luulee pääsevänsä helpolla  ja ilman ikäviä päätöksiä, erehtyy. Muistiin merkitkää tämä.

Olen aivan vakuuttunut, että seuraavakaan hallitus ei pääse karkuun ikäviä ja raskaita päätöksiä. Sellaisia josta omakin kannattaja- ja äänestäjäkunta hallituksessa oleville puolueille suuttuu ja toteaa: ”en enää ikinä äänestä sinua/teitä”.

Jos joku pyrkii antamaan sellaisen kuvan, että pystyisi nämä ikävät asiat välttämään, niin älkää uskoko. Hallitusohjelma kannattaa myös lukea suurennuslasin kanssa, jotta ei tulisi pettymyksiä.

Ja kun päätökset on yhdessä tehty, niin siitä sitten puolustetaan myös yhdessä. Vaikka kuinka tekisi kipeää ja äänestäjäkin saattaa suuttua. 

Jos tällainen mahdollinen skenaario pelottaa, niin minulla on vain yksi neuvo: Pysy pois politiikasta äläkä ikinä pyri vastuullisiin tehtäviin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (174 kommenttia)

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Pakkohan seuraavan on tehdä kovia päätöksiä, kun nykyinen porukka on kaiken tyrinyt. On se sitten rankkaa, kun kukaan ei taputtele olalle ja kiittele siitä sotkusta, minkä on ihan ite tuhertanut. Se aika meni jo päiväkodissa.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Ylitalo, voisitko kertoa, minkä kaiken nykyinen porukka on tyrinyt. Kerro myöskin, mitä kaikkea hyvää edellisen vaalikauden hallitukset saivat aikaan. Jos siihen pystyt olet todellinen satujen puhuja ja varmasti kysytty satuilija päiväkodeissa. On tietysti helppoa toistaa moneen kertaan kuultuja syytöksiä, kun itsellä ei ole mitään vastuuta mistään.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

No mitä vastuuta Jarpalla on? Pesti on lopussa eikä sen jälkeen kukaan vaadi tilille mokista. Siitä vaan Reinot jalkaan ja sohvalle.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela Vastaus kommenttiin #7

Ylitalo, olen pettynyt, sinulla ei ollutkaan rohkeutta vastata kommentissani esittämiini kysymyksiin. Käsitykseni satuilijasta vahvistui kommenttisi viimeisestä lauseesta.
Jari Lindströmille suuri kiitos erinomaisesta kirjoituksesta ja siitä, että hän on jaksanut kommentoida saamiaan kommentteja ilman että olisi provosoitunut vaikka olisi kuinka yritetty provosoida.

Käyttäjän PetriKokko11 kuva
Petri Kokko

tammela taitaa olla vähän jälkeenjäänyt kun ei tätä asiaa itse ymmärrä vaan pitää opastaa kuin pikkulasta.

Käyttäjän JarmoKalliola kuva
Jarmo Kalliola

Lapsiperheiden tukemisen leikkaukset, vähennykset koulutuksesta, tilastokikkailu työllisyydestä, eu integraation syventäminen, natonuoleskelu...

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#1

Olet upeasti tavoittanut oleellisen. Pidä tuo.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Kiitokset ministerille rehellisestä tilityksestä. Kunnioitamme myös työelämän kokemuksiasi.
Maassa pitäisi aina olla muutama ministeri, joilla on ollut känsät käsissä.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

"Aina roiskuu kun rapataan", ei kannata välittää loiskiehunnasta. Olet harvinaisen rehellinen ja suoraselkäinen poliitikko. Voin niin sanoa, vaikka en sinua äänestäkään.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Tai oikeastaan se, kenelle ääni nyt menee, ei olekaan aivan varma. Tähän asti ääneni on mennyt aina samalle puolueelle. Sininen on hyvä väri, mutta paljon riippuu ehdokkaista. Ei Jussi Niinistö kovin pahasti ole sössinyt vaikka se toinen Niinistö ei pystykään selkeitä linjoja vetämään. Vaikea on löytää teidän porukasta heikointa lenkkiä. Äänestysvalinta ei ole tällä kerralla aivan selviö. Siinä sitten keikutaan epävarmuuden rajamailla ja idän ja lännen välisellä vedenjakajalla ja Finexitin epävarmuudessa.

Äänestäjät ovat yksinkertaisia ja haluavat selkeitä suuntaviivoja.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Juha Sipilän hallituksen uskollisin tukijajoukko olivat Sampo Terho, Jari Lindström ja muut siniset äijät?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Olipa yllättävä tieto, hallituksen ministerit tukevat hallitusta.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Onhan se yllättävää, kun ajattelee millaista politiikkaa Sipilän hallitus on toteuttanut. Jopa keskustan syvien rivien ääressä saatetaan kritisoida Sipilää enemmän.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Sinisiksi muuttuneet soinilaiset ministerit ovat se hallituksen renkiporukka, jota Sipilä ja Orpo ovat tarvinneet saadakseen omat ideansa läpi. Uskollisia siniset tietenkin ovat - joskaan eivät niille jotka äänestivät heidät 2015 valtaan. Mutta eihän takinkääntö palkkaa pienennä. Raha korvaa omantunnon, eikä Lindströmiä se kuulemma edes hävetä.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Minusta sinä olet tehnyt sen minkä populisti voikin.

On tavallaan äänestäjien vika, että odottavat ratkaisua populistipuolueelta joka on käytännössä kannattajapohjaltaan yhden asian liike. Kun moni on pelännyt maahanmuuttoa ja sitä että ollaan "koko maailman sosiaalitoimisto" ovat pelänneet taloudellisia leikkauksia. Joten analyysisi taloussyistä pettymyksistä ovat ehkä vähän aiheen vierestä. Primääristi pettyneet tuntuvat ainakin minun silmääni olevan pettyneet siitä että rajat ei mennyt tarpeeksi kiinni. Ja talousasiat ovat vain seurausta kun tämä primääritavoite ei ole toteutunut.

No. Ei se tilalle tullut ole yhtään vahvemmassa asemassa. Kun he "pääsevät näyttämään kyntensä" niin sama pettymys tulee. Koska äänestäjät ovat äänestäneet irrationaalisista syistä (ajaen kenties rationaalisia tavoitteita). Eikä tämä massojen manipulointi pelottelulla ja lupailuilla ja yksinkertaisella tarinalla vaadi mitään ruudinkeksijää.

Todennäköisesti on tosin todennäköistä, että minä roiskisin politiikan puolella paremmin kuin sinä. Mutta olen toisaalta niin suoraselkäinen että tajuan että en lähde tekemään asioita joissa olen sika huono.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#5

Allekirjoitan. Olen noita syitä käsitellyt jo kesällä 2017. Siksi en niihin nyt enää syvemmin tässä palannut

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää yhtä yksinkertaista asiaa: suurina joukkoina ihmiset käyttäytyvät suoraviivaisesti. Sitä vältellään mikä on epämiellyttävää ja sitä tehdään mikä on miellyttävää. Esimerkiksi vihreiden ohjelmapaperissa sanotaan että heidän ideansa sosiaaliturvan korotuksista vähentävät kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Pisteet tietysti rehellisyydestä, mutta tuoko nyt jonkun mielestä on kestävää politiikkaa? Työpaikkojen tarkoituksellinen tuhoaminen?

Työ on parasta sosiaaliturvaa. Ei pelkästään siksi että se luo tuloja, vaan myös siksi että se on tehokkain tapa vähentää sosiaalisia ja terveydellisiä riskejä. Ja siinä hallitus onnistui. Vasemmisto myös varmaan erityisellä kiitoksella muistaa mainita että tuo onnistui tuloeroja kasvattamatta. Toistaiseksi julkaistujen tilastojen mukaan (2016) tuloerot jopa pienenivät.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kun pesti päättyy, elävä elämä realisoituu. Ihan oikeat ihmiset, ne ennen tuntemasi, ilmaantuu, tasollesi. Olet kuvannut tajuntasi muuttumista duunariajoistasi siinä ministeripestissäsi. Sitten se pyörä kääntyy toisinpäin. Mitä kirjoitatkaan vuoden kuluttua?

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Kiitos koko Sipilän hallitukselle hyvästä työstä.

Kiittämättömyys on maailman (äänestäjien) palkka. Englannissa itse Winston Churchill äänestettiin ulos hallituksesta heti sodan loputtua kesällä 1945. Hänen piti lähteä "maitojunalla" kotiin kesken Podstamin suurvaltojen huippukokousta.

Jari, aion lukea kirjan?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #152

#152

Tulee syksyllä 2019. Siellä on pitkiltä ajoilta muistiinpanoja ja muisti se on kovin kummallinen, se muistaa asiat itselle edullisesti. Onneksi on tallessa paljon materiaalia. Moni tulee yllättymään.

Käyttäjän larsnyman28 kuva
Lars Nyman

Se on niin kuin Eemeli sanoo sen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Melko vieraantunutta tavallisten ihmisten tilanteista kutsua lähtöäsi persuista hyppäykseksi tyhjän päälle. Minä tunnen ihmisiä jotka oikeasti tekevät sellaisia hyppyjä turvaverkkojen ulkopuolelle.
Oikeistopopulistithan ovat vellihousuja koko sakki, ihan sama missä fraktiossa juonivat ihmisten pään menoksi.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#16

Ymmärsit aivan väärin ja toivottavasti et tahallaan. Puhuin POLITIIKASTA. En muusta

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kyllä elämäntilanteet ovat poliittisia. Tyhjän päällä tarkoittaa ilman valtaa olkoon se sitten poliittista tai elämänhallinnallista. Sinä olit valtavien turvaverkkojen sisällä kaikin tavoin. Teit siirron mutta et tyhjän päälle vaan sellaisen siirron jota tehdään vallan sisällä. Ja siellä olet yhä. Monella tavoin. Olit myös silloin kun oma terveytesi horjui. Valitsit vain kahden hankalan poliittisen
tien välillä. Ei sen kummempaa.
Jos oikeasti avaisit pelejä ja motiiveja antaisit lukijoille jotain. Mutta oikeistopopulismiin kuuluu epämääräinen puhe koska siinä kansan ei kuulu tietää tai oivaltaa mitään. Kansaa kuuluu populismismissa manipuloida ja oikeistopopulismissa sitä manipuloidaan niiden harvojen laskuun joilla jo on lähes käikki yhteiskunnallinen valta.
Siksi oikeistopopulisti ei koskaan avaa mitään puheessaan.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #30

#30

Ok. Olen eri mieltä mutta ymmärrän näkemyksesi

Minä kerron ja olen kertonut todella avoimesti asioita. Mutta en luottamuksellisena pitämiäni. En vaikka mieli tekisi.
Katsotaan mitä kirjassani sitten aikanaan kerron, uskoakseni enemmän ja syvemmältä kuin nyt voin.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Jarppahan teki suorastaan Salto Mortalen Sipilän ja Orpon hellään syliin säilyttääkseen paikkansa Audin takapenkillä. Kyllä noin urheaa sankaria pitää kiitellä rohkeudesta, ei saa lannistaa. Leikkauspäätökset olisi muuten voineet jäädä tekemättä!

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#60

Aivan. Sehän se oli tähtäimessä. Hyvä huomio. Mitalia odotellessa.

Käyttäjän TapaniTuominen1 kuva
Tapani Tuominen

#16

No mutta, kyllä minulle on jäänyt ihan hyvä kuva edesmenneestä isästäsi. Ei hän mielestäni ollut vellihousu, päinvastoin.

Niitä tuntuu sen sijaan löytyvän etenkin Vihreistä, joissa (miehillä?) näyttää olevan tapana olla sairauslomilla pään vuoksi puolet vaalikaudesta ja toinen puoli klubeilla ja esiintymässä milloin missäkin muuten kuin työnpuolesta. Dilemma on, että se on vielä jotenkin enemmän, kuin olisi työssä mukana. Sääliä ja silitystä löytyy niin puolueesta kuin mediastakin.

Mehän tiedämme, että tämä viimeisin esimerkki edusti vielä pari vuotta sitten julkisesti, enää vain mielessään, juurikin sitä samaa aatemaailmaa mihin joku (tragedia?) sinunkin elämässäsi on saanut sinut harhautumaan.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Oma kantani on ollut ja tulee aina olemaan, että laillisia ja demokraattisia puoluekokouksen päätöksiä on kunnioitettava tekipä nekin itselle kuinka kipeää tahansa. Kesällä 2017 niitä ei oikeastaan kukaan kunnioittanut hallituksessa, ei ns. omat eikä muut hallituskumppanit, koska hallitus olisi pitänyt muodostaa uudelleen pääministerin presidentille tekemän eropyynnön kautta, kun perussuomalaisten eduskuntaryhmä hajosi. Sen jälkeen ei olisi onnistunut se, mikä teki nykyisestä hallituksesta yhden epäsuosituimmista hallituksista, joka näkyy kaikkialla kansan mielipiteissä edelleen(kin).

Entiset perussuomalaisten ministerit saivat pitää voimasuhteisiinsa nähden liian monta ministerin paikkaa.

Tämä kaikki oli demokratian irvikuva, sitä en ole koskaan ymmärtänyt enkä ymmärräkään, vaikka sitä joku kuinka yrittäisi minulle rautalangasta vääntää. Perustuslain yli käveltiin ja se oli anteeksiantamaton teko, mistä erityisesti nykyiset siniset kärsivät vielä nytkin ja tulevissa vaaleissa (ehkä kuitenkin jo kohtuuttoman paljon), mutta näin se vain on.

Jarille kuitenkin tunnustus siitä, kun rohkeasti kerrot omat mielipiteesi. Eipä ole ainakaan toista samanlaista ministeriä. Onnea ja menestystä tulevissa eduskuntavaaleissa (huonoista gallupluvuista huolimatta). Jos sieltä tiput, niin ei se ole elämää suurempi asia, mutta eihän sitä tiedä ennen kuin vaalit on pidetty ja se tekeekin siitä vielä mielenkiintoisen asian, joten ei kannata masentua (ainakaan vielä). Kukaan, kun ei voi etukäteen tietää, minkä numeron meistä jokainen siellä äänestyskopissa yksin ollessaan riipustaa.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Ja kun päätökset on yhdessä tehty, niin siitä sitten puolustetaan myös yhdessä. Vaikka kuinka tekisi kipeää ja äänestäjäkin saattaa suuttua."

Onhan se vaan tyhmää sitoutua esim. huonoon ja omantunnon vastaiseen päätökseen.

Poliittiseksi testamentiksi teksti oli kuitenkin hyvää.

Vesa Levoselle. Minä ainakin tiedän, minkä numeron äänestyslappuun raapustan. Olen tiennyt sen jokaisella äänestyskerralla.

Vaikka lottohan se joka kerta on. Edes se yksi ja ainoa numero ei aina ole tuottanut jackpotia.

Käyttäjän MaritaSalenius kuva
Marita Salenius

Kiitokset Jari Lindströmille hyvin hoidetusta ministerin pestistä. Aina selkeää tiedotusta ja ymmärrettävää puhetta ja erinomaista selviytymistä monissa kiperissäkin median tilanteissa.
Tämä hallituskoalitio on ollut parhaimmasta päästä. On ollut kykyä ja halua neuvotella ja hallitusohjelmaa on noudatettu. Edellinen hallitushan oli varsin riitainen ja lopulta eivät paniikissaan äänestäneet edes omien esitystensä puolesta!

Mitä taas tulee perussuomalaisten hajoamiseen, niin mistään takinkäännöstä tai loikkaamisesta ei ollut kyse. Vaan kyse oli selkeästä erosta. Demokratiaa on myös se, että voit vapaasti olla eri mieltä äänestystuloksen kanssa ( puheenjohtajisto) ja erota puolueesta.
Moni erosi perussuomalaisista jo ennen kuin edes oli mitään tietoa sinisten perustamisesta tai puolueen jakautumisesta saati ministerien ja kansanedustajien lähdöstä.

Silloinen puoluekokouksen tunnelma oli niin masentava ja musta, että ei voinut enää tuntea puoluetta omakseen. Juuri kun puolue oli saamassa laajempaa yleistä hyväksyntää ja huomiota, niin tälle käännettiin selkä. Mutta se oli heidän valinta ja itse valitsin toisin jo heti silloin lauantaina. Moni muukin toimi samoin.

Toki oli hienoa myöhemmin huomata, että siniset on perustettu ; ja ei ole todellakaan ensikerta, kun alusta lähdetään. Nythän on jo rutiinia :)

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

" ja hallitusohjelmaa on noudatettu."

Perussuomalaisten äänestäjien kannalta tärkeimpiä hallitusohjelman kohtia ei ole noudatettu. Perussomalaisten (sinisten) hallituksessa ollessa Suomeen tuli ennätysmäärä "pakolaisia" ja rahaa kaadettiin EU-tukiin kuten ennenkin. Kuitenkin soinilaiset laitettiin hallitukseen juuri näitä kahta asiaa korjaamaan. Pettivät.

Halla-aho vaati hallitusohjelman noudattamista, ja juuri siksi Sipilä hänet hylkäsi. Lindström ja muut soinilaiset renkimisterit saivat jatkaa, koska heille riitti Audin takapenkki- hallitusohjelmasta viis.

Käyttäjän MaritaSalenius kuva
Marita Salenius

Niin siis mainitsemasi "pakolaiset" oli ihan jotakin muuta, mitä kukaan hallitusohjelmia tekevä tuskin osasi aavistaa. Mielestäni tässäkin asiassa siniset on toimineet kuten hallitusohjelmassa sanotaan. Koska tämäkin on asia, jonka yksittäistä kappalemäärää ei voi ennakoida, niin aina on oltava niin sanottu yleissuuntaus ja teksti on oltava soveltamiseen mahdollinen.

Todellinen ainoa vaalilupaus, joka annettiin viime vaalien alla, oli se, että perussuomalaiset menevät hallitukseen, jos vaalitulos siihen antaa mahdollisuuden. Näin myös kävi. Jokaisen luulisi ymmärtävän sen, että jos maan asioita halutaan hoitaa, niin ihan kaikkea ei voida koalitiohallituksissa oman ohjelman mukaisesti toteuttaa.

Nuo Audin takapenkkijutut on jo kliseetä ja vanhanaikaista. Pyörälläkö ministereiden pitäisi asioilla kulkea. Voi hyvät hyssykät ja kaikki muut .

Ymmärrän toki nykyisten perussuomalaisten katkeruuden, mutta eihän heillä pitäisi olla mitään hätää. Vaalien jälkeen voi taas yrittää hallitukseen ja pyrkiä saamaan hallitusohjelma ihan oman näköiseksi. Mielenkiinnolla sitten seuraan, miten "äijien"käy.
Ihan rakentavasti: käydään vaalit ja monetkin ensi vuonna ja sen mukaan eletään.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tyhjiä housuja, takinkääntäjiä, peräkonttimatkailijoita ja ministerin pestistä päänsä myyneitä ei ehkä kannata uudelleen äänestää. Mahdollisuutensa meni jo. Autetaan siis näitä onnettomia nysväreitä pysymään eduskunnan ulkopuolella, siellä omalla kotopaikallaan puuhastelemassa.

Lindströmin oma näkemys ja kannanotto sinänsä on ihan mielenkiintoista luettavaa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#20

Näkemys se on tuokin. Ja hyvä että toit sen esille. Ei sinällään mitään uutta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Totta. Ei ne perusasiat ole mihinkään muuttuneet.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Jari pääsi vasta tasolle jossa arvioidaan onko saavuttanut ammattilaistason ministerinä. Yleensä menee 4-5 vuotta asiantuntijatöissä yksityissektorilla, jonka jälkeen katsotaan pääsikö ammattilaistasolle. Oletan, että ministerin tehtävät ovat vähintään yhtä vaativia, kuin asiantuntijatason tehtävät.

Vielä ei siis ole tasolla kokenut ammattilainen, vaan korkeintaan ammattilainen jos on hyvin työnsä oppinut.

Kuinka monella hallituksen ministerillä on aikaisempaa ministerikokemusta?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"Oletan, että ministerin tehtävät ovat vähintään yhtä vaativia, kuin asiantuntijatason tehtävät."

Voihan sitä olettaa noinkin, mutta toisaalta ministeriöt ovat täynnä virkamiehiä, jotka ovat asiantuntijoita. Muistuu mieleen eräs SKDL:n ministeri, joka toimi liikenneministerinä omaamatta edes ajokorttia.

Hyvä ministeri on ns. ammattijohtaja, joka saa ohjat käsiinsä alle puolessa vuodessa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Hyvä Jari. Hyvää työtä olet tehnyt. Kyllä esim., iäkkäiden pitkäaikaistyöttömien soisi kiittävän sinua ja hallitusta saamistaan eläkepäivistä. Ja entä ne pienituloiset jotka saavat viedä lapsensa päivähoitoon ilmaiseksi...jne..

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"Mitä tulee ensimmäiseen asiaan, ”loikkaan”, niin eihän se ollut mikään loikkaus toiseen puolueeseen. Se oli pudotus tyhjän päälle."

Tiettävästi arvon ministeri jatkoi niin kuin ennenkin kesän 2017 jälkeen. Mitään pudotusta tyhjän päälle ei tullut. Ainut kolaus loikkareille oli puoluetuen menetys Soinin junaileman lakimuutoksen seurauksena.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Sinisten vaalikampanjana sopivasti eduskuntavaaleihin sattuu äänestäjien höykyttäminen.

"Ensimmäiset leikkaukset Kelan työttömyysetuuksiin tehdään huhtikuussa niille, jotka eivät vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ole täyttäneet aktiivisuusvelvoitetta. Heitä on runsaat 116 000."

"Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki pienenevät 32,40 euroa kuukaudessa. Jos työttömällä on kaksi lasta ja hän saa korotettua peruspäivärahaa, tuesta leikataan 40 euroa kuukaudessa."

Eduskuntavaalit ovat sunnuntai, 14. huhtikuuta.

https://yle.fi/uutiset/3-10137455

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#25

Kiitos informaatiosta. Äänestäjät kiittävät. En tosin tiedä ketkä, koska minulla ei ole valtaa puhua kaikkien puoleeta vain itseni.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Eiköhän kannatuslukemat kerro. Kun kannatus on jämähtänyt virhemarginaalin sisään, niin eiköhän se ole aika lailla lähes suurin osa äänestäjiä, kun kyselet ketkä. ;-)

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #29

#29 Kertovatko? Sekin jää nähtäväksi.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #32

Hmmm... Siis jossain 0:n ja 2 prosentin välissä olevan kannatusmittaustuloksen antavat mittaustulokset olisivatkin valtavasti pielessä ja kannatus olisikin esim 6%? Aika epätodennäköiseltä vaikuttaa, tietenkin kaikki on mahdollista, mutta samaan tapaan on myös mahdollista, että kannatus onkin esim. 0,1% mikä on virhemarginaalin sisällä.

Aika monessa puolueessa nykyisillä kannatuslukemilla epäluottamus puolueen puheenjohtajaa kohtaan kasvaisi. ;-)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #29

Kannatuslukemat eivät kerro kuin osan. Poliittinen umpikuja voi olla edessä vaikka kannatus on kovaa. Siitähän emäpersupuolueen lähihistoria kertoo. Ensin puuttui ajattelu. Sitten vasta ajattelun puute näkyi kannatuksessa.

Harri Happari

Olet työttömien kyykyttäjä ja äänestäjiesi pettäjä. Kiitostako odotat?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#34

Hyväksyin tämän kommentin vaikkei mitään kuvausta henkilöstä kommentin takana olekaan. Miksi? Ei pidä pelätä sanoa sanottavaansa omalla nimellä ja naamalla.

En odota kiitosta. En myöskään patsasta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Itse en enää saa selvää oletteko sanonnan mukaan lintu vai kala. Jossain vaiheessa oli paljonkin uskoa entisen kotikaupungin mieheen ja suoraselkäisyyteen. Se on valitettavasti karissut.

Kirjoitin pari viikkoa sitten blogin: Missä on työvoimapalvelujen ulkoistuksen pihvi ministeri Lindström?

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26...

Siinä ihmettelen lakiesitystäsi, jossa Suomi on menossa Australian malliin merkittävällä tyovoimapalveluiden siirrolla yksityisille markkinoille.

Mitä on tapahtunut ajatusmaailmassassanne sen jälkeen, kun vielä vuonna olitte ehdottamassa rajoituksia henkilöstövuokraukselle. Uusi Suomi kertoi 29.11.2013 ehdotuksesta otsikolla:" Lappu luukulle, vuokratyöfirmat? Kansanedustajilta raju ehdotus".

Tällöin kansanedustajat Jari Lindström ja Leea Mäkipää ehdottivat seuraavaa:
"Jos henkilöstöä vuokrattaisiin lyhyisiin pätkätöihin, olisi se toiminta sallittua vain TE-toimiston kautta, jossa toimisi valtakunnallinen henkilö- ja vuokrauspalvelu, Mäkipää ehdottaa tiedotteessa."
"Hän vahvistaa Uudelle Suomelle puhelimessa, että kaksikon mielestä yksi vaihtoehto olisi henkilöstövuokrafirmojen alasajo."

Tokihan mieli voi muuttua, mutta onhan tämä jo täyskäännös vastakkaiseen suuntaan.

Lakiesityksessänne kuvataan muutoksen laajuutta seuraavasti: "Uudistuksessa on lähdetty siitä, että pitkällä aikajänteellä uudistus siirtäisi julkisen hallinnon nykyisestä kasvupalvelutehtäviä tekevästä henkilöstöstä noin 75 prosenttia yksityiselle sektorille."

Asiasta lisää blogissani mikäli kiinnostaa lukea.

Sen lisäksi on todettava ihmetykseni siitä, että totesitte huhtikuussa Ylelle ettei tiedossanne luonnosvaiheessa ollut Australiasta mallin ottaminen. Yle kertoi:
"Ministeri Lindström kielsi, että sellaisia olisi lakivalmistelun yhteydessä käyty läpi."

"– Ei minun tietojeni mukaan. Voi olla, että joissain maissa on tällaisia malleja. Ei minulle ole missään vaiheessa tätä valmistelua kukaan esitellyt, että täällä ja täällä on tällaista, hän sanoi Ylelle haastattelussa tiedotustilaisuuden jälkeen."

"Suomesta käytiin kuitenkin vain muutamia viikkoja sitten Australiassa kuulemassa, miten julkisen työvoimahallinnon alasajo ja markkinoille vieminen hoituu käytännössä."

"Delegaatiossa oli mukana oli Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiesten lisäksi niiden yritysten edustajia, jotka tälläkin hetkellä myyvät palvelujaan valtiolle."

https://yle.fi/uutiset/3-10154012

TEM:in väki käy lobbarien kera Australiassa ja luonnoksessa viitataan Australiaan koko ajan ja te ette tiedä mitään?

Kuulostaa todella oudolta.

Alankomaat ovat peruuttaneet vastaavasta muutoksesta totaalisen epäonnistumisen jälkeen. Muut Pohjoismaat, joista muutoin aina oppia otetaan, ovat täysin eri linjoilla. Iso-Britannia ei ole OECD:n mukaan mallissa onnistunut.

Miksi ihmeessä te kuvittelette tämän olevan paras malli Suomelle?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tuon kun lukee tulee miettineeksi mitä ihmisen sisällä tapahtuu kun hän käyttää sympaattisen tyypin mainettaan hirveisiin petollisuuksiin ja niiden peittelyyn.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Se millaiseksi kasvupalvelut lopullisesti muodostuvat, on vielä epävarmaa. Juuri sen vuoksi on tarkoittus pilotoida jotta kullekin alueelle löytyisi sinne sopiva tapa toimia(lainsäädännön puitteissa toki).

On väitetty, että tässä olisi kyse ideologisesta yksityistämishankkeesta. Ei ole. Kyse on yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyöstä ——> työtön ja työvoimaa tarvitseva hyötyy parhaista käytännöistä

Kun yhteistyötä on nyt kokeiltu mm.Pirkanmaalla, niin yllätys yllätys, tuloksia on tullut. Siitä tässä on viime kädessä kyse. Kasvupalvelut yhdistävät sekä toimijat että toimintatavat apua tarvitsevien hyödyksi.

Lopullinen malli siis muotoutuuu kokemusten ja vuosien myötä, ei yhdessä päivässä lainsäädännön astuessa voimaan. Markkinaehtoisuuden rinnalla on aina vastuu kaikista työttömistä ja tuo vastuu on kirjoittettu lakiin maakunnille. Tämä on valtavan suuri uudistus ja vaatii paljon asennemuutoksia monelta taholta. Ja paljon kovaa käytännön työtä alueilla. Ja toki myös ministeriössä, joka ohjaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Puhuisit suomea eli yksityistämisestä. Ihme siansaksaa ja huiputusta puhua kasvupalveluista.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #47

#47. Ok. Hanskat jäähän..

Asenteellisuutesi on suorastaan uskomatonta tasoa. Et ymmärrä asiasta mitään vaan lähestyt asiaa itse rakentamasi mielikuvan kautta ja sillä sitten ”perustelet” sillä näkemyksiäsi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Käsittääkseni juuri mikään ei estä nytkään yhteistyötä julkisen ja yksityisen sektorin välillä.

Ylen mukaan Työ- ja elinkeinoministeriöllä ei ole tarkkoja lukuja siitä, kuinka suuri osa kaikista palveluista ostetaan yksityisiltä yrityksiltä. Rahaa palvelujen ostamiseen käytetään tällä hetkellä noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.

Palveluita ostetaan jo nyt ja yhteistyötä tehdään vaikka kuinka paljon.

Austaliassa muuten noin puolet toimijoista on kolmannen sektorin yleishyödyllisiä tahoja. Suomessa tilanne on aivan toinen ja nämä olisivat käytännössä menossa suurimmaksi osaksi henkilöstöpalveluyrityksille, jota ovat olleet viime vuodet nousukiidossa. Kolmas sektori tällä alueella on varsin kapea., mikä tekee todella suuren eron.

Päivitettyyn hallitusohjelmaan ilmaantui keväällä seuraava teksti (s. 29):
"Työttömien määräaikaishaastatteluissa painopistettä siirretään puhelinhaastatteluista kasvokkain tehtäviin haastatteluihin. Tehostettua palvelua tarvitsevat työttömät ohjataan mahdollisuuksien mukaan TE-toimistojen haastattelujen yhteydessä(3 kk:n työttömyyden jälkeen) työvoimaa tarvitseviin henkilöstöpalveluyrityksiin."

Pohjoismaissa yleisesti käytettyihin kumppanuusmalleihin ei ole merkittäviä esteitä ja niitä on tehty. Se ei vaadi tällaista lakia.

Joten kyllä tämä edelleen ideologiselta tuoksahtaa.

Nämä maakunta lopulta ratkaisee yms ovat jotenkin vastuun väistämistä. Esityksessä on kuvattu todennäköinen kehityksen suunta, jota ilmeisesti tavoitellaan uudistuksella.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #50

Ei se ole mitään ”vastuun väistämistä”, NIko vaan sen kantamista. Sillä tavoin kirjataan lakiin vastuutaho kaikista työttömistä. Ja pyritään hälventämään pelkoa siitä, että vain helposti työllistyvät saavat palveluja...ja työtä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #63

Mielestäni nyt käännät huomion vain yhteen osaan esityksestä, joka on toki tarpeellinen. Mahdollisen maakuntauudistuksen myötä on toki määriteltävä vastuuasia.

Välttämättömän lakimuutoksen kupeeseen on kuitenkin viety merkittävä määrä muutoksia, jotka esityksen omien arvioiden mukaan todennäköisesti johtavat siihen, että suurin osa palveluiden tuottamisesta jatkossa tapahtuisi yritysten toimesta.

Hallituksen esityksessä kuvataan muutoksen laajuutta seuraavasti: "Uudistuksessa on lähdetty siitä, että pitkällä aikajänteellä uudistus siirtäisi julkisen hallinnon nykyisestä kasvupalvelutehtäviä tekevästä henkilöstöstä noin 75 prosenttia yksityiselle sektorille."

Aika selvästi on sanottu suunta, johon tällä uskotaan mentävän vai mitä?

Lisäksi lakiesityksessä on mm soten jo hylätyn pakkoyhtiöittämisen kaltaisia piirteitä. Siellä nimittäin pääsääntöisesti vaaditaan, että maakunnan työvoimapalvelut yhtiöitetään mikäli ne aikovat itse tarjota samoja palveluita kuin palveluntarjoajat.

Soten osalta vastaavasta vaatimuksesta jo luovuttiin, mutta tänne sitä ollaankin jälleen tuomassa hankaloittaen julkisen puolen toimintaa.

Edelleen ideologia paistaa sanon minä. Kuten Alankomaiden esimerkki osoittaa, niin ei ole mitään muuta kuin usko taustalla siihen, miksi juuri tällainen malli pitäisi Suomessa toteuttaa. Esityksessä ei ole oikeastaan mitään kunnon perusteluja asialle.

Kun jatkuvasti Saksa, Ruotsi ja Tanska ovat esimerkkeinä paremmin toimivista malleista, niin miksi ihmeessä tässä ne eivät sitten kelpaisikaan? Outoa.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Rehellisen miehen rehellistä puhetta, jota on ilo lukea. Englantilainen sananlasku sanoo ”Kukaan rehellinen mies ei ole katunut rehellisyyttään.” Kaikkea hyvää myös jatkossa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Se että luo itsestään rehellistä kuvaa ja on siinä taitava on kaukana aidosta rehellisyydestä. Katso Niko Kaistakorven kommentti. Ei pitäisi oikeistollekaan päämäärien (rahaeliitin intressit) sentään kaikkia keinoja pyhittää.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#44

En voi sille tietenkään mitään, että sinulla on antipatioita minua kohtaan. En ole tietääkseni ”syyllistynyt” muuhun kuin siihen että olen mielestäsi ”väärässä puolueessa”.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #46

Jaa. Poliitikko tässä väistää kritiikkiä sillä että kutsuu sitä antipatian ilmaukseksi. Lisää suoraselkäisyyttä Lindström! Sinä olet tunarihallituksen ministeri ja oikeistopopulisti. Joko puolustat valintojasi tai sitten hyväksyt että saat kritiikkiä. Ei tässä mitään yrityksiä kääntää kritiikki keskustelijan henk koht antipatioiksi kukaan osta. Se ei ole kiinnostavaa koska se ei ole vastuullisen poliitikon tyyli.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #52

Hyväksyn kritiikin, mutta olisi suotavaa että se perustuisi jollekin muulle kuin omille ideologisille mielikuvillesi.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen Vastaus kommenttiin #46

Et ole syyllistynyt muuhun kuin "väärässä puolueessa" olemiseen? Olethan sinä Jarppa itse myöntänyt pettäneesi äänestäjäsi.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Ajatellaampa se hyvin pienen todennäköisyyden omaava vaihtoehto, jossa Jari valittaisiin eduskuntaan istumaan oppositioon? Rupeaistko antamaan demarivetoiselle hallitukselle oppositiosta noottia köyhien kyykyttämisestä ja työttömien unohtamisesta? :-D

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#40

Kun nyt tiedän mitän tiedän, niin kannustaisin rohkeisiin otteisiin. Kritiikki riippuu aina kustakin asiasta.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Miten niin ei pääse seuraava hallitus karkuun? Pääsee tarvittaessa ja voi kaataa ne seuraavan porvarihallituksen syliin. Sen takia tämä hallitus teki taktisesti aivan hölmösti lähtiessään kepittämään ja kyykyttämään. Se porvarihallitus jonka syliin tilanne kaatuisi, niin se tekisi taas samanlaista puusilmäistä yhden vaihtoehdon politiikkaa vielä kovemmalla kepityksellä, jolloin oppositio tarjoaisi kyllästyneille äänestäjille pehmeämpää vaihtoehtoa.

Tämän hallituksen hölmöyttä kuvaa, ettei olisi ollut pakko tehdä kepityspolitiikkaa, vaan olisi voinut tehdä järkeviä rakenteellisia uudistuksia. Hölmöydessää kepittäen sai SAK:llekin lisää kannatusta ja hallitus ajoi itsensä nurkkaan. Sote kyykkää, eikä mene läpi sekään. Tämä ilmeisesti johtuu aivan kokemattomista ministereistä.

"Olen aivan vakuuttunut, että seuraavakaan hallitus ei pääse karkuun ikäviä ja raskaita päätöksiä."

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#42

Et sitten ymmärtänyt yhtään mitään siitä mitä kirjoitin? Toki kirjoitanpa mitä tahansa, niin sinulle tuntuu olevan tärkeintä se, että viisastelet omine nokkeluuksinesi ja pyrit antamaan kuvan jossa asioilla olisi jokin syvempi merkitys ja mystisyys.

Ei ole.

Seuraava hallitus joutuu pureutumaan koviin päätöksiin ja myös tekemään niitä, jos se aidosti haluaa luoda +75% työllisyysasteen. Ja tekemään sen ilman lisävelkaa. Eli menemään veronmaksajien lompakolle rakenteiden muuttamisen sijaan. Jos valitsevat velkaelvyttämisen, niin silloin toki olemme tuolla tiellä jota koitin tuossa maalailla. Se on syytä näiden tätä kannattavien kertoa ihmisille ENNEN vaalipäivää.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Miten niin seuraavan hallituksen on välttämätöntä hillitä lisävelannottoa?

Ei tässä nyt vaan ole mitään nokkeluuksia. Juuri totesit mistä on kyse viimeisessä kommentin lauseessasi.

Kyse on siitä paljonko voi seuraavan neljän vuoden aikana ottaa lisää velkaa. Sen voi laskea. Täytyykin kirjoittaa tästä juttu. Olen aikaisemmin yhden jutun aiheesta kirjoittanut.

Juuri tästä syystä hallitus tekee erittäin hölmösti yhden vaihtoehdon politiikkansa kanssa. Mieti eri vaihtoehdoissa mitä voi tehdä seuraava ja sitä seuraava hallitusvaihtoehto.

Olisiko kannattanut lähteä tekemään rakentavampaa politiikkaa kepittämisen ja kärjistämisen sijaan? Minusta meillä on nyt hölmö ja typerä hallitus.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #54

#54

No se nyt on tullut tässä jo selväksi miten hölmö ja typerä hallitus meillä on mielestäsi ollut.

Mikään ei ole niin viisasta kuin jälkiviisaus. ”Olisi pitänyt”...

Olen myöntänyt moneenkin otteeseen että ei kaikki ole mennyt aina putkeen mutta ei kaikki ole myöskään mennyt pieleen.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #55

Ymmärrän tämän pointin. Ettekö yhtään tehneen riskien hallintaa? Riittävän paljon on mennyt pieleen, kun hallituksen kannatus on surkea ja puolueista SDP on kärjessä.

Minusta on suoranaista hölmöyttä hallitukselta, kun meni ottamaan ensin aktivointitoimet käyttöön, tavallinen äänestäjäkin sen ymmärtää, että ensin pitää laittaa edellytykset kuntoon, muuten useille työttömille äänestäjille, tai heidän työttömille lähisukulaisille koituu vaikeuksia. Tämä seikka on jo moneen kertaan pyöritelty. Sitä velkaantumista olisi voinut sitten tässä hyödyntää.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Kaikkien odotuksiin ei pysty millään vastaamaan. Se on mahdotonta."

Silti vaalikentillä voi antaa näitä odotuksia. Oleellisin ja tärkein kysymys on..mikä tuntuu olevan hieman hankala sisäistää arvon ministerinkin ja monen muun päättäjän,että kenelle sitä uskollisuutta pitäisi osoittaa,kun kyseessä on vaaleilla valittu kansanedustaja.

Keksitkö yhtään?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#49

Jos henkilö saa xtuhatta ääntä eli noin moni ihminen antaa äänensä ja luottaa että juuri hänen äänelleen tulee käyttöä, niin eihän jokaisen yksittäisen asian kanssa voi millään keinoin kaikkien mielipiteitä huomioida. Sitä tarkoitan.

Uskollisuutta pitää osoittaa sangen monelle taholle riippuen myös siitä sattuuko puolue olemaan hallitusvastuussa vai oppositiossa. Se on nimittäin hiukan eri asia. Hallituksessa tehdään aina kompromisseja. Oppositiossa on enemmän varaa olla kaikkea mieltä. Mutta sielläkin kannattaisi muistaa, että kaikki sanottu tulee joku kaunis päivä vastaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kysehän on siitä mitä on mennyt lupaamaan näille äänien antajille. Ei parane mennä lupaamaan kenellekkään mitään minkä puolesta ei voi toimia. Sehän on syy suurelle pettymykselle joka kansanedustajia kohtaan velloo tässä maassa..ja muissakin maissa. Se vallantahto menee ohi kaikesta.

Ainoa jolle kansanedustajan pitäisi osoittaa uskollisuutta on hänen äänestäjänsä. Jos hallituksessa joudut tämän rikkomaan,niin silloin pitää sanoa "En voi pettää äänestäjiäni",koska ei äänestäjät ole sinua sinne äänestänyt pitämään vähän heidän puoltaan vaan tekemään töitä niiden lupausten eteen mitä olet heille antanut.

Siksi tähän on aivan turha tuoda mukaan hallitus vs. oppositiota,koska se on aivan sivuseikka.

Nimittäin kerrotko miten demokratiassa tulee kansantahto esille,jos äänestäjille ei ollakkaan uskollisia vaan ollaan jollekin muulle taholle?

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

"Jos henkilö saa xtuhatta ääntä eli noin moni ihminen antaa äänensä ja luottaa että juuri hänen äänelleen tulee käyttöä, niin eihän jokaisen yksittäisen asian kanssa voi millään keinoin kaikkien mielipiteitä huomioida."

Ja sekä mielestäsi oikeutti sinut sivuuttamaan Jyväskylän puoluekokouksen vaalituloksen? Jos olisit kunnioittanut demokratiaa, et olisi jäänyt Sipilän hallitukseen jatkamaan puoluekokouksen tuomitsemaa renkipolitiikkaasi.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Vain sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja vahva julkinen sektori ja rikkaiden osallistuminen 'talkoisiin' takaavat ettei yhteiskuntailmspiiri polarisoidu ja tulehdu.
Kaikkea näitä yhteiskuntarauhatakuita Lindström muun hallituksen kanssa poistaa liukuhihnalla. Katastrofihallitus.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Juuri tästä syystä meillä on erittäin typerä hallitus ja ilmapiiri on kärjistynyt. Erikoinen tapaus tämä Lindström, uskoo ihmisten kepittämiseen aktiivimallilla. Onneksi demokratia sitten tasapainottaa Lindströmin kaltaisia ääri-ilmiöitä ja tuo sitten vaihtoehdoksi vasemmistoa, jolloin järkevämpi ratkaisu löytyy ääripäiden välistä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#56

Ei. En usko.

Uskon tasapainoon ”kepin ja porkkanan” välillä. Enkä usko että ihailemasi vasemmistokaan on eri mieltä työnhaun velvoittavuudesta. Aina tarvitaan myös sitä ”keppia”, oli vallassa vasemmisto tai oikeisto. Tulet sen huomaamaan jos se ei ole vielä sinulle auennut. Toivon ettet pety.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #58

Sanot Lindström että aina tarvitaan myös keppiä? mitäs porkkanaa työttömät on saannut?

Mitä mieltä Lind. olisit jos työtön saisi vaikka työmarkkinatukea 800€kk jos tekee työmarkkinatuella töitä? (nykyisin noin 500€kk)? Eikö tuo kannustaisi enemmän ihmisiä menemään töihin, kuin se että jos et mene orjapalkalla n.500€. Niin menetät niitä vähäisiäkin? Ja tuo tulo ei vaikuttaisi asumistukeen!

Äläkä sano ettei valtiolla olisi rahaa tuohon, kyllä ON Jos tahtoa olisi!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #69

Käsittääkseni työmarkkinatuen saajat saavat sekä kulukorvausta että korotettua päivärahaa osallistuessaan TE-toimistojen kuntouttavaan työtoimintaan, joten onhan tuo kombinaatio sekkä kepistä että porkkanasta.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #69

#69

Niin, sitä on aina paljon vaikeampaa tuoda esille porkkanaa kuin keppiä, koska porkkana harvoin ylittää uutiskynnystä.

Olen noista(kin) kirjoittanut moneen otteeseen, mutta ei niille juuri mitään krediittiä anneta, mutta yritetään taas:

Työlainsäädännön puolelta:

• Määräaikaisuuden peruste pitkäaikaistyöttömillä: pitkäaikaistyöttömän saa palkata määräaikaiseen työsuhteeseen ilman erityistä perusteltua syytä (2017)
- Lex Lindström
• Irtisanotulle mahdollisuus työnantajan kustantamaan muutosturvakoulutukseen ja työterveydenhuoltoon tietyin ehdoin (2017)
• Nollatyösopimusten pelisääntöjen tarkennukset (2018)
• Työaikalain kokonaisuudistus (HE 2018)
• Yhteistoimintalain uudistamistarpeiden selvittäminen(Vanhanen&Murto)

Aktivointitoimet työttömille ja kannustava sosiaaliturva:

• Työvoima- ja yrityspalvelujen kokoaminen kasvupalveluiksi maakuntauudistuksessa ja yksityisen palvelutuotannon lisääminen (HE 2018)
• Työttömien haastattelut kolmen kuukauden välein (2017)
• Nuorten ohjaamotoiminnan vakinaistaminen (2017)
• Positiivisen rakennemuutoksen toimenpiteet, ns. Siltasopimus (2017)
• Työttömät voivat opiskella lyhytkestoisia opintoja työttömyysetuutta menettämättä (HE 2018)
• Itsensä työllistämisen helpottaminen: työttömyysetuutta voidaan maksaa 4 kk ajan yritystoimintaa aloitettaessa (2018)
• Työttömyysetuuden käyttäminen palkkatukeen ja starttirahaan (2017-)
• Sovitellun päivärahan maksatus järjestetään siten, että se ei haittaa lyhytkestoisen työn vastaanottamista (STM)
• Vaikuttavuusinvestointi (SIB) –hankkeiden käynnistäminen

Lisäksi loppukaudelle nostan esiin Työkykyohjelman(Oivo ja Kerätär-selvitys), jonka keskeisimpiä ajatuksia on saattaa ihmiset(osatyökykyiset) heille oikeiden palvelujen piiriin ja kuntouttaa mahdollisimman moni takaisin työelämään niillä kyvyillä, osaamisella ja voimilla jotka hänellä on jäljellä. Samalla tunnustaen sen, että osa työttömistä ei tule enää työllistymään avoimille työmarkkinoille. Heille pitää löytää inhimillinen ratkaisu. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös ns.ikääntyneiden kertaluonteinen eläketuki(nyt siis jo toista kertaa) yhtenä toimenpiteenä, jonka tuossa mainitsinkin.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #74

Siis jotkut työttömät on hyötynyt jotenkin noista, ja jotkut kärsinyt.. Mutta Kaikki työttömät on saannut keppiä sinun omasta aktiivimallista.. Aika paskaa sanon minä!

Jotkut noista on ok joissain elämän tilanteissa mutta ei noita oikein porkkanaksi voi sanoa!

Miksette ehdottaneet vaan työmarkkinatuella työssä olevien korvauksien nostoa? Olisi työninto ja motivaatio aivan eri tasoa?

Eikä olisi paljoa tarvinnut miettiä monimutkaisia malleja joita ei edes alan ammattilaiset tajua työkkärissä!

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #58

"Enkä usko että ihailemasi vasemmistokaan on eri mieltä työnhaun velvoittavuudesta."

Olen kauan politiikkaa seurannut. Ihailuun ei ole syytä, enkä ole sosialismin kannattaja. Suomen politiikan absurdi tilanne on syntynyt nykyisen hallituksen aikana, jolloin sosialismi on vastavaihtoehto sille hallituksen ainoan vaihtoehdon politiikalle ja tätä vaihtoehtoa miettivät nekin, jotka eivät muuten aatetta kannata.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#53

Mikä mahtaisi olla se rikkaiden osallistumisen suuruus, jolla voisi saavuttaa sinua tyydyttävän tason? En siis vastusta suoralta kädeltä talkoita vaan kysyn että mikä olisi riittävää? Verotetaan lisää?

Käyttäjän TeppoOikari kuva
Teppo Oikari

#57

Verotuksen kokonaistasoa tulee laskea, mutta samaten verotuksen painopisteitä voisi kohdentaa reilummin. Nyt viimeisimmällä hallituskaudella "unohtui" rukata yhden väestöryhmän asemaa, nimittäin maa ja metsäomaisuuden omistavaa luokkaa hallintarekistereineen.

Vaan mitäpä siitä, työmiehen käsi lyhenee siinä suhteessa kuin se varttuu ympärysmittaa.

Lisää rasvaa, laakeri Lindström! Koneet yskii!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

En kunnolla osaa perustella kantaani, mutta toivoisin, että sinä ja Soini asettuisitte molemmat ehdokkaaksi tulevissa vaaleissa. Jos näin ei tapahdu, kyse on antautumisesta Halla-ahon edessä. Persu-sinisakselin ulkopuolisena voin vain suositella konsultinomaisesti parasta toimintatapaa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#66

Olen ehdolla. Soini vastaa omasta puolestaan.

Jussi Tuusa

Kiitoksia hyvästä työstä! Kritiikin kestämisen ja ikävistä päätöksistä vastuunkantamisen lisäksi valtiomiesmäinen poliitikko (olipa mies tai nainen) uskaltaa myös vaatia. Vaatia kansalaista kantamaan vastuunsa itsestään ja lähimmäisistään, tekemään hyvää eikä pahaa, luopumaan auttaakseen, ponnistelemaan sen sijaan, että pääsisi helpolla, opiskelemaan, tekemään töitä, yrittämään, perustamaan perhe, huolehtimaan perheestä ja vielä armahtamaan - myös itseään.

Käyttäjän PetriKokko11 kuva
Petri Kokko

no, eiköhän tuo määrittelysi lindströmistä "valtiomiehenä" jo mene pikkaisen yli, jotain rajaa sitä tyhjän kehumisellakin...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kiitokset ministerille melkoisen rehellisestä kirjoituksesta. Siinä todetaan, että takinkääntö ei ole väärin. Olen samaa mieltä. Sanoisin suorastaan, että jos saa parempaa tietoa ja tulee toisiin ajatuksiin, takin kääntämättä jättäminen on moraalitonta.

Jos nyt tässä valossa katsoo kesän 2017 tapahtumia perussuomalaisten piirissä, ei voi välttyä mielikuvalta, että tässä käännettiin takkia vain taktisista syistä. Se näyttää pahalta.

Tuntuu myös todella oudolta, että meillä istuu jo pitkälti toista vuotta hallituksessa viisi ministeriä puolueesta, jonka kannatus on yhden prosentin luokkaa. Oikeissa demokratioissa tällainen ei olisi voinut jatkua. Mutta meillä presidentiltä on poistettu oikeus eduskunnan hajottamiseen. Se oli huono lainmuutos.

Sinänsä olen ihaillut ministeri Lidströmin eräänlaista duunarihabitusta. Mutta ymmärrän samalla, miten mahdotonta hänen on ollut istua työministerinä rikkaiden etuja ajavassa konservatiivihallituksessa. Sipilän Keskusta on ajanut suorastaan Kokoomuksen ohi oikealta. Ex-persujen äänestäjäkunta on vähävaraista ja syrjäytynyttä joukkoa. Heille tällainen hallituspohja on täysin järjetön.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

"Sanoisin suorastaan, että jos saa parempaa tietoa ja tulee toisiin ajatuksiin, takin kääntämättä jättäminen on moraalitonta."

Lindströmin takki kääntyi kolmessa kuukaudessa ministeriksi pääsyn jälkeen. Eiköhän se takinkääntö näin ollen ollut jo ennakkoon tiedossa.

Käyttäjän seppopmuurinen kuva
Seppo Muurinen

Suoraa puhetta kuin tekstiä,ilman slangeja,sloganeita kuin poliittista ts.mitäänsanomattomuutta.

Hallitus on kokonaisuus,ei yhden ministerin varassa seisova "korttitalo" että eiköhän hallitusneuvottelussa Kesk.Sipilä määrännyt juoksutehtävät myös työmisteriön puolelle. Jos ja kun oli pakko jotain tehdä "äänestäjienkin takataskuun"... vuotamaan.

Eikä unohdeta Kokoomusta kuten myös - 90 luvullakin : Konkurssi ja tai Kreikka (nykyajassa) !

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Niin, aattelepa mitä olisi käynyt, jos Jarppa ei olisi lähtenyt Sipilän leikkauspolitiikkaa toteuttamaan. Hallitus olisi voinut kaatua, huonot päätökset ja Suomen tulevaisuuden tuhoaminen tekemättä. Nuorilta, lapsiperheiltä ja koulutuksesta leikkaaminen kostautuu aika karulla tavalla, mutta sitähän ei Jarppa joudu hoitamaan, kun tipahtaa pois politiikasta muutaman kuukauden päästä. Jarpan mokia maksetaan vielä silloinkin, kun hän mussuttaa jo pullaa hoivakodissa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#79

Ajatella. Kun ei tee mitään, ei tee myöskään virheitä ja kun tekee asioita, niin tulee myös virheitä. Minä pystyn ne myöntämään, entä sinä?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #83

Ihan hyvin pystyn myöntämään, että aivan helvetillisiä virheitä on tehty viime vuosina Suomen hallituksen toimesta. Onneksi sieltä nyt lähtee ainakin yksi porukka kokonaan pois tyrimästä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tää on muuten hauska kommentti ministeriltä, kun puhutaan aktiivimallin leikkurista.

''Luvut näyttävät isoilta ja aika moni on joutunut korvausleikkurin kohteeksi. Se johtuu tietysti siitä, että aika vähän on saatu lisättyä aktiivimallin mukaisia toimenpiteitä, sanoo työministeri Jari Lindström''

https://yle.fi/uutiset/3-10524820

Tehdäänkö ministerin mielestä silloin hyvä laki, jos sitä ei voi noudattaa, vaikka halauaisi?

Tällainenko on ministerin mielestä hyvää lainsäädäntöä?

Tehän teitte tarkoituksella leikkurin, jolla leikataan työllisyysmenoja, tarkoitus ei ollutkaan mikään aktivoinit, vaan työllisyysmärärahojen leikkaus.

Minä häpeäisin, jos olisin tuollaisessa ollut mukana.

Eipä tarvitse kenenkään köyhän työläisen ja työttömän miettiä kannattaako sinisiä äänestää.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Mutta ajattele, kuinka paljon verotusta on voinut keventää rikkailta ja veronkiertoa helpottaa, kun ollaan keskitytty vähäosaisten kiusaamiseen ja rankaisuun. Eiköhän sieltä herkkupöydästä valu jotain murusia vähäosaisillekin joskus.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#84

Kuinka paljon rikkaiden tulisi maksaa lisää? Tämä linkki jo vuodelta 2015 https://yle.fi/uutiset/3-8136397

Hyvätuloisten tuleekin maksaa maksukykynsä mukaan, mutta mihin SINÄ asettaisit rajan?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #85

No, laittaisin siihen rajan, että veronkierto estettäisiin eikä sitä helpotettaisi ja valvontaa vähennettäisi. Suomessa on paljon rikkaita, jotka eivät maksa käytännössä lainkaan veroja. Toki jotkut maksavat esim. palkkatuloista kovaa tuloveroa, mutta sekin helpottaisi, kun hallitus ei antaisi toisille mahdollisuutta lappoa kansan varallisuutta suoraan veroparatiiseihin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #87

87 peukut. Totuus on yksinkertainen.

Käyttäjän JaanaAnitaHolmstrm kuva
Jaana Holmström Vastaus kommenttiin #85

Yksinkertaista. Raja on siinä, että kukaan ei joudu kestämättömään asemaan.

Tällä hetkellä monilla raja kulkee niin, että on valittava syökö vai saako lääkkeet. Rajan ON kuljettava kestokyvyn mukaan samassa paikassa kaikilla vaikka joitakin pitäisi verottaa 99%, mutta nyt ei monia erittäin maksukykyisiä veroteta lainkaan. On huolehdittava siitä, että kukaan ei joudu kestämättömään asemaan, mitä perustuslakimmekin edellyttää.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#80

Et ollut mukana ja näin ollen sinun ei tarvitsekaan hävetä. Lähdeppä mukaan poliitiikkaan niin ei tarvitse jatkossakaan hävetä hölmyksiä. Tuolla osaamisella ja neuvottelutaidolla tulee vain viisaita päätöksiä, eikö niin?

Nythän tuota mallia tullaan valmistelemaan uusiksi, joten se lienee vastaus siihen, että menikö kohdilleen vai ei.

Ari Kytö

Olisiko Suomi kaatunut, jos tämän aktiiviryöstön sijasta olisi vaaditut ehdot täyttäneille maksettu tuo sama summa? Se olisi ollut sitä toivottua positiivista porkkanaa nykyisen kyykytyskepin tilalle.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Ei olisi kaatunut. Mallihan kehiteltiin Hetemäen työryhmässä kolmikantaisesti. Pitää muistaa se, että siinä ajassa kun tuota mietittiin, Suomen talous-ja työllisyystilanne oli kovin toisenlainen kuin minkä tiedämme nyt.

https://vm.fi/documents/10184/3254793/Ty%C3%B6llis...

Muitakin malleja oli esillä, mutta tuohon päädyttiin. Ja nyt sitä tullaan valmistelemaan uudestaan kolmikantaisesti.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Niin kysehän on siitä voidaanko tehdä lainsäädäntöä, jota ei voi noudattaa?

Se on peruskysymys ja silloin kyseessä on myös säätäjien omatunto.

Se, että tätä asia korjataan ehkä joskus helpottaa varmasti sen työttömän elämää, jonka tuloja on vähennetty, ilman, että voisi atktivoitua.

Ihmisten oikeudenmukainen kohtelu pitäisi säilyä, vaikka olisikin ministeri

Tämä asia ei selittelemällä, ja kehottamalla siirtyä politiikkaan muutu.

Hallituksen lainsäädäntötouhu on tässä tapauksessa ihmisten yhdenvertaisuuttaa loukkaavaa.

Huolestuttavaa, että se ei herätä mitään tunteita.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #90

Mistä sinä tiedät toisten tunteet? Ota toki kantaa itse asiaan mutta älä mene arvailemaan muuta.

En odottanutkaan sinun ilmoittautuvan mukaan politiikkaan.

Kerro minulle joku laki, joka on ollut heti valmis ja jota ei olisi täydennetty matkan varrella? Minä en selittele tätäkään lakia täydelliseksi vaan olen sen epäkohdat myöntänyt. Katsomosta on niin paljon helpompaa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #92

@92. Tämä kertoo sen kaiken aktiivimallista: https://yle.fi/uutiset/3-10524820

Hallitus on luvannut, että lakia korjataan koko ajan, kun tilanteen katsotaan tarpeelliseksi. Mitään muutoksia ei ole tullut kuin se, että aloitetaan kolmikanta joulukuussa ja helmikuun lopulla olisi valmista + aktiivimalli 2, toivottavasti Pirkko Mattila ei ainakaan taas twiittaile, että savusauna odottaa.

Aktiivimallissa on ollut pahoja puutteita ja se myös eriarvoisti ihmisiä. Lainsäädäntövalmistelut ministeriöissä on pahasti rikki ja ei ihme, että tulee koko ajan sutta ja sekundaa.

Aktiivimalli on myös jättänyt työttömät ja viranomaiset epätietoisuuden tilaan moneksi kuukaudeksi eikä kenelläkään ollut täyttä kokonaiskuvaa.

Muistan kyllä, että itse sanoitte, että työttömille syötetään kiviä pullien sijaan tavallaan kuin ette hyväksyisi mutta äänestitte silti ryhmäkurin mukaisesti jaa-nappia. Ei tapahtunut asia selittelemällä miksikään muutu.

Seuraavan eduskunnan ja hallituksen tehtäväksi tulee tarkistaa, että mitkä lakiesitykset ovat olleet perustuslain vastaisia ja ne kaikki tulee peruuttaa aina siihen perussuomalaisten hajoamiseen saakka.

Yleinen trendi on ollut se, että kaikissa lakiesityksissä kiirehditään. Noin isoissa asioissa ei pidä hosua.

On tässä seuraavalla eduskunnalla korjaamista vaativat toimenpiteet:

Yksi asia pitäisi korjata on se, että kuntouttavaan työtoimintaan pitäisi puuttua, kun monet kunnat käyttävät sitä väärin vastoin lakia välttyäkseen sakoilta ja että niillä toimenpiteillä korvattaisiin kaupunkien muut palkkatyöt, sitten kehutaan taputtelemalla omaa selkäänsä, että noin hyvin saatiin työttömyys alas mutta taustalla kyse on ihan eri asioista.

Myös se, että kun haluttiin helpottaa irtisanomislakia, niin siinä olisi pitänyt poistaa kokonaan karenssit, ettei kukaan työhönsä kyllästynyt roikkuisi yrityksessä tai sitten elää siinä kelvottomassa ympäristössä, että yritys vähät välittää hyvinvoinnista muttei pysty lähtemään sieltä heti.

Toki karensseja voidaan käyttää, jos on näyttää vahvat näytöt siitä, että työntekijä on itse käyttänyt väärin ja tahallisesti esim. tullut töihin päihtyneenä, yms. Ilman todisteita jäätäisiin kunkin viranomaisen mielivallan armoille.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen Vastaus kommenttiin #92

"Mistä sinä tiedät toisten tunteet?"

Häpeä on eräs tunne. Itsehän sinä olet tällä palstalla ilmoittanut ettei sinua ainakaan hävetä.

Ari Kytö

Miksi piti sitten valita ihmisten arkea surkeuttava malli? Pelkkää ilkeyttäänkö jos kerran helposti olisi voitu valita ihmisiä oikeasti motivoiva malli. Neuvostosotilaitakin motivoitiin ampumalla ne, jotka eivät hyökänneet.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Helposti?? Ei tuo ollut mikään helppo asia. Esillä oli muitakin malleja.. laitoin linkin selvitysryhmän raporttiin juuri siksi, että sieltä voi käydä lukemassa mistä oli kysymys.

Ilkeydestä ei tietenkään ollut kyse.

Käyttäjän TapioTuomisto kuva
Tapio Tuomisto

Niin, eihän irtisanomista helpottava lakiehdotus mikään sinun ideasi ollut. Sen päättivät Pääministeri Sipilä ja kepulainen Suomen yrittäjien puheenjohtaja yhteisissä palavereissaan..sinun tehtäväsi oli vain esitellä asia. Koko hallitusaika persuilla ja myöhemmin sinisillä on ollut vain toimia isojen poikien tsupparina. Ei mikään mairitteleva muisto jää kenestäkään persuministerustä. Siinä syy, että sinunkin poliittinen urasi tyssää tähän kauteen..työsi varmaan olet hoitanut hyvin, mutta olisit nyt joskus voinut lyödä noille isoille nyrkkiä pöytään.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#93

Olet kyllä totaalisen metsässä. Ota kompassi mukaasi. Sitä nyrkin lyömistä pöytään tai oikeammin, toisenlaisen kannan esittämistä, on tehty monessa asiassa. Jos näin ei olisi tehty, niin Suomessa olisi jo ollut yleislakko. Noin niin kuin esimerkkinä

Käyttäjän TapioTuomisto kuva
Tapio Tuomisto

Voi olla, mutta teille sinisille ei kyllä riitä edes kompassi..niin totaalisen eksyksissä olette, eikä ole äänestäjien vika, jos koko poliittinen toimintanne hallituksessa näyttää olleen vain juoksupojan rooli..aktiivimallikin joudutaan heti korjaamaan uuden hallituksen toimesta kolmikannan avustamana..niin metsään sekin malli meni, että kompassia kyllä tarvitaan, mutta sinä et enää silloin ole kompassia lukemassa..menestystä kuitenkin uusiin haasteisiin kun siviili koittaa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström
Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Tälleen olis hyvä useammankin ek-ehdokkaan hyvä heittäytyä avoimeen väittelyyn . Täs saa käsityksen ekehdokkaan mielen poluista niin tietää ketä äänestää . Ja näitä vänkäämisiä on huvittava seurata .

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Jari. Pidin kirjoituksestasi ja tästä, että voin sinulle kommunikoida, tästä kuluneesta ajasta. Olethan vähän, niinkuin "naapurin poika", (entiset asuinalueemme). Vanhana maanviljelijänä ja joskus, tarpeen mukaan kotimaidon, pintaan noussen kerman kuorijana. Näen tuon teidän sinisiksi tulemisenne, vähän samanlaisena tapahtumana. He halusivat kuoria kerman päältä, teidät. Silloin, kun kerma kuoritaan, esim. 40l maitotongan pinnalta, kokonaismaidon rasvaprosentti jää alhaisemmaksi. Maidon hinta, saatava hyöty, jää alhaisemmaksi. He tekivät sen. Halusivat otta vain, "kerman päältä", teidät. Olisi tainnut olla perustuslainkin mukaan, että "maito" olisi pitänyt ensin perusteellisesti, "maitomännällä" sekoittaa. Me teitä-äänestäneet, jäimme vähän "kurrin", eli kuoritun maidon asemaan, sinne "tongan" pohjalle. Kiitos. Lämpimin, Siunaavin terveisin Lasse Hietanen.

Käyttäjän JaanaAnitaHolmstrm kuva
Jaana Holmström

"En todellakaan ole enää kaikkien minua äänestäneiden mielestä heidän luottamuksensa arvoinen.
Kaikkien odotuksiin ei pysty millään vastaamaan. Se on mahdotonta. Varsinkin hallituksessa."

Kaikkien odotuksiin ei varmaan pystykään vastaamaan, mutta niiden odotuksiin, jotka on ennen vaaleja annetuilla lupauksilla saanut itseään äänestämään, pitää vastata. Jos hallituksen politiikka on jotain muuta, siitä on erottava ja näin ovat suoraselkäiset äänestäjilleen rehelliset ministerit kautta aikojen tehneetkin.

Hallitus on tosiaan vähentänyt velanottoa, mutta kumma kyllä nousukaudesta huolimatta ei ole päässyt maksamaan entisiä pois kuten olisi kaiken järjen mukaan pitänyt. Tämä johtuu siitä, että on annettu täysin perustelemattomia veronalennuksia ja kaiken lisäksi sellaisille, jotka niitä eivät olisi tarvinneet.

Mutta anteeksiantamatonta politiikassa, jonka takuumiehenä ministeri Lindström on, on että se on ajanut monet heikoimmassa asemassa olevat epätoivoiseen tilaan. Se on perintö, jota saa ja pitää hävetä, ja josta ministeri tuntuu olevan tietoinen. Tämä ei siis ole tapahtunut vahingossa.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Poliitikon vastuu on poliittinen. Se vastuu realisoituu aina seuraavissa vaaleissa, jos ehdolle lähtee. Siitä tuomiosta ei voi valittaa.

Valittamisen ohella myös selittäminen on kuulemma turhaa.

Eräskin viisas mies kerran sanoi, että poliitikon kannattajat eivät selityksiä tarvitse, eivätkä vastustajat niitä usko.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#102

Muista tämä Jani myös itse. Et ole siis milloinkaan selittänyt yhtään omia tekemisiäsi? Pidäpä siitä kiinni niin nostan hattua.
Olen samaa mieltä siitä, että selittelemällä asia yleensä vain menee, no sekavammaksi.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Jos asiat menevät mielestäsi selittelemällä sekavammaksi, sitten on perin merkillistä miksi käytät niin paljon palstatilaa selittelemiseen?

Noin ylipäänsä, olen havainnut sen edustuksellisen demokratian perusluonteen, että on aina mukavampi selitellä vastustajille kuin kannattajille. Koin asian niin, että aikavälillä 19.4.2015-10.6.2017 olin kiusallisen usein selittämässä asioita kannattajille.

Olen hyvilläni tämän asian korjautumisesta, koska demokratia toimii niin että sinun oletetaan toteuttavan niiden tahtoa jotka sinut ovat valtaan äänestäneet.

Ainakaan minua ei ole äänestetty valtaan Etelärannan herrojen ja kansainvälisen pääoman juoksupoikien toimesta, enkä tarvitse heidän hyväksyntäänsä. Myöskään muiden puolueiden edustajien taputtelua en lopulta tarvitse.

Kukin tavallaan, tarpeelliseksi katsomiaan tahoja miellyttäen.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Jyväskylän 2017 vaalien jälkeiset tapahtumat paljastivat Jari Lindströmin todellisen luonteen vaalitappion koittaessa: "Mikä olisin sitten rivijäsenenä ollut? En yhtään mitään". Siispä piti keksiä keino demokraattisen vaalituloksen ohittamiseksi:

1. Ero puolueesta (OK)
2. Uuden puolueen perustaminen (OK)
3. Puoluevaalin tuloksen mitätöiminen jatkamalla Sipilän hallituksessa ikään kuin puoluevaalia ei olisi ollutkaan.

Tämä viimeinen temppu ei ollut OK. Se oli häpeämätöntä demokratian polkemista.
Lindström ja muut ps ministerit olivat saaneet mandaattinsa perussuomalaiselta puolueelta, eikä miltään Siniseltä Tulevaisuudelta.

Perussuomalainen puolue veti Jyväskylässä ministereiltään mandaatin pois, koska nämä eivät olleet tehneet hallituksessa perussuomalaista politiikkaa, vaan toimivat kokoomuksen ja keskustan renkeinä. Puolueen päätöstä olisi Lindströmin ja muiden perussuomalaisten ministerien pitänyt kunnioittaa.

Lindströmin mielipiteet alkoivat muuttua heti hallitukseen pääsyn jälkeen: "Haluan kertoa äänestäjille ja muillekin, miksi takki on kääntynyt ja vaalikentillä puhuttu ei päde." (Kouvolan Sanomat 15.9.2015)

Lindström on kieltämättä "rehellinen" siinä mielessä, että hän rehellisesti tunnustaa pettäneensä äänestäjänsä. Mutta onko sellainen ihminen todella rehellinen?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#103

En ole pyytänyt kommenttia sinulta, koska en ole niistä kiinnostunut.

Mutta sinun piti tulla tänne mestaroimaan omien olkiukkojesi kanssa. Se että uskot itse omiin kuvitelmiisi ei tarkoita sitä että ne olisivat faktapohjalla. Esim. Kouvolan perussuomalaisten hajoamisen juurisyyt löytyvät aivan muualta kuin sieltä mistä sinä niitä olet näkevinäsi. Minä olen ne asiat jättänyt taakseni ja en näe mitään syytä rypeä niissä enää.

Mitä tulee kenenkin ”todelliseen luonteeseen”, niin menepä kuule ensin peilin eteen tutkailemaan mistä voisi löytyä myös vikaa.. ei suinkaan aina muista.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

No mutta, olenko havaitsemassa mukavan miehen teflonissa pientä säröä.. ? :) Suninen pääsee näemmä isomman kaavan kautta ihon alle.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Vaihdoit Jarppa aihetta.

En ole kirjoittanut tänne Kouvolan asioista yhtään mitään, koska ne tuskin kiinnostavat tämän palstan lukijoita. Mutta nyt kun itse otit asian puheeksi niin totean, että Kouvolassa v.2015 kävelit yhdistysvaalitulosten yli aivan samalla tavalla kuin v.2017 kävelit Jyväskylän puoluevaalituloksen yli. Mutta tällaiset temputhan eivät sinua oman ilmoituksesi mukaan hävetä.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Mitä Sipilän hallitus ennen vaaleja lupasi ja minkä se mokasi?

Lupaus:
Opiskelijoiden, lapsiperheiden, eläkeläisten ja muiden tuensaajien euroista ei oteta senttiäkään pois ja sanoi: "Tasoa ei leikata."

Kuinka kävi?! Kysymys voidaan esittää opiskelijoille, lapsiperheille, eläkeläisille ja "muille tuensaajille". Seisooko hallitus ryhdikkäästi ylpeänä? Pidettiinkö lupaukset?

Pentti Piirainen

Kaikki lupaukset ovat pettäneet eikä työllisyyskään ole parantunut niinkuin väittävät. Työnmäärä ja verot eivät ole lisääntyneet vain osa-aikatyöt ja nollasopimukset ovat lisääntyneet. Tilastokikkailua hallitukselta.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

No nyt tuli sitten tällainen kommentti. Ei mitenkään omaperäinen.

Tilastoja ei ole muokattu mitenkään, niitä tehdään aivan samoin kuin aina ennenkin. Mutta usein on niin, että jos henkilö itse ei ole työllistynyt, eii kukaan ole hänen mielestään saanut työtä. Enkä nyt väitä kommentoijan kuuluvan tähän kategoriaan.

Työttömyyttä on muuten tilastoitu yli 100 vuotta. Viime vuoden joulukuussa, siis 2017 työllisyys parani yhden kuukauden aikana enemmän kuin koskaan koko tilastohistorian aikana. Kikkailua sekin.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi Vastaus kommenttiin #111

Itse otin siis kantaa vaan petettyihin vaalilupauksiin.

Pentti Piirainen

Ei ole kanttia ministerillä sanoa että on pelkästään Sipilän sätkynukkena hallituksessa. Kaikki mitä suustaan on päästänyt on Sipilän sanelemaa sillä tuskimpa entinen duunari rupeaa kepittämään nykyisiä duunareita vai niin paljonko on pissa noussut päähän. Tämä hallitus on kaiken lisäksi demokratian irvikuva kun sinisiä ei ole kukaan äänestänyt. Sinisiä yhdistää vain se että jokainen ministeri haluaa kynsin hampain pitää ministerin pallistaan kiinni ja ovat vain pelkkiä kumileimasia hallituksessa. Mistähän muuten johtuu se että nämä kaikkein taidottomimmat ministerit ovat sinisiä?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Loistava analyysi.

En osaa sanoa miten noin on päässyt käymään. Huonoa tuuria? Kerta kaikkiaan.

Ei ole pissa noussut päähän, se on ollut siellä aina. Miten siellä päin?

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Tämä hallitus (Tiimi) on pitkästä aikaa tehnyt konkreettisia toimia. Kivittäjiä toki riittää kuten seuraavallekin hallitukselle. Lindström on tehnyt osaltaan vaikeassa paikassa hyvää työtä. Sijoitan koko kansanedustajakaartissa TOP 25 listalle. Työhaluja jatkossakin!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Totta on. Monia konkreettisia toimia voi luetella, jotka ovat helposti miellettävissä:

-alkoholilainsäädännön uudistaminen
-osittainen varhennettu vanhuuseläkemahdollisuus
-kikysopimus
-kauppojen aukioloajan vapauttaminen
.NATO-kumppanuuden syventäminen sekä erillisten puolustussopimusten tekeminen
-toimeentulotuen siirtäminen samlle luukulle työmarkkinatuen kanssa
-aktiivimalli, jolla on ollut joitain positiivisia vaikutuksia työttömyyden vähentämiseksi

... ja monia muita.

Käyttäjän PetriKokko11 kuva
Petri Kokko

Helppo se on sinunkin näitä lindströmin ja hallituksen perseilyjä kehua kun ne ei itseäsi koske millään lailla.

Pentti Piirainen

Miltä on tuntunut olla kumileimasimena Sipilälle eikö yhtään omatunto kolkuta että
toimeentulohakijoiden määrä kasvaa, eläkeläisillä ei ole varaa lääkkeisiin. Opiskelijoiden,lapsiperheiden,eläkeläisten ja työttömien toimeentulo on heikentynyt.Indeksit on jäädytetty vaikka nousukausi menossa entä sitten kun tulee taantuma mitä sitten tehdään. Tämä hallitus on oikea demokratian irvikuva ja kaiken lisäksi suurin osa ministereitä on taidottomia hoitamaan tehtäväänsä, varsinkin sinisissä ei taida löytyä yhtään sellaista joka osaa hommansa. Eikö ministeriä hävetä yhtään että loikkasi pois puolueesta ja petti äänestäjänsä.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Juuri tuon asenteesi takia ihmettelen, kuka sinuun Jarppa enää uskaltaisi luottaa.

Käyttäjän JanneHildn kuva
Janne Hildén

– "Julkinen paine viittaa siihen, että korjauksia tarvitaan lainsäädännön kautta. Muutoksia on tehtävä ennen kaikkea siihen selkeään epäkohtaan, että jos ihminen tekee kaikkensa ja siitä huolimatta tulee leikkuri, niin sehän on tietysti koettu - ihan oikein - epäoikeudenmukaiseksi", Lindström sanoo.

Juu, korjauksia on ehkä tulossa joskus hamassa tulevaisuudessa. Ai että sehän lohduttaakin sitä omasta puolestaan aktiivista ihmistä, jolta nyt jo tänäpäivänä on kavennettu säällisen elämän edellytyksiä sinun mallillasi...

Hienoa, onnea! Onnistuitte leikkaamaan tarkoituksella ja tietoisesti työttömyysturvamenoja.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kiitos. Olin muuten havaitsevinani sarkasmia...ei kai sentään.

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

On vilpittömästi todeten hienoa, että ministeri on käyttänyt melko ilmeisesti ison osan pyhäpäivästä vastaillen bloginsa kommentteihin. Se sen sijaan on mielestäni vähän hassua, että jokainen hänen politiikkaansa koskeva kriittinen kommentti on saanut ministerin erittäin vahvasti takajaloilleen. Olisiko mahdollista, että ihan kaikki ei olekaan mennyt putkeen ja kritiikille on syytäkin?

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Näinhän olen todennutkin. En ole mitenkään peitellyt virheitäni.

Onhan tässä se kulma olemassa, että samalla kun minua syytetään ideologisesta politiikasta, niin tämä kritiikki tehdään ideologisesti. Ensin syytetään jostain ja samalla sorrutaan siihen samaan itse. Ei edes haluta katsoa onko omassa ajattelussa jotain korjattavaa.

Kehittymisen paikka on siis meillä kaikilla.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sinua ei syytetä politiikan ideologisuudesta vaan spesifistä ideologisesta sisällöstä. Kaikki politiikka on ideologista. Vain sumuttaja syyttää poliitikkoa ideologisuudesta noin yleensä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström Vastaus kommenttiin #124

Niin on. Mutta kun katselee VAIN tietynväristen lasien läpi ei näe kaikkia värejä

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #126

Jos en näkisi värejä en vaivautuisi keskustelemaan. En pidä tätä bloggausta trollauksena. Jos on trollausta en näe kuin punaista ja vältän syöttämästä trollia.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Ja en minä täällä roiku ihan huvikseni. Olen vain tuumannut että vastaan ja keskustelen, jos en nyt ihan kaikkiin kysymyksiin ja kommentteihin, niin osaan nyt ainakin.

Tämän järkevyyttä toki pohdin aika ajoin. Mutta katsellaan nyt vielä hetki josko jatkan täällä kirjoittamista.

Ari Kytö

Kurjaksi teit viimeisen vuoteni ennen eläkettä.

Pekka Veistos

Mistäköhän johtuu ettei Jari Lindströmiä kutsuta juuri koskaan vieraaksi YLE:n tv- tai radio-ohjelmiin. Loikkariporukasta niissä esiintyvät lähes poikkeuksetta vain Jussi Niinistö, Sampo Terho ja Simon Elo.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#128

Eikö kutsuta? Olen ollut kymmeniä kertoja lähes kaikissa mahdollisissa ohjelmissa, poislukien viihdeohjelmat. Niitä en halua mennä pilaamaan läsnäolollani.

Käyttäjän kiravuo kuva
Timo Kiravuo

Tuttavapiirissäni, jotka eivät ole aivan sinisten tai persujen äänestäjäkuntaa, olemme arvostaneet sitä, että meillä on työministeri, joka on tehnyt oikesti työtä, eikä ole vain kasvanut puolueen sisäsiittoisessa broilerihautomossa (nuorisojärjestö - valtsikan opinnot - puoluelehti - puoluetoimisto - kansanedustajan tai ministerin avustaja - jne.)

Käsittääkseni ministeri Lindström on myös osannut ymmärtää mitä hän ei ole ymmärtänyt vaativassa tehtävässänsä, eikä ole pelännyt tuoda tätä esille. Kiitos tästä. Meillä on johtavissa asemissa tarpeeksi ihmisiä, jotka ovat valmiita jyräämään saamansa kannan läpi, vailla mitään käsitystä siitä, mitä ajava.

kiravuo

Ari Kytö

Ymmärsikö hän kaiken, kun suostui myös oikeusministeriksi?

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Arvon ministeri on hyvä malliesimerkki kaikille työnhakijoille. Jokainen pesti kannattaa ottaa vastaan, riippumatta siitä että onko alalle vaadittavia koulutuksellisia, ammatillisia tai taidollisia edellytyksiä. Työ kuin työ, vastaan on otettava, riippumatta seuraako siitä mitää hyödyllistä kenellekään. Hyvää esimerkkiä työnvastaanottamisessa.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Demogratia heikoimmillaan tällä vaalikaudella.
Äänestäjänsä jättäneet loikkarit hillotolpalla.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Siitä tässä on pohjimmillaan kyse, ja juuri siihen Lindström välttää visusti ottamasta kantaa. Sanotaan että luottamuksen voi pettää vain kerran, mutta kyllä se Jarppa Lindströmiltä on onnistunut useammin kuin kerran.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Hallitus voisi pysyä edes totuuden tietämillä.

Hallitus ilmoittaa työttömien määrän vähentyneen 254 600 henkeen ja vähennyksen
olevan vuoden takaiseen 49 700 henkeä. Loistavaa, vai mitä?

YLE kertoo 25.11 uutisessaan, että Aktiivimalli on leikannut 158 000 henkilön työttömyyskorvauksia.
YLE:n mukaan leikkauksien kohteeksi on joutunut 41,9 %:tia työttömien määrästä.

Tästä voi minuutissa laskea, että työttömiä on nyt 377 000 henkeä.
Työttömien määrä on vuodessa LISÄÄNTYNYT 50 000 henkeä.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#151

Hienoa, sinulla on matematiikka hallussa. Tosin vertailet aivan eri asioita keskenään. Mutta hae toki Tilastokeskukseen töihin.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kauniiksi lopuksi totean, että osalle kommentoijista ei tietenkään auennut blogini ydinviesti:

Kun olet hallitusvastuussa, et voi poimia todellakaan vain rusinoita pullasta. Joudut tekemään ja vastaamaan myös todella vaikeista päätöksistä ja nielemään pettymyksiä. Jos siihen ei uskallusta riitä, kannattaa väistyä ja huudella takarivistä kuinka ”enhän minä mitään, mutta kun ne muut”. Toivon, että PS pääsee joskus hallitusvastuuseen uudelleen ja jostain näistä suoraselkäisistä tulee ministeri. Ihan sama mikä ministeri, ihan sama kuka. Vastuu nimittäin kasvattaa tai sitten se musertaa.
Jos sen vastuun kestää, sen jälkeen voi kenties mennä äänestäjien eteen kertomaan kuinka helppoa on kantaa vastuuta- muuallakin kuin muovikassissa.

Minä olen jokaisesta päätöksestä kantanut ja kannan vastuuni äänestäjien edessä. Myös eroni perussuomalaisten ryhmästä ja puolueesta. Demokratia on siitä hyvä systeemi, että uudelleen ei tarvitse äänestää samaa henkilöä, jos kokee tämän epäonnistuneen tehtävässään.
Helppoa.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Helppoa on, ettei tarvitse äänestää, mutta ei se korjaa tehtyjä mokia ja niistä syntyviä vahinkoja Suomelle.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Tuskin se Jarpan yöunia vie …
Hävettääkö? Ei.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

"Kun olet hallitusvastuussa, et voi poimia todellakaan vain rusinoita pullasta. Joudut tekemään ja vastaamaan myös todella vaikeista päätöksistä ja nielemään pettymyksiä."

Se kannattaisi ottaa huomioon ennen kuin antaa vaalilupauksia, Jarppa. Hallitukseen päästyäsi sinä petit äänestäjille antamasi lupaukset kolmessa kuukaudessa. Lindström: "Haluan kertoa äänestäjille ja muillekin, miksi takki on kääntynyt ja vaalikentillä puhuttu ei päde." (Kouvolan Sanomat 15.9.2015)

Ei voi välttyä ajatukselta, että tuleva takinkääntö oli teillä soinilaisilla tiedossa jo ennen vaaleja.

"Vastuu nimittäin kasvattaa tai sitten se musertaa." Soinilaisilla ministereillä olisi vastuuseen kasvamisen pitänyt sisältää jotain parempaa kuin kasvaminen keskustan ja kokoomuksen rengeiksi.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Entisten persujen sävellahja jatkuu..viihdyttävää.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Että sitten kuunnellu kansalaisia tänään.

Käyttäjän JarmoKalliola kuva
Jarmo Kalliola

Ensin omilla valinnoillaan tuhoaa poliittisen uransa ja sitten uhriutuu. Olisit jäänyt pettämättä äänestäjäsi niin ehkä olisi parempi mieli eikä olisi tarvetta nillittää kun joku sanoo pahasti.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kun ei aukea niin vaan aukea. Minkäs voit?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jos politiikassa katkeroituu niinkuin nyt pikkuisen on aistittavissa blogistin kohdalla se voi olla oman ideologian vika. Puolueet joissa tapahtuu nonagressiivista luopumista kuten Touko Aallon kohdalla vihreissä ovat loppujen lopuksi mitä maamme tarvitsee. Muissa kompastutaan omaan ideologiaan. Nythän on kriisiä joka puolueessa paitsi vihreissä. Vihreät edustavat kestävää kehitystä myös järjestökulttuurissa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

En minä ole mitenkään katkeroitunut. Päinvastoin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tapasi vastailla on muuuttunut katkeransävyiseksi.

Käyttäjän JaakkoNiskasaari kuva
Jaakko Niskasaari

On mielestäni aika demokratian irkikuvaa että hallituksessa ylipäätään on "puolue" jota kukaan ei ole koskaan äänestänyt, ainoa oikea vaihtoehto olisi ollut uudet vaalit persujen hajoamisen jälkeen. Nyt Lindström siellä epätoivoisesti yrittää kehuskella että on saatu työttömät siivottua, näennäis-ilmais-tai orjatöihin että saavat edes työttömyystukea... Se siitä "työllistämisestä"
Tee Jari palvelus Suomelle ja lopeta politiikan teko, sama koskee koko "sinisten" ryhmää, joka ei todennäköisesti/toivottavasti saa edes yhtä edustajaa eduskuntaan, riipuen kansan muistin huonoudesta. Takit on teillä kännetty niin monta kertaa ympäri ja yli ja ohi ettet varmaan itsekään sitä takiksi enää tunnista.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Jari, pilasitta monen työttömän perheen elämän.
Tuollaista hallitusohjelmaa ei tehty Perussuomalaisten kanssa.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

Kuinka moni edes ymmärsi millainen hallitusohjelma tehtiin ja hyväksyttiin? Ja ne jotka sitä olivat hyväksymässä eivät yhtäkkiä olleetkaan mukana kun alkoi tuulemaan.

Muistaakseni vain yksi vastusti hallitukseen menemistä, muut äänioikeutetut hyväksyivät. Kummallista.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Maistuuko Joulupuuro suussas tänä Jouluna? monella ei ole toimies johdosta siihen varaa.

Tätä ei taatusti Perussuomalaiset halunneet, sinä vain salkun vuoks nuolit Sipilää.

Käyttäjän JouniSuninen1 kuva
Jouni Suninen

Jussi Halla-aho ei päässyt Sipilän hallitukseen, koska hän vaati ehtonaan hallitussopimuksen noudattamista.

Jari Lindström ja kumppanit sen sijaan saivat jatkaa koska olivat Sipilän renkejä joille ei hallitussopimus liikaa merkinnyt, ja joilta ei Sinisen puolueen perustamisen jälkeen tarvinnut edes kysyä mitään.

Sipilä ja Orpo tekevät päätökset. Siniset ministerit saavat käydä valtioneuvoston kansliassa pistämässä nimensä alle "yhteisesti päätettyihin" sopimuksiin. Pääasia on roikkua hallituksessa loppuun asti, koska onhan siitä itselle taloudellista hyötyä vaikkei työttömille olekaan.

Ari Kytö

Hommaforumilla kun nimimerkillä arvostelin Jarppaa, niin hän vastasi, että hän tuntee minut. Olen pelännyt siitä lähtien.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tämä kyseinen Jarppa ei kuitenkaan bannaa sinua kuten persu vastaavassa tilanteessa tekisi silmää rpäyttämättä ja edes kertomatta. On niin nähty.

Pekka Veistos

Jarille olisi järkevin veto pistää pillit pussiin nyt eikä edes odottaa vaaleihin. Takaisin kuusaalle pääsee kyllä kun pyytää pojilta anteeksi ja vetoaa siihen, ettei täysin ymmärtänyt mitä Sipilä ja Orpo käskivät tehdä.

Vuosi sitten olit vielä jättämässä politiikan
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3566503/Lindstro...

Tuon olisi fiksu päätös tänäänkin.

Käyttäjän jonirikkola kuva
Joni Rikkola

Suomi tuhottu mainetta myöten. On se hyvä että vietiin loppuun se mitä porvarit tehneet 16 vuotta.Tuhottu maa, tuhottu kansa, tuhottu talous. Kaikki muu on silmälumettam tilastovalhetta ja itseuhoa, kuten Herra Ministerin omakehublogikin. Syllistetään työttömiä, lapsia, nuoria, sairaita ja vanhuksia, kun ei itse kosata kantaa vastuuta väärästä politiikasta. 16 vuotta samaa politiikkaa ja kansa on vielä huonommassa jamassa.
Totuus tulee vaaleissa ja sen jälkeen paljastuu paljon pahaa Suomen politiikasta ja sen tilasta. Varsinkin tämän hallituksen jäljiltä päätöksen teko mennyt laittomuuksien puolella, moraalikadosta puhumattakaan. Mutta onhan se joukkosuggestio narsistien perässä tunnettu juttu. Aamu tulee ja totuus valkenee osallisillekin kun heräätte tuhokiimastanne. Tila joka vaatii tällaista itseylistystä 'blokissa' on säälittävää. Perse kun ei muuten kestä. Minä en jatkossa edes sylje sinisiin päin. Terve menoa. ps Häpäisitte sitten lipun värinkin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset